بررسی نطق عجیب مدیر عامل سایپا ، آیا تیموری تخصص لازم را دارد؟



دهم تیرماه بود که گروه خودروسازی سایپا از کراس اوور وارداتی پارس خودرو در این شرکت رونمایی کرد اما صحبت های محمد علی تیموری، مدیرعامل این شرکت حرف و حدیث های بسیار به همراه داشت.
زوتی DL5 کراس اوور جدید و وارداتی پارس خودرو است که اول هفته رونمایی شد و به زودی به سامانه عرضه خودروهای وارداتی می آید. در مراسم رونمایی از این خودرو محمد علی تیموری، مدیر عامل سایپا، سخنرانی کرد و از برنامه های آینده این شرکت در زمینه تولید و واردات گفت و از پایان مراسم تا حالا حواشی بسیاری را برای برخی مطالبی که ایشان ذکر کرد شاهد بودیم. معمولا در مراسم های رونمایی رسانه های تخصصی این حوزه حضور دارند و این یعنی یک مدیر برای ارائه اطلاعات و برنامه های شرکت باید کاملا با اطلاعات تخصصی این حوزه آشنا باشد. اما اینطور که پیداست چنین تخضصی در مدیر عامل سایپا دیده نمی شود. در ادامه فرازهایی از صحبت های محمدعلی تیموری را بررسی می کنیم.
توربو یا تنفس طبیعی ، آنچه تیموری نمی داند
پیشرانه های توربو و تنفس طبیعی از جمله پیشرانه های معمول در بازار خودروی جهان و ایران هستند. اهل فن می دانند که معایب و مزایای این پیشرانه ها چیست و چرا و در چه شرایطی به کار گرفته می شوند. اما صحبت های تیموری نشان داد چنین تخصصی در حوزه مدیریتی سایپا وجود ندارد. تیموری در بخشی از صحبت هایش گفت : «موتور ۲۰۰۰ سی سی آریا تنفس طبیعی است و همه می دانند که در شرایط تنفس طبیعی هم مصرف سوخت پایین تر است و هم آلایندگی.» این در حالیست که می دانیم موتورهای تنفس طبیعی هم مصرف بالاتری نسبت به نمونه های توربو دارند و هم آلایندگی بیشتری تولید می کنند. این اطلاعات پایه خودرویی است که حتی علاقه مندان غیر تخصصی خودرو هم به آن اشراف دارند اما مدیرعامل سایپا نشان داد که اطلاعات فنی کافی در این زمینه ندارد.

تیموری در بخش ارائه اطلاعات خودروهای وارداتی سایپا مدعی شد که چانگان یونی وی که قرار است به صورت وارداتی به بازار کشور بیاید، از نیسان تیانا ۱۵ سانتی متر بلندر تر است. این در حالی است که سدان UNI-V چانگان طول کمتری نسبت به تیانا دارد و این هم یک تناقض فنی دیگر است که در صحبت های فنی تیموری دیده می شود.
فعل اول شخص مفرد و نادیده گرفتن تلاش یک مجموعه
اگر صحبت های مدیرعامل سایپا را دنبال کرده باشید احتمالا به این نکته برخورده اید که ایشان علاقه بسیاری به استفاده از افعال اول شخص مفرد دارد. قسمتی از صحبت های ایشان در مراسم رونمایی DL5 را با هم بخوانیم : « خودروی آریا را من می توانستم امسال سریع رونمایی کنم. ولی نکردم. این خودرو را با دو موتور عرضه می کنم. یکی موتور M20 دو هزار و یک موتور هیبرید الکتریکی با مصرف سوخت ۱.۴ لیتر.»

داستان زمانی جالب تر می شود که بدانید محمد علی تیموری دانشآموخته دانشگاه شهید بهشتی در رشته مدیریت صنعتی و دارای کارشناسی ارشد MBA است. این یعنی باید انتظار داشت مدیریت را در تمام جوانب صحبت های ایشان ببینیم اما زمانی که مدیرعامل یک مجموعه بزرگ دستاورهای آن مجموعه را با فعل اول شخص مفرد روایت می کند، قاعدتا باعث دلسردی اعضای آن مجموعه (از کارگر گرفته تا مهندس و مدیران) خواهد شد.
وعده های تیموری عملی می شوند؟
در زمان ارائه برنامه های وارداتی سایپا، مدیرعامل این شرکت مدعی شد ابتدا این خودروها بصورت وارداتی به کشور می آیند و بعد بصورت مونتاژی عرضه می شوند. نکته جالب اینجاست که تیموری ادعا کرد میزان داخلی سازی این خودروها به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید و موتورهای تولیدی سایپا روی این خودروها (زوتی DL5) نصب می شود. دقت کنید که ما درباره شرکتی صحبت می کنیم که محصولاتش همچنان مجهز به پیشرانه ۸ سوپاپ قدیمی هستند که انتقاد های بسیاری به آن وارد است.

البته هنوز نمی توان تحلیل درستی از تحقق یا عدم تحقق این وعده ها داشت اما رسانه ها و همچنین مردم این وعده ها را فراموش نخواهند کرد. این یعنی طبق وعده های ایشان سال آینده خودروی زوتی DL5 داخلی سازی بالای ۵۰ درصد را خواهد داشت و موتورهای سایپا روی این خودرو نصب می شود. البته که اهل فن می دانند عمق داخلی سازی یک بحث است و عدد داخلی سازی چیز دیگری است اما بهرحال باید منتظر ماند و دید این وعده ها عملی می شوند یا نه.
در کنار این انتقاد ها باید به این نکته هم اشاره کرد که مدیرعامل سایپا بر خلاف بسیاری از مدیران قبلی این شرکت، اعتماد به نفس بسیار بالایی دارد و در بسیاری از مواقع توانسته تا آنچه برای مجموعه اش مطلوب است را بیان کند اما همین اعتماد به نفس بالا است که گاهی باعث می شود چنین تناقضاتی را در بحث فنی و تخصصی شاهد باشیم.
احسنت به شما و بررسی دقیق و نگاه جامعی که داشتین و حیف از شما و همکارانتون که مجبور به شنیدن اراجیف مدیران نا لایق و ناکاربلد گاری سازان وطنی هستین
به امید اینکه هر چه زودتر وعده واردات به حقیقت بپیونده و از شر خودروهایه بی کیفیت و اشغال این شرکتها خلاص بشیم
بر اساس مصاحبه هایی که ازشون منتشر شده ، بی استعداد تر از چیزی هست که به نظر میاد ! و قطعا در جایگاه اشتباهی قرار داره و ایشون مناسب این سمت نیست
تنها مهارتی که داره گرون کردن ماشینهای بی کیفیته و برای همین دولت ازش حمایت میکنه
کاش این مطلب به سمع و نظرش برسه و اعتماد به سقفش تعدیل بشه!
بنظرم فرهنگستان زبان فارسی بیاد یک کلمه در مورد پررویی وحشتناک همراه با وقاحت طلبکارانه که با چاشنی حماقت هم هست بسازه که بشه برای امثال این افراد کخ متاسفانه کم هم نیستند استفاده کنیم
همشون فقط در ژست گرفتن و من من کردن رتبه اول را دارند… انگار که از مریخ افتادن تو کره زمین….بابا چه خبرتونه؟ اینقدر القاب و سمتهای الکی را به دنبال خودتون یدک میکشید!!!!!!! حالا کاشکی سواد آنچنانی هم داشتید که اینقدر فیس و افاده داشته باشین…تو محل کار جرأت نداریم از کنارتون رد بشیم از بس خودتون را میگیرید… قلبمون به تپش میفته….