%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰

میکرو اسلیپ چیست ؟ خطری در کمین همه رانندگان

منتشر شده در 27 اسفند 1403 ساعت 19:00
ویدئو رضا چوکامی

میکرو اسلیپ حالتی است که بخشی از مغز برای مدت کوتاهی به خواب می رود و اگر این حالت در حین رانندگی رخ دهد می تواند خطر آفرین باشد.

همه ساله آمار های مختلفی را از میزان تصادفات و خسارات و تلفات جاده ای را می شنویم که باید اقرار کنیم که آمار های عجیب و غریب و وحشتناکی است. مسلما این وقایع به دلایل مختلفی روی می دهد که دلایلی نظیر وضعیت نامناسب جاده ها، کیفیت نامناسب خودرو ها، عدم نظارت پلیس راهور و… تنها بخشی از علت های این آمار های عجیب و غریب است. اما مهم ترین دلیل که باعث شده است تا آمار تلفات و خسارت دیدگان در ایران بسیار زیاد باشد، مبحث مربوط به فرهنگ رانندگی است که شامل بخش های مختلفی شده و برای آنکه این آمار کاهش یابد نیاز به آگاهی بخشی و فرهنگ سازی درست دارد.

ما در پایگاه خبری آخرین خودرو سعی داریم تا در چندین مطلب به نکات مهمی در مورد فرهنگ رانندگی و موضوعات مختلفی بپردازیم که دانستن آن می تواند به حفظ جان رانندگان و سرنشینان کمک فراوانی کنند. یکی از موضوعات مهمی که لازم است هر راننده ای در مورد آن بداند، پدیده میکرو اسلیپ یا ریز خواب است که ممکن است برای همه افراد پیش بیاید و یکی از دلایل بروز سوانح رانندگی است.

میکرو اسلیپ چیست

میکرو اسلیپ یا ریز خواب چیست؟

میکرو اسلیپ یا ریز خواب پدیده ای است که در زمان های مختلف نظیر مطالعه، رانندگی و… ممکن است رخ دهد و وقوع این اتفاق می تواند در نتیجه مشکلات مربوط به خواب، بی خوابی و عدم استراحت کافی باشد. در این هنگام بخش هایی از مغز برای مدت بسیار کوتاهی به خواب می روند و همین موضوع باعث می شود که میزان هوشیاری افراد کاهش یافته و درک درستی از وقایع و اتفاقات اطراف خود نداشته باشند.

نکته ای که باید در مورد ریز خواب یا میکرو اسلیپ بدانیم این است که در هنگام وقوع این پدیده ممکن است راننده خواب نباشد و چشمان او کاملا باز باشد اما درک درستی از محیط اطراف ندارد و در دریافت اطلاعات مشکل دارد.

ریز خواب چه علائمی دارد؟

قبل از آنکه به علائم و نشانه های میکرو اسلیپ بپردازیم باید بدانیم که همانطور که اشاره شد این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید اما کسانی که مشکلات مختلف خواب نظیر؛ آپنه خواب دارند باید بیشتر مراقب باشند و علائم زیر را به طور دقیق بررسی کنند.

میکرو اسلیپ علائم مختلفی دارد که افراد و راننده ها با بررسی آنها می توانند متوجه شوند که آیا پدیده میکرو اسلیپ برایشان رخ داده است یا خیر که از جمله آنها می توان به؛ خطای ناگهانی در توجه و پاسخ های نه چندان سریع به آنها، حواس پرتی، گیجی در هنگام کار های پیچیده نظیر رانندگی، فراموشی لحظات اخیر و چند لحظه قبل، پلک زدن های طولانی و یا سنگین شدن پلک ها، نگاه خیره و بدون هدف و… اشاره کرد.

میکرو اسلیپ چه راه حل هایی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم این مشکل می تواند به دلایل مختلفی نظیر بی خوابی و یا عدم استراحت کافی رخ دهد اما تنها منحصر به این مشکلات نیز و حتی اگر راننده استراحت کافی نیز داشته باشد ممکن این پدیده رخ دهد. مهم ترین کاری که راننده باید انجام دهد این است که با بررسی علائم ریز خواب یا میکرو اسلیپ متوجه که آیا این پدیده برایش رخ داده است یا خیر؟

در مرحله بعد برای آنکه مغز بتواند پردازش بهتری از وضعیت داشته باشد می بایست بدن کمی وضعیت خود را تغییر دهد. به طور مثال اگر در هنگام رانندگی هستید برای چند دقیقه خودرو را در مکانی پارک کرده و بعد چند دقیقه قدم بزنید. در این صورت اگر باز هم مشکل بر طرف نشد می بایست مدت زمانی را استراحت کنید و یا حتی مدت زمانی را بخوابید تا این مشکل بر طرف شود.

در انتها باید بدانیم که دانستن تمام این موارد از جمله نکات ضروری است که هر راننده و سرنشینی موظف به دانستن بوده و داشتن آگاهی در این زمینه ها می تواند خطر وقوع سوانح رانندگی را کاهش دهد. در همین راستا با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و آغاز سفر های نوروزی، وزارت بهداشت با حمایت گروه بهمن پویشی را با نام ( نه به تصادف) ایجاد کرده اند تا با آگاهی بخشی به افراد بتوانند از آمار های تصادفات رانندگی بکاهند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X