دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰

تست ایمنی با انگشت ؛ چرا بدنه خودروهای جدید ضعیف به نظر می رسد؟

منتشر شده در 05 اسفند 1403 ساعت 17:30
تست ایمنی با انگشت

عده ای باور دارند خودروهای جدید بدنه های ضعیفی نسبت به نمونه های قدیمی دارند. اما این تصور تا چه میزان درست است؟

در روزگاری که ایمنی خودرو یکی از پارامتر های مهم در تولید و توسعه محصول به حساب می آید و خودروسازان سعی دارند که تا جای ممکن محصول ایمن تری تولید کنند، عده ای بر این باور اند که خودروهای جدید بدنه های ضعیف تری نسبت به نمونه های قبلی خود دارند. این باور با انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی همه گیر تر شد. حتی در ایران برخی رسانه های تخصصی خودرو بدنه خودروهای جدید وارداتی و یا داخلی را با انگشت فشار می دادند تا نشان دهند که بدنه ها ضعیف و یا قوی هستند! اگرچه تست با انگشت و فشار دادن بدنه یک خودرو با دست بیش از حد غیر کارشناسی و غیر منطقی به نظر می رسد اما جالب است بدانید که در حقیقت هم بدنه خودروهای جدید نسبت به قبل ضعیف تر شده اند! البته می توان گفت بدنه ضعیف تر شده تا ایمنی کلی خودرو بالاتر از قبل شده باشد. در واقع ایمنی خودروها با پیشرفت تکنولوژی بیشتر شده اما افزایش ایمنی ربطی به تو رفتگی یا جمع شدگی بدنه ندارد. در ادامه این موضوع را عمیق تر بررسی می کنیم.

محکم بودن بدنه مساوی است با ایمنی بیشتر ؟

با مقایسه ورق بکار رفته در خودروهای جدید و قدیمی به راحتی می توان متوجه شد که خودروهای قدیمی محکم تر هستند. حتی همان تست ساده و غیر کارشناسی با انگشت هم می تواند این موضوع را به شما ثابت کند اما مهندسی و بررسی ایمنی خودرو نشان می دهد که محکم بودن بدنه نمی تواند باعث شود یک خودرو ایمن تر باشد. دقت داشته باشید که در طراحی و مهندسی یک خودرو، راننده و سرنشینان مورد اهمیت هستند و نه هیچ چیز دیگری. به عبارت ساده تر، خودروهای جدید به گونه ای مهندسی شده اند که کمترین میزان ضربه به اتاق و سرنشینان وارد شود و کمترین میزان آسیب را برای آن ها شاهد باشیم. مهندسی بدنه و انتخاب آلیاژ مناسب برای آن به گونه ای انجام می شود که بیشترین جذب انرژی را در ورق های هر قسمت داشته باشیم و کمترین انتقال انرژی و یا ضربه به کابین رقم بخورد.

بدنه ضعیف خودروها

پس در هنگام وقوع ضربه، در بحث مهندسی محصول، آنچه اهمیت دارد حفاظت از سرنشینان و راننده است و تا زمانی که ایمنی راننده و سرنشین حفظ شود، اصلا مهم نیست که تورفتگی و یا جمع شوندگی را در بدنه داشته باشیم یا نه. به همین دلیل است که بدنه خودروهای قدیمی از بدنه خودروهای جدید محکم تر است اما این محکم بدون اصلا به معنای ایمنی بیشتر نیست.

تست های ایمنی چه می گویند؟

بررسی تست های ایمنی در این مورد می تواند کمک زیادی در بیان واقعیت به ما بکند. تست های ایمنی نظیر یوروانکپ و یا IIHS از جمله دقیق ترین و سختگیرانه ترین تست های ایمنی خودرو به حساب می آیند. بررسی تست های مختلف این دو مجموعه در سال های اخیر نشان می دهد که ایمنی خودروها ارتقای چشمگیری داشته است. مقایسه تست های ایمنی خودروهایی که در نسل های مختلف تولید شده اند نشان می دهد که ایمنی نسل های جدید به مراتب بیشتر شده است. اگرچه احتمالا بدنه ضعیف تری را نسبت به نسل های قدیمی تر در خودروها می بینیم اما جان راننده و سرنشینان در نسل های جدید بیشتر در امان است. پس برخلاف آنچه در ظاهر به نظر می رسد، صنعت خودرو روز به روز به سمت ایمنی بیشتر می رود و تست مقاومت بدنه آن هم با انگشت اصلا نمی تواند ایمنی خودروهای جدید را به چالش بکشد.

تست ایمنی خودرو

در مورد خودروهای داخلی چطور؟

در دنیای مدرن خودرو و در سطح اول تولید، بدنه خودروها برای سبک تر شدن و مصرف سوخت کمتر نازک تر طراحی شده است اما همزمان مهندسان به طوری در انتخاب آلیاژ و طراحی خطوط بدنه دقیق اند که ضربه های احتمالی به اتاق خودرو نرسد. در مورد خودروهای داخلی اما داستان کمی پیچیده تر است و باید در مورد آن مثالی بزنیم تا همه چیز ملموس تر به نظر برسد. فرض کنید تار در کنار پیکان قرار گرفته است. هر دو خودرو توسط ایران خودرو به تولید رسیده اند و پیکان به نوعی پدر بزرگ تارا به حساب می آید. اگر بدنه پیکان را لمس کرده باشید بدون تردید موافق هستید که بدنه آن از تارا محکم تر است. اما تارا به واسطه دارا بودن پلتفرمی به روز، ایمنی بیشتری را ارائه می دهد. البته این را هم در نظر بگیرید که ایمنی خودروهای جدید ایرانی نسبت به محصولات مدرن دنیا اصلا بالا نیست اما حد وسطی از استاندارد ایمنی دنیا را می توان در محصولاتی مثل ری را، تارا و شاهین دید. البته این را هم باید گفت که ایمنی محصولاتی که پلتفرم قدیمی تری دارند (مثل پژو پارس) اصلا راضی کننده نیست.

تست ایمنی خودرو داخلی

در این مطلب سعی کردیم تا نشان دهیم که ضعیف شدن ورق بدنه در خودروهای جدید اصلا به معنی ضعف در ایمنی نیست و ایمنی خودرو را نمی توان با فشار دادن انگشت سنجید. موضوع نازک تر شدن ورق بدنه های خودرو حالا در تمام دنیا مورد بحث است اما علم و مهندسی خودرو نشان می دهد که ایمنی خودروهای جدید (با بدنه های نازک تر) به مراتب از خودروهای قدیمی بهتر است.

ویدیو های پیشنهادی

۳ Responses to “تست ایمنی با انگشت ؛ چرا بدنه خودروهای جدید ضعیف به نظر می رسد؟”

  1. رضا گفت:

    توضیح بسیارخوب و درستی بود
    اما این مورد درباره پرشیا و سمند صدق نمیکنه

    ۹
    ۲
  2. ناشناس گفت:

    ملاک اصلی همون تست ایمنی انکپ هست که بیشتر خودرو های ایرانی تست ندادن. از بین ایرانیا فقط شاهین و ریرا تو خارج تست ایمنی دادند. ایمنی این دو ماشین از باقی ماشین های ایرانی که تست ایمنی ندادن قطعا بیشتره

    ۳
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X