واکنش ایرانخودرو به سانحه واژگونی ری را در استان کرمان

ایرانخودرو در واکنش به انتشار ویدئویی در شبکههای اجتماعی توسط فردی ناشناس درباره سانحه واژگونی ری را در تاریخ نهم اسفندماه در محور زرند به سیریز استان کرمان، توضیحاتی را منتشر کرد.
در این توضیحات آمده است:
مسوولان ایران خودرو به محض اطلاع از حادثه واژگونی خودرو ریرا، با تشکیل تیم فنی متشکل از کارشناسان واحدهای مختلف برای بررسی صحت و سقم موضوع و اطلاع از وضعیت سرنشینان اقدامات لازم را انجام داده و تیم مذکور را برای بازدید از خودرو به محل اعزام کرده که نتایج بررسیهای صورت گرفته از این قرار است:
۱.خودرو در پارکینگ محل توقیف خودرو به همراه مالک محترم بازدید شد. همچنین گزارش پلیس از سانحه مورد بررسی قرار گرفت که در آن دلایل اولیه «عجله و شتاب بیمورد» و «لزوم آموزش بیشتر رانندگان» قید شده و همچنین علت مستقیم حادثه را «بیاحتیاطی از جانب راننده سواری به دلیل عدم توجه به جلو» دانسته بود.
۲.پیگیریهای تکمیلی توسط تیم فنی اعزامی نشان داد که خوشبختانه راننده خودرو آسیب جدی ندیده است؛ در این حادثه ایربگ جانبی سمت راننده بر اثر ضربه جانبی به درستی عمل کرده و باز شده است که باعث ایجاد جراحت جزیی به کتف راننده شده، ولی از بروز حادثه ناگوارتر و فوت احتمالی راننده جلوگیری کرده است. همچنین با توجه به عدم وجود ضربه مستقیم از جلو، ایربگهای جلو خودرو نیاز به عملکرد در حالت واژگونی نداشته است.
۳.سیستم ترمز خودرو بررسی شد و هیچ گونه نشتی روغن و قطعی در اتصالات وجود نداشت، اما آثار دستکاری بسیار جدی در سیستم برق مرتبط با ترمز خودرو مشاهده شد، به نحوی که فروشنده خودرو به جای حمل خودرو با خودروبر، برای این که کیلومتر شمار خودرو میزان پیمایش آن را به درستی نشان ندهد، نسبت به قطع فیوزی که نشاندهنده جلو آمپر را از کار میاندازد، اقدام کرده بود که این سیستم قطع شده، ارتباط مستقیمی با حفظ پایداری خودرو (ESC) داشته و نخستین اثر این تغییرات به صورت مستقیم بر روی عملکرد سیستم ترمز خودرو تاثیر میگذارد.
۴.بررسیهای صورت گرفته از اطلاعات خودرو نیز مشخص کرد که چراغهای هشدار دهنده سیستم ترمز خودرو در جلو آمپر روشن بوده و راننده که مسوولیت حمل خودرو برای مشتری جدید را داشته، توجهی به آن نکرده و به پیمایش خود ادامه داده است.
۵.پیرو شرایط ایجاد شده در زمان رانندگی و در شرایطی که خودرو با سرعت در جاده در حال تردد بوده، راننده خودرو ریرا پشت یک دستگاه کامیون به ترمزگیری اقدام میکند و خودرو از جاده منحرف شده و پس از عبور از مسیر روبهرو، به دلیل خارج بودن سیستم کنترل پایداری (ESC) از مدار، در حاشیه جاده دچار واژگونی مکرر میشود که بر اثر ضربات وارده جانبی به خودرو و مجموعه چرخ، دیسک خودرو بر اثر ضربه جانبی دچار شکست و جدایش شده است که اتفاقی معمول در چنین حوادثی است.
۶.در خاتمه، ضمن ابراز خوش حالی از این که این حادثه به دلیل سطح ایمنی بالای خودرو ری را تلفات جانی درپی نداشته است، به تمامی رانندگان محترم توصیه میکنیم از هرگونه دستکاری در سیستمهای برق، ترمز و سایر سیستمهای حیاتی خودرو خودداری کرده و جهت حفظ ایمنی خود و سایر هم وطنان، به هیچ وجه خودرو را از شرایط عملکردی استاندارد خارج نکنند.
ایران خودرو بعد خصوصی سازی با تولید چنین محصول با کیفیتی توانست جان راننده بی احتیاط را از مرگ حتمی نجات دهد این است معجزه خصوصی سازی
درود بر مهندسان و مدیران نخبه این شرکت خصوصی
ری را برای دوران خصوصی سازیه؟!
هر چی میکشیم از تمجید ها و انتقاد های بی جاست
با توجه به حجم آسیبی که به سطح جانبی خودرو وارد شده بود از ابتدا مشخص بود که خودرو دچار واژگونی شده و مشخصا کنده شدن چرخ عقب باعث بروز چنین حادثه ای نمیشه چون محور محرک خودرو محور جلو هستش پس کنده شدن چرخ نتیجه واژگونی بوده نه علت آن. ولی در این بین انگیزه رسانه ای که تمام تلاش خودش رو برای تخریب این خودرو میکرد مشخص نیست. فقط خود تحقیری و ایراد گرفتن های غیر واقعی.
دلالا کم از این کارا نمیکنن
بعید نیست
هرچند تابحال اکثر توجیهات ایرانخودرو صرفاً بهانه بوده ولی این یکی به نظر نمیاد الکی باشه
کلاً تابحال ندیدم ماشین ایرانی بخاطر ترمز دیسکش جدا بشه
حتی پایین ترین محصولات مثل ساینا
به هرحال انتقاد و تعریف هرکدوم افراطی باشن بیفایدهن
مثل همیشه
ما که نبودیم که
ما خیلی هم خوبیم
اصلا هم خط تولید ری را به خاطر کیفیت متوقف نشده
متاسفم برای این اتفاق ولی اگر واقعا راننده فیوز کیلومتر رو قطع کرده بوده که بعدا ماشین رو با کارکرد پایین توی پاچه مردم ناآگاه و از همهجا بیخبر کنه، با عرض شرمندگی حقش بوده چوب خدا صدا نداره.
نابغه ! ایران خودرو ادعا کرده فروشندهٔ خودرو یعنی دلالی که ماشین رو به این رانندهٔ بخت برگشته فروخته کیلومتر رو دستکاری کرده بوده .