موضوعات داغ روز:

بررسی نامه انجمن خودروسازان به وزیر صمت ؛ فاجعه قیمتی بازار خودرو در راه است؟

منتشر شده در 06 اسفند 1403 ساعت 13:08
نویسنده محمدرضا پاداش
بررسی نامه انجمن خودروسازان به وزیر صمت

بر اساس نامه انجمن خودروسازان به وزیر صمت، اگر تغییری در رویه های واردات قطعات در سال آینده اعمال نشود، فاجعه قیمتی بازار خودرو را خواهیم دید!

به تازگی نامه انجمن خودروسازان به وزیر صمت به دستمان رسیده که نشان می دهد این انجمن که شامل خودروسازان دولتی و خصوصی می شود، نسبت به آنچه با رویه فعلی اتفاق خواهد افتاد، هشدار داده است. بر اساس این نامه، انجمن خودروسازان در مورد اثرات مخرب اجرای تبصره یک بند “ض” ماده واحده احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۴ در اقتصاد کشور، به وزیر هشدار داده است. انجمن خودروسازان در این نامه به استناد تبصره مذکور در قانون بودجه ۱۴۰۴، بیان کرده که میانگین نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در اسفند ۱۴۰۳ مبنای محاسبه حقوق ورودی قطعات خواهد بود. این یعنی نرخ دلار برای مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۲۸,۵۰۰ تومان به ۷۰,۰۰۰ تومان افزایش میابد و این یعنی افزایش ۱۵۰ درصدی در سال جدید اعمال خواهد شد. از طرف دیگر حقوق ورودی از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش یافته اما این کاهش هرگز نمی تواند در برابر آن افزایش ۱۵۰ درصدی موثر عمل کند و اجرای این تبصره می تواند در سال آینده قیمت خودرو و قطعات یدکی را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

بررسی آخرین خودرو نشان می دهد که اعمال نرخ جدید (بدون اصلاح تعرفه) می تواند باعث شود که یک انفجار قیمتی را در بازار خودرو داشته باشیم. این افزایش قیمت محدود به مونتاژکاران نیست و در قیمت های دو خودوساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) هم موثر است. انجمن خودروسازان در نامه مذکور درخواست کرده اند که برای جلوگیری از این روند، تجدید نظری صورت گیرد و تعدیلی را در این تبصره داشته باشیم.

همچنین لازم است اشاره کنیم که در سال جدید تعرفه واردات خودرو هم افزایش خواهد داشت و افزایش قیمت را در تمامی سطوح در بازار خودرو شاهد خواهیم بود.

نامه انجمن خودروسازان
ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “بررسی نامه انجمن خودروسازان به وزیر صمت ؛ فاجعه قیمتی بازار خودرو در راه است؟”

  1. حجت‌اله براهنی گفت:

    حالا کاری به درست و غلط این تغییر ندارم اما خودروساز از این فرصت استفاده کرده و قیمت کل خودرو رو یک و نیم برابر می‌کنه!

    ۱۰
    ۰
  2. حسین گفت:

    من متوجه نمیشم چه جور حساب می کنه که میگه ۱۵۰ درصد اضافه شده ، در حالی که با حساب قبل در مقابل هر دلار واردات قطعه باقیمت هر دلار ۲۹۰۰۰ تومن باید ۱۱۶۰ تومان به گمرک میدادند الان برای هر دلار واردات قطعه به قیمت هر دلار ۷۰۰۰۰ تومان باید ۱۴۰۰ تومن به گمرک بدهند که ۲۰ درصد افزایش دارد ، چرا ادعا می کنند ۱۵۰ درصد افزایش دارد؟

    ۹
    ۳
    • حسین.. گفت:

      بحثشون گه عوارض گمرکی نیست .
      بحثشون راجع به نرخ دلار هست.
      تاثیر عوارض گمرکی نسبت به تاثیر افزایش نرخ دلار بسیار ناچیزه.فرضا اگه تا حالا برا قطعات ی ماشین ۱۰۰۰ دلاری ۲۸۵ میلیون پول دادن الان باید ۹۰۰ میلیون تومن بدن.

      ۰
      ۰
  3. علی گفت:

    خودرو تولید کارخانه باید گرون بشه و قیمتش با بازار یکی بشه تا کسی برای سود یا احتکار ماشین نخر تا ثبات تو بازار ایجاد بشه. من یادم میاد ایرانخودرو و سایپا یه زمانی برای فروش ماشینشون التماس میکردن چون قیمت بازار پایین تر از کارخانه بود.حتی وقتی ماشین ثبت نام میکردی سود ماهانه هم می‌دادند.

    ۳
    ۲
  4. جلال طلایی گفت:

    این کشور کشور بشو نیست تا با دنیای خارج مراوده پیدا نکند وباکشورهای دیگر بده وبستان نداشته باشیم به عبارتی ازتحریم بیرون نیاییم

    ۱
    ۰
  5. ایران سربلند گفت:

    اگر کسی استقبال نکنه میاد پایین کلی خودرو ساز سود کرده این چند سال با دلار پایین حالا یکم هم بفکر مردم باشه . من فروشنده اگر جنسم رو مردم نخرند مجبور میشم به قیمت پایین بفروشم . کافیه مردم ۶ ماه نخرند و دست از طمع کردن وسود بردارند . ولی مطلع نیستند این سود نیست تازه ضرر است اگر خوب فکر کنن اینا به لحظه فکر می کنن بخرید هم مگر نباید بفروشید خوب کسی توان خرید از شمارو نداره باید بمونه برا خودت الان فقط ۵ درصد جامعه توان خرید دارن والله من ۵ تا وام گرفتم هنوز به ۶۰۰ میلیون نرسیده

    ۱
    ۰
    • ناشناس گفت:

      درود
      این آقای احمد نعمت بخش که نامه زده نشون داد از بی سوادان دوران هست و بد بحال ما که این بی سوادان مدیریت میکنند جامعه خودروساز ما را،
      ببینید گمرک برای گرفتن مالیات یه نرخ مبنا داره که قبلا ۲۸۵۰۰ بود و وقتی یه سری قطعه خودرو ساز برای یه خودرو وارد میکرد مثلا ۲۰۰۰۰ دلار این دو تا عدد رو ضربدر هم میکرد تا ارزش واردات دراد که اینجا میشه ۵۷۰ میلیون تومن حالا با نرخ ۴ درصد از این مالیات میگرفت، میشه ۲۲ میلیون و هشتصد هزار تومن

      حالا نرخ مبنا شده ۷۰ هزار تومن که باید ضربدر ۲۰۰۰۰ دلار کالا بشه که میشه یک میلیارد و چهارصد و با توجه به کاهش درصد مالیات، باید دو درصدش بدست بیاد که میشه ۲۸ میلیون تومن
      یعنی رو یه ماشین ۲۰ هزار دلاری فقط پنج میلیون و دویست هزار تومن مالیات اضافه میشه

      بعد ایشون نامه میزنه میگه ۱۵۰ درصد افزایش!!!

      ۲
      ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.