%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰

شورای رقابت و دروغ های مصلحتی؟

منتشر شده در 22 شهریور 1402 ساعت 17:00
شورای رقابت و دروغ های مصلحتی؟

امروز در شرایطی شورای رقابت اعلام کرد که قیمت خودروها هیچ تغییری نمی کند که تمام المان های قیمت گذاری خلاف آن را نشان می دهد.

زمانی که شورای رقابت برای اولین بار لیست قیمت خودروهای بازار را اعلام نمود، گفته شد که قیمت ها بر اساس صورت های مالی شش ماهه نخست سال گذشته تنظیم شده اند و می توانند با توجه به شرایط، به روز رسانی شوند. به عبارت ساده تر قیمت هایی که در لیست شورای رقابت دیده می شد، از تورم حاکم بر اقتصاد کشور عقب تر بود. در لیست منتشر شده توسط شورای رقابت پنج محصول سایپا قیمت نداشتند و مشتریان سرگردان مدت ها بلاتکلیف مانده بودند و خودروهای انتخابی آن ها قیمت گذاری نشده بود. سرانجام دیروز قیمت محصولات سایپا اعلام شد و قیمت هایی نجومی را برای این محصولات شاهد بودیم. قیمت های اعلام شده برای محصولات سایپا نشانه ای بسیار واضح برای افزایش قیمت تمامی خودروها است اما امروز سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، اعلام کرد که قرار نیست افزایش قیمت را برای خودروها داشته باشیم!

حتما بخوانید : قیمت محصولات جدید سایپا اعلام شد

تناقض های لیست قیمت شورای رقابت

همانطور که گفته شد در لیست قیمت قبلی شورای رقابت صورت های مالی ۶ ماهه نخست سال گذشته مبنای محاسبه قرار گرفت. اما برای ۵ محصول جدید سایپا صورت های مالی جدید و روز محاسبه شده است. در لیست ارائه شده قیمت شاهین اتوماتیک یا همان شاهین CVT حدود ۵۴۶ میلیون تومان اعلام شده است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این قیمت بدون محاسبه مالیات و هزینه های جاری شماره گذاری است. از طرف دیگر قیمت تارا اتوماتیک در لیست قبلی شورای رقابت حدود ۴۹۰ میلیون تومان (با مالیات و هزینه های جاری) اعلام شده بود. با یک حساب تقریبی و سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که شاهین اتوماتیک حدودا ۱۰۰ میلیون گران تر از تارا اتوماتیک قیمت گذاری شده است. البته اهل فن می دانند که ساختار موتور و گیربکس تارا از شاهین جدیدتر و البته گران تر است و قاعدتا تارا باید گران تر باشد. این یعنی تناقضی فاحش در دو لیست شورای رقابت دیده می شود که تنها با افزایش مجدد قیمت ها برطرف خواهد شد.

چرا شورای رقابت با مردم صادق نیست؟

اینکه بررسی صورت های مالی جدیدتر سرانجام انجام می شود و قیمت های جدید قطعا با افزایش همراه خواهد بود بر کسی پوشیده نیست. با اعلام قیمت های خودروهای جدید سایپا حالا دیگر مثل روز روشن است که افزایش قیمت تمامی خودرو قطعی خواهد بود. اما چرا شورای رقابت نمی خواهد این موضوع را شفاف و صادقانه با مردم در میان بگذارد؟ پاسخ به این پرسش بسیار ساده است. شورای رقابت در نقش حلال چالش های بازار خودرو وارد صحنه شد و اتفاقا با عملکردی که داشت بازار را به سمت یک رکود بی سابقه و کاهشی سوق داد. حالا شرایطی به وجود آمده که این شورا باید تغییر نقش دهد و از تثبیت کننده بازار به عامل گرانی تبدیل شود. با هر منطق و رویکردی تمام المان ها و شواهد نشان می دهد که به زودی افزایش قیمت را خواهیم داشت. حتی شاید این رویه عدم صداقت شورای رقابت تا حدی پیش برود که این شورا عملا دیگر نقشی در قیمت گذاری خودرو نداشته باشد.

تاثیر اخبار بر افکار جامعه

شورای رقابت کاملا از تاثیر اخبار خودرویی بر بازار خبر دارد و به همین دلیل است که بصورت مداوم از عدم افزایش قیمت خودروها می گوید. بنظر می رسد وظیفه اصلی این شورا نه تعیین قیمت، بلکه کنترل مقطعی بازار خودرو است. شورای رقابت از یک طرف و وزارت صمت از طرف دیگر با انتشار اخبار قیمت و واردات تا به امروز بازار را کنترل کرده اند اما اخبار نمی تواند کنترل همیشگی را در پی داشته باشد. تحلیل ما در آخرین خودرو از اظهار نظر های امروز مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت این است که فعلا این شورا قصد دارد تا به اظهار نظرهایی شبیه به دروغ مصلحتی ادامه دهد. اما چه مصلحتی در کار است؟ شاید مصلحتی در ابعاد انتخابات مجلس شورای اسلامی که میزان مشارکت مردم در آن ارتباط مستقیم با رضایت افکار عمومی جامعه دارد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X