جایزه بزرگ شورای رقابت به احتکار ایران خودرو

با فشارهایی که ایران خودرو و سایپا از طریق احتکار، عدم عرضه، کاهش تولید و… وارد کردند، شورای رقابت بعد از حدود تقریباً یک ماه که با افزایش قیمت ۵ محصول سایپا موافقت کرده بود، مجبور شد به ۸ محصول ایران خودرو هم مجوز افزایش قیمت بدهد.
اما چگونه ایران خودرو و سایپا توانستند نظر مثبت شورای رقابت را بگیرند و قیمت محصولات خود را افزایش دهند؟ هر دو مجموعه با فرمول آپشن و اجرای استاندارد اجباری، پیش رفتند. خودروسازان با تغییر چراغ و آیینه و اجرای استاندارد اجباری که باید سالهای گذشته به اجرا میرسید، بر قیمتها افزودند. آنها دو میلیون تومان برای هر خودرو هزینه کردند، اما در مقابل حداقل ۴۰ میلیون تومان قیمتها را بالا بردند.
حتما بخوانید : قیمت ۸ محصول جدید ایران خودرو اعلام شد
به گزارش روزنامه ایران، ۲۱شهریورماه که گروه خودروسازی سایپا رأی مثبت شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات (برخی با آپشن های جدید و برخی با اجرای الزامهای استاندارد) خود را گرفت و به قول معروف بر طبل شادانه کوبید، انتقادهای متعددی از شورای رقابت و عملکرد سایپا مطرح شد و از نارنجی پوشان جاده مخصوص سؤال شد که آپشن و تغییرات اعمال شده را با جزئیات عنوان کنند؛ اما سایپا در برابر این خواسته مردمی سکوت کرد.
به عنوان مثال یکی از خریداران عنوان کرده بود که محصول جدید سایپا با نام کوییک r تیپ s با اینکه آپشن خاصی نسبت به نوع R ندارد اما ۲۸ میلیون گرانتر از این نوع قیمتگذاری شده است، در پاسخ از نمایندگی و شرکت سایپا هیچ جواب قانع کنندهای به انتخابکنندگان این خودرو داده نشد.
غروب ۲۵ مهرماه، نوبت به ایران خودرو رسید و شورای رقابت قیمت خودروهای آپشن دار این مجموعه را از ۸۰ میلیون تومان به بالا افزایش داد. به نظر میرسد افزایش قیمت محصولات این مجموعه برای آبی پوشان دلچسبتر باشد. چرا که آنها توانستند به حداکثر افزایش قیمت یعنی ۱۷۰ میلیون تومان برسند.
با این تفاسیر قابل پیشبینی است که حداقل تا دو الی سه ماه آینده، وضعیت تولید و بازار خودرو، بهبود پیدا میکند و دیگر خودروسازان به بهانههای سختگیری سازمان ملی استاندارد، تاخیر در شماره گذاری، کمبود قطعه و نبود ارز از عرضه خودرو ممانعت نمیکنند و به ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه، خودروها را تحویل میدهند. اگر شورای رقابت زودتر با گرانی خودروها موافقت میکرد، این احتمال وجود داشت که ایران خودرو در سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه هم حضور پیدا میکرد. با مصوبه شورای رقابت، خودروهای دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن ۱۰۰میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۹۰ میلیون تومان، تارا دستی ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک ۱۷۰میلیون تومان گران شدند.
شورای رقابت در جلسه ششصد و یازده خود اعلام کرد که این شورا قیمت هشت خودرو شرکت ایران خودرو را طبق محاسبه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که دوم مهر ۱۴۰۲ اعلام شده بود، با لحاظ ۲.۵ درصد سود به تصویب رساند.
خودرو دنا پلاس دستی با موتور EF۷P با گیربکس MT۶ با قیمت ۴۶۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با ۵۸۹ میلیون تومان، سورن پلاس با موتور PYXU با قیمت ۳۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای ارتقا یافته با قیمت ۴۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشهای ارتقا یافته با قیمت ۵۱۲ میلیون تومان، رانا پلاس ارتقا یافته با قیمت ۳۸۲ میلیون تومان، تارا دستی P۱V با گیربکس ۶MT با قیمت ۴۹۳ میلیون تومان و تارا اتوماتیک V۴LX نیز با قیمت ۵۸۰ میلیون تومانی مصوب شده است. قیمتهای عنوان شده از سوی شورای رقابت است و باید حدود ۱۵ درصد به اعداد یاد شده در قالب مالیات و سایر هزینههای جانبی افزوده شود. به عنوان مثال دنا پلاس ۶ دنده دستی ۵۳۷ میلیون تومان، سورن پلاس با موتور XU7P حدود ۴۴۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال ۶۷۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ سقف شیشهای دندهای بهینه ۴۸۷ میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 حدود ۶۶۷ میلیون تومان و تارا دستی V1 پلاس ۵۶۸ میلیون تومان و در نهایت رانا پلاس ارتقا یافته ۴۴۰ میلیون تومان میشود. البته این ارقام حدودی است و احتمال دارد که بین یک تا ۳ میلیون تومان تغییر داشته باشد.
پیش از این شورای رقابت طبق مصوبه ۱۶خرداد، با در نظر گرفتن افزودن استانداردهای اجباری و اختیاری، قیمت ۲۸ محصول ایرانخودرو را نسبت به قیمتهای مصوب فروردین ماه تغییر داده بود. خودرو سازان هر سه ماه یک بار با استفاده از شگرد جدید و به بهانه اضافه کردن آپشن های جدید و پس و پیش کردن پسوندهای جدید، به دنبال افزایش قیمتها در بازار هستند. آپشن هایی که نه تنها کارایی ندارند بلکه از نظر مشتریان بهانهای برای افزایش چندین میلیون تومانی برای فروش خودروها با قیمتهای بالا هستند.
سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: شورای رقابت ضمن مخالفت با افزایش مجدد قیمت خودروهای تولیدی و مونتاژی در جلسه خود، ۸ محصول ایران خودرو را که فاقد قیمت بود، قیمتگذاری کرد.
او افزود: این ۸ خودرو از نظر معاونت حمل و نقل وزارت صمت خودرو های جدید تشخیص داده شده است و لذا شورای رقابت این خودروها را قیمتگذاری کرد.
سایر رسانهها نیز عنوان کردند که البته در طول ماههای اخیر خودروسازان به بهانههای مختلف سعی در دریافت مجوز افزایش قیمت همه خودروها برای جبران ضرر و زیان خود داشتند و حتی با احتکار خودرو درصدد امتیازگیری از وزارت صمت برای تغییرات قیمتی بودند اما با توجه به اینکه تصمیم افزایش قیمت با موافقت وزارت صمت و سازمان حمایت رو نشد، با شگردی جدید تصمیم به نصب آپشن روی خودروها و دریافت هزینه بالاتر از مشتریان گرفتند.
اما سؤال اینجاست چرا خودروسازان باید برای اجرای استانداردهای جدید خودرو یا نصب آپشن نام خودرو جدید را بهانه و از متقاضیان هزینه بالاتری را دریافت کنند. در این شرایط تکلیف مصرف کننده چیست؟
در حال حاضر هنوز اطلاعات جدیدی از این ۸ مدل خودرو توسط ایران خودرو منتشر نشده اما در شرایط فعلی به نظر میرسد خودروساز میخواهد برای جبران هزینههای خود محصولات قدیمی خود را رنگ و لعاب داده و به نام خودرو جدید راهی بازار کند اما چرا وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودرو آنها را همراهی کرده و الزام به توسعه محصول نمیکند؟ با این رویکرد باید منتظر تغییر نام سایر محصولات شرکتهای خودروساز به بهانه استاندارد یا ارتقا یافته باشیم و خبری از ارائه محصولات جدید نباشد.
دستمزد و حقوق دو سال یه کارمند رو در طول سه ماه انداختن رو ماشیناشون،بلند بگو مهار تورم و رشد تولید!!
هیچ توضیحی نمیدن نمیگن تعریفشون از ارتقا یافته چیه چیا باید اضافه بشه به خودرو که مشتری بدونه لااقل موقع تحویل چک کنه
مثلاً همون خرداد و تیرماه که بعلت استاندارد های اجباری افزایش دادن اصلا نگفتن این استانداردها چیه ؟
من از سایت آخرین خودرو خواهش میکنم لطفاً این مواردو پیگیر باشه لااقل یک گزارش بگیره که تعاریفشون از استانداردهای اجباری یا ارتقاهایی که الان به اسامی خودروها اضافه شده چیه یه توضیح بدن لااقل بالاخره شما به عنوان رسانه میتونید ازشون سوال بفرمایید ؟
سزای گرانفروش نخریدن است و بس
چند سال قبل رو فراموش کردین ، کسی ماشین نمی خرید و این دو شرکت درمانده شده بودند ، کافیه چند ماه تحریم کنید و نخرید تا به التماس بیفتند .
یعنی الان پول نقد با همین قیمت جدید بدهی خودرو تحویل میگیری ،نه هنوز کلی گربه رقصونی داره تا ماشین تحویل بدهند خدا خودشون را به درد خودشون گرفتار کنه که اینقدر مردم بدبخت را گیر آوردن و اذیت می کنند
همشون بیشرفن هم خودروسازها هم شورای رفاقت وقاحت
به خدا ما مردم ایران بی غیرتیم… این دولت هر کاری دلش میخواد میکنه حداقل مرزها رو باز بزارین بریم از این کشور بی صاحب
بیشرفترازهمهخودرسازهاهستنشوراکهبایدطرفحقومردمباشهدیگهازاونابدترهیهچادرروماشینبرمیدارندیگهاپشنبخورهتوسرشاندناپلاسدارمگازششدهمثلسنگزیرپااینپولهاخداازجانشاندربیاره
توففففف به زندگی در این کشور
سگ زرد برادر شغاله هر دو دولتی هستند
اسرائیلی ها شرف دارن به این خودرو سازان و شورای رقابت و مدیریت کشور چرا مرزهارو باز نمیکنن و هزینه گمرکی کم نمیگیرن مردم یه ماشین داشته باشن اون موقع این ماشینای آشغال تولید داخل و چینی رو کسی برای شاشیدنم استفاده نمیکنه همه ما مردم بازیچه ایم آخه دنا چی داره که ۴۶۸ میلیون قیمت گذاشتن کدوم کشوری همون یهود و کلیمی و …..یا نامسلمونی به مردم خودش انقدر خیانت میکنه ……….
سلام
دزد سر گردنه با حمایت دولت مردمی
خوب شد معنی دولت مردمی و مجلس انقلابی را هم فهمیدیم،
خداوندا خودت شاهد باش منم دزدی را از اینا یاد گرفتم
منطورتون از افزایش قیمت ۸۰ میلیونی دناها و ۱۰۰ تومن برای سورن چیه؟
چون دنا با گیربکس شش س عته و سورن با نوتور حدید که قبلا قیمت نداشته
تنها درصورتی که خودروهارو به اجبار تبدیل کنن ه این ۸ مدل خودرو باعث میشن پول بیشتری پرداخت.
آیا بخشنامه ای دیگه ای درکار بوده که من ندیدم و شما اعلام افزایش ۸۰ تومنی دنا و … میشید؟ آیا میخواید برای مافیای خودرو جو بدید تا خودرو بیشتر بره بالا؟
وقتی مشخص شده که احتکار کردن چرا جریمه نشدن چرا بازخواست نشدن و در عوض تشویق شدن و قیمت ها رو افزایش دادن …مردم از همه شما ها متنفرن …لعنت بهتون
دولت ؛
واردات خودرو با قیمت جهانی و بدون حق گمرکی و عوارض مالیات به وفور اجازه واردات بدهد اونوقت هرچه دلشون خواست ایرانخودرو و سایپا رو قیمتهاشون بیفزایند… اصلا” دوست داشتند بگن ساینایک میلیارد تومان و دنا دو میلیارد تومان،،،
اما اینکه حق انتخاب رو به مردم نداده و انحصاری و احتکاری و مافیایی برخورد میشود ظلم مطلق است!!!!!!
در خرداد و تیر به بهانه اضافه شدن استانداردهای اجباری کلی قیمت اضافه کردند ولی هیچ تغییراتی تو خودروها نیست من الان یه سورن دوگانه نمایندگی میخواد بهم تحویل بده اما نه سنسور باد تایر نه نمایش دنده نه ESP و… هیچی روش نیست باید از کجا پیگیری و شکایت کرد ؟خود ایرانخودرو که زنگ میزنی میپیچونن…
انتخابات همه پای صندوق هستیم خیالتون راحت ،هم جیب ما را خوب سراغ دارند و هم عقل ما را
شکی ندارم خداوند هم سهم داره توی این دو شرکت ،وگرنه این همه ظلم و بازم هم صبر ،خدایا کی پایان صبر
ول کنین تورا خدا هی استاندارد استاندارد اینو دیگه خیام هم میدونه این بهونه ای برای افزایش قیمت الکی چرا این در اون در میزنین فقط بیچاره مصرف کننده بعد چن ماه انتظار بره انصراف بده خدا ازتون نگذره شورای رفاقت
تا وقتی یه مشت آدم های بی مصرف لاشی دست در کار هستن همین هست
خانه از پایبست ویران است
خواجه در پی نقش ایوان است
به خدا ظلم..لعنت بر ایران خودرو.جلو پسرم ضایع شدم..با هزارتا بدبختی پول جور کردم.الان از کجا ۱۷۰ میلیون بیارم. خدا لعنتون کنه. خدا یا مارو از ایران بی صاحب نجات بده
چقدر ساده این ما. قبل از اینکه مرحله سوم پاییزی ها برسه…شورای رفاقت. افزایش رو اعلام میکنه.با یه شگرد جدید…کاری نداری تو ایران .هیچی نشد نداره
. قبل از اینکه مرحله سوم پاییزی ها برسه…شورای رفاقت. افزایش رو اعلام میکنه.ترسو انتشار بده
با این افزایش فوق العاده فراوان قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی ؛ برای چندمین بار به زودی افزایش نرخ شدیدتر تورم از اجاره خانه تا خرید آپارتمان تا مواد غذایی و خوراکی و لوازم خانگی و … کلید
خواهد خورد . به کجا ملت ایران پناه ببرند برای دادخواهی از درد ؟؟
شش ماه پیش اسممون در اومده برای دنا پلاس زمانی که قیمتش ۳۹۸ میلیون بود ما منتظر ماشین دنا پلاس هستیم الان قیمتش سومین باره بالا میره ولی هنوز از ماشین خبری نیست قیمت الان اومده ۵۸۹ میلیون رسیده ما چه گناهی کردی
لعنت به ایران خودرو و سایپا و شورای رقابت و…جای تنبیه تشویق میکنن
قشنگ معلومه شورا و خودروساز باهم هماهنگ هستند، اون احتکار میکنه این قیمتو میبره بالا،، ماشاالله مغززززززز
استاندارهای اجباری را ک اردیبهشت بابتش صدمیلیون افزایش دادین..الآنم ک ن دلار افزایش داشته ن دستمزد کارکر بالا رفته
شورای رفاقت با محتکران ..لطفا توضیح بدهد تارا دستی چرا اردیبهشت ۱۰۰میلیون بابت استانداردها و الآنم ب بهانه ۶دنده کردن ۱۷۰میلیون اضافه بگیرید….ما همون ۵دنده ای را انتخاب کردیم.۶دنده مبارک خودتون
داداش ما حواسمون به غزه و فلسطینه شما با خیال راحت تا جایی که میتونید قیمت ماشین ببرین بالا
اصلا شرم نکنید
اصلا خوف نکنید
حتما منتشر کنید ملت بفهمن بعضی از صهیونیستها همینجا تو خودروسازی ما هستند
بلاخره کمک ها به غزه لبنان سوریه عراق یمن پاکستان باید بدیم دمتون گرم
آیندگان و تاریخ بجای اینکه عملکرد این خودروسازهای دولتی را نقد کنند مطمئنا ملت را بیشتر نقد میکنند که با وجود این همه ظلم خودروسازها چطور سکوت کردند و با ولع این لگن ها را خریداری می کردند و نمیدانند که به ما بخندند یا به اینکه اونها از نسل ما هستند افسوس بخورند.تو را خدا جلوی مافیای خودرو را بگیرید.
خلاصه بگوییم دوستان همه اینها مانند هم هستند یعنی دزدی آشکار از مردم
شورای رفاقت با خودروسازان
بابا یکی تو این کشور ازاین شورا بپرسه تارا دستی میزان مابه التفاوت رو چطوری حساب کرده؟
مابه التفاوت گیربکس شش سرعته و گیربکس ۵ دنده و چهار تا آپشن جدید رو هر طور حساب کنید بااحتساب ۱۳ درصد جانبی نباید بیشتر از صد میلیون بشه.
حالا چطور ۱۷۰ میلیون حساب کردن.خدا میدونه!
آقای توکلی پاسخ بدین!!!
شورای رفاقت با خودروسازان
بابا یکی تو این کشور ازاین شورا بپرسه تارا دستی میزان مابه التفاوت رو چطوری حساب کرده؟
مابه التفاوت گیربکس شش سرعته و گیربکس ۵ دنده و چهار تا آپشن جدید رو هر طور حساب کنید بااحتساب ۱۳ درصد جانبی نباید بیشتر از صد میلیون بشه.
حالا چطور ۱۷۰ میلیون حساب کردن.خدا میدونه!
آقای توکلی پاسخ بدین!!!
بابا یه میلیارد بزارین روش ولی بی شرفا جلوی واردات ماشینو آزاد کنید تا اون اشتغالاتون رودستتون بمونه چرا همه چیز تو مملکتو تحمیل میکنید لعنت برپدرومادرتون خدا نیست.؟جواب تونو بده
خاک تو سرشون،بد بخت ملتی که سالها با قرض و وام در انتظار یه ماشین بی کیفیت با بالاترین قیمت ممکن هستن،الان باید ۱۰۰ تومن هم بیشتر بدن،فردا ببین تو بازار ماشین چه تورمی میاد.
البته همینو میخوان
یه کاری میکنین آدم به دزدی و هزار مدل جرم و جنایت فکر کنه.
با هزار بدبختی سیصدو خرده ای پول جور کردیم.الان باید صدو خرده ای دیگه بزارم روش تا یه لگن اونم با یک سال انتظار شاید بتوتم بگیرم!!
این پولو از کجا بیارم.خسته شدیم بابا. بر باعث و بانیش لعنت که ما رو به این روز انداخت
اونوقت هزاران میلیارد تومن هزار میلیارد تومن برا خودتون از کشور بدزدین و خارج کنین.
ما که اسیر ودربند خودرو ساز وشورای رقابت هستیم درشت ماه دوبار افزایش قیمت !
این است سال مهار تورم
تارا دستی ازبهار تاکنون
قیمت بهار ۳۰۰میلیون الان شده ۵۶۷ میلیون
فقط خدایا خودت می بینی
ما که اسیر ودربند خودرو ساز وشورای رقابت هستیم درشش ماه دوبار افزایش قیمت !
این است سال مهار تورم
تارا دستی ازبهار تاکنون
قیمت بهار ۳۰۰میلیون الان شده ۵۶۷ میلیون
فقط خدایا خودت می بینی
دزدی نزد خودرو سازان ایرانی است و بس
نجاست دروغ و احتکار از سر تا پای این نظام و دولت و میباره.. این مشکلات فقط با نابودی تصمیم گیرندگان اصلی این حکومت حل میشه
خودرو چه ربطی به نظام داره یکم برو مطالعه کن
سلام و احترام
من یه حواله دنا پلاس توربو ۶ دنده تحویل زمستان از طریق سامانه یکپارچه مرحله اول دارم
۳ ماه پیش ۱۹۴ میلیون واریز کردم به عنوان پیش پرداخت آیا کسی میدونه این افزایش قیمت شامل منم میشه یا فقط ثبت نام جدید باید با این قیمتا بگیرن
ممنون ازتون
منتظر جوابم
تنها کشوری که به دزد و اختلاسگر و احتکار گر پاداش میده اینجاست . همشون بدرد چاه فاضلاب میخورن تا اینکه مسئول باشن