کلاه گشاد بر سر مشتریان نخستین خودروهای وارداتی


دو روز پیش بود که خبر کاهش تعرفه واردات برخی از خودروها اعلام شد. این در حالی است که بسیاری از مشتریان که به عبارتی مشتریان نخستین خودروهای وارداتی بودند، با تعرفه های قبلی خرید کرده اند.
روز سه شنبه مورخ ۲۶ دیماه بود که تصویب نامه هیات وزیران در خصوص اصلاحاتی در فصل ۹۸ کتاب مقررات صادرات و واردات و کاهش سود بازرگانی انواع خودروی سواری با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی ابلاغ شد. در این تصویب نامه سود بازرگانی خودروهای در این محدوده از ۶۶ درصد به ۵۱ درصد کاهش یافت. نکته جالب این است که عموم خودروهای وارداتی در همین بازه حجم موتور قرار دارند و این یعنی عملا قیمت تمام شده خودروهای وارداتی کاهش خواهد داشت. این اقدام دولت از منظر انحصار زدایی و ایجاد تنوع در بازار موثر ارزیابی می شود و می تواند به تنظیم بازار هم کمک کند اما نکته مهم این است که قیمت خودروها از آنچه نخستین مشتریان خودروهای وارداتی پرداخت کرده اند، ارزان تر خواهد شد. این یعنی اولین خودروهای وارداتی با قیمت بالا به دست مشتریان رسیده و حالا هم این مشتریان هیچ مابه التفاوتی دریافت نخواهند کرد.
ضرر مشتری در پی بی برنامگی در وارردات خودرو
کاهش تعرفه واردات خودرو به خودی خود اقدامی بسیار خوب به حساب می آید اما ای کاش از ابتدا این اقدام انجام می شد. کارشناسان حوزه خودرو از همان ابتدا به این موضوع اشاره کردند که تعرفه واردات خودرو باید پایین تر باشد تا واردات بتواند در تنظیم بازار موثر عمل کند. البته که به عقیده بسیاری از کارشناسان حتی همین تعرفه های فعلی هم بالا است و با این تعرفه ها همچنان واردات خودرو تهدیدی برای خودروسازان داخلی به حساب نمی آید. اما به هر ترتیب واردات با تعرفه بالا کلید خورد و حالا سود بازرگانی برای خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی ۱۵ درصد کاهش داشته است. حالا بسیاری از مشتریان خوش شانسی که اولویت بالایی در انتخاب خودرو داشتند از این گلایه دارند که چرا خودروهای خود را با تعرفه بالا خریداری کرده اند؟ البته که این نقد به روند واردات وارد است و نشان می دهد از ابتدا برنامه منظمی و دقیقی برای واردات خودرو وجود نداشته است.
کاهش تعرفه خودرو را باید به فال نیک گرفت
با وجود اینکه مشتریان اکثر خودروهای وارداتی با کاهش تعرفه ضرر کرده اند اما کلیت این داستان را باید به فال نیک گرفت. کاهش تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی و در کنار آن در نظر گرفتن تعرفه حداقلی برای خودروهای برقی می تواند در روند تعدیل بازار موثر باشد. اما در نهایت نباید فراموش کرد که آنچه می تواند واردات خودرو را به یک تنظیم گر اساسی در بازار بدل کند، حجم قابل قبول آن است. در واقع این همان چیزی است که تابحال در دور جدید واردات ندیده ایم و فقط شعار در مورد آن شنیده ایم. اگر واردات خودرو با تعداد بالا انجام شود می توان به آینده این بازار امیدوار بود.
این همه این دلال هاسودکردند۱بارهم ضرر حقشون تا سری نرن توصف چه خبرخوبی بودکیف کردم
لطفا این راهم بنویسید که من نوبت زیر ۱۰۱۰ بودم بعداز چندین مرحله هنوز خودروهایی که انتخاب کردم به من تعلق نگرفته واکنون هنوز ۳۲۰نفر قبل من هستند واخرین بار k4 وتویوتا زدم وبرنده نشدم
الان تعرفه این خودروها کاهش یافته ؟،یا منظور اینه خودروها بااین حجم موتور میتونن وارد بشن؟اگر منظور اولی باشه،که این زیاد مهم نیست ،ولی اگر دومی باشه این مطمئنا خودرویی وارد نشه بهتره،چون بااین حجم موتور به چه دردی میخوره،و خودروهایی که واردهم شدن باحجم موتور بالا در سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ گرونترهم میشن
تصمیم گیری در حوزه خودرو وسیاست گذاری روی شکم همینطور می شود زمانی از روی عقل نباشد و حدس و خطا پیش رویم زیان ان را باید مردم بدهند .
کدام کلاه گشاد
خودرو گرفته ۲ میلیارد حالا داره میفروشه ۵ میلیارد . حالا ۵۰ میلیون تعرفه کم شده فدای سرش . به لطف اقتصاد موفق ما هیچ ادم پول داری ضرر نمی کنه . جوان و مردم بیچاره خواب خودرو پراید فرسوده را هم نمی بینند . ولی عجب گیری افتاده این دولت . نه می تونه بنزین را گران کنه نه می تونه بنزین با کیفیت تولید کنه . نه می تونه خودرو وارد کنه . نه می تونه خودروهای فرسوده را اسقاط کنه . نه می تونه تولید موتورهای قدیمی و پر مصرف را متوقف کنه . نه می تونه الودگی هوا را کنترل کنه . نه می تونه تکنولوژی جدید خودرو داشته باشه . طفلک دولت
اصلا تعرفه زیاد و کمش تاثیری نداره . وقتی کرولا رو گذاشتن ۴۲۰۰ یعنی بیشتر از ۸۰ هزار دلار که میتونی
با این پول مرسدس فول بخری اونم ۲۰۲۴، ۱۰ درصد بالا پایین تعرفه چه تاثیری داره؟؟؟؟
حالم بد ، بده
یه آیین نامه واردات پر از بخل و تنگ نظری. اونقدر سخت نوشته شده که دقیقا مشخص نمیشه تعرفه چقدره. گرانی اخیر خودرو واکنش بازار به شفاف شدن واردات سرکاری و قطره چکانی بود. اگرچه خیلی ها از دو سال پیش عاقبت کار را می دانستند اما ملت خوش خیال ما به اثر واردات امید بسته بود. تا وقتی به جای تغییر در سیاست های کلی به تغییر در آیین نامه ها دل خوش باشیم یک مشت تو خالی نصیبمان می شود.
با سلام
با این حجم فقط تاثیر روانی بر بازار داره تا عملی
اتفاق خوبیه همین که خودروی برقی رووتعرفش رو ۱ درصد کردن خیلی خوبه ، کلاه گشادی هم نیست بلکه وضعیت را بهبود دادن
اولین مشتریان بیشترین سود را بردند و کلاهی سرشان نرفته
کلاه گشاد سر فروشندگان و وارد کنندگان منظورتونه دیگه ؟؟؟؟؟؟؟ چون قیمت ماشین تو همین دوماه گذشته کلی بالا رفته خریدار پانزده درصد از سود قیمت بالاتر پرداخت کرده ولی بجای اون تو بازار داره ده تا پانزده درصد رو قیمت کل ماشینش میاد .ماشین ایرانی تو همین دوماه پنجاه میلیون حداقل گرون شد مثلا ساینا از ۳۸۰شده ۴۲۰تا۴۱۰ این یعنی سود ماشین شاسی بلندو وارداتی که به مراتب تو بازار گرونتره . شما نگران وارد کننده هستی بیشتر تا مصرف کننده که مردم باشن . تو افغانستان یارو تویوتا سوار میشه خریده پانزده هزار دلار اونجا وارد کننده چقدر سود کشیده روش ؟قطعا ۵۰درصدو این حرفها نیست
تو افغانستان لند کروز و lx 2019 پونزده هزار دلاره داداش😂😂😭😭