تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰

جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟

منتشر شده در 20 مرداد 1404 ساعت 15:30
نویسنده حسین باباپور
جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟

جک J5 یکی از محصولات پر متقاضی شرکت کرمان موتور بود که دیگر تولید نمی شود. در این مطلب می خواهیم ببینیم که جک J5 کارکرده ارزش خرید دارد؟

با توجه به تنوع پایین در رنج قیمتی میانی بازار، بسیاری از مشتریانی که علاقه‌ای به خرید محصولات ایرانی ندارند، به سراغ نمونه‌های کارکرده، به‌ویژه محصولات چینی می‌روند تا تجربه‌ای متفاوت از سواری و رانندگی نسبت به تولیدات قدیمی داخلی برای خود ثبت کنند.
یکی از سدان‌های خانوادگی چینی که با قیمتی نزدیک به محصولات داخلی طی سال‌های دهه ۱۳۹۰ وارد بازار ایران شد، جک J5 است که نمونه‌های اتوماتیک آن بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گرفت.

در حال حاضر، نمونه‌های کارکرده و دست‌دوم این خودرو در مدل‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ در بازار ایران حضور دارند که به دلیل قیمت نسبتاً مناسب، می‌توانند جایگزینی برای محصولات داخلی با کارکرد کمتر و مدل ساخت بالاتر محسوب شوند. اما آیا خرید یک خودرو کارکرده نظیر جک J5 اتوماتیک، بعد از چندین سال کار و با وجود ایرادات احتمالی ناشی از فرسودگی طبیعی، می‌تواند کار درستی باشد؟ در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قوت این سدان چینی دست‌دوم می‌پردازیم تا ببینیم خرید جک J5 به‌جای محصولات هم‌قیمت داخلی کار عاقلانه‌ای است یا نه.

نقاط قوت و دلایل خرید جک J5 اتوماتیک

در ادامه به بعضی از نکات مثبت جک جی۵ اشاره می‌کنیم تا به دلایل خرید این خودرو بیشتر پی ببرید

طراحی ظاهری مناسب

جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟

ظاهر جک جی ۵ با وجود آن‌که کمی قدیمی و ساده به نظر می‌رسد، اما همچنان در برابر رقبای داخلی پرستیژ مناسبی دارد و هماهنگی بیشتری در آن دیده می‌شود. سبک طراحی این خودرو در قیاس با محصولاتی هم‌قیمت نظیر انواع سورن پلاس یا دنا معمولی می‌تواند جذاب‌تر باشد و پرستیژ بیشتری نیز برای مالک آن به‌وجود بیاورد. بنابراین اگر خودروی اصطلاحاً «باکلاس‌تر» و با طراحی زیباتر در بخش نمای بیرونی می‌خواهید که از تولیدات داخلی هم‌قیمت یک رده جلوتر باشد، جک J5 می‌تواند تا حدودی این توقع شما را برآورده کند.

موتور پرقدرت

موتور جک J5 اتوماتیک معادل ۱۴۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای یک پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۸ لیتری رقم مناسبی به‌شمار می‌رود؛ به‌ویژه آن‌که خودروهای قدیمی داخلی با موتورهای ۱.۷ یا ۱.۸ لیتری خود نهایتاً ۱۰۰ تا ۱۱۰ اسب بخار توان دارند و از نظر شتاب و چابکی به پای جک J5 اتوماتیک نمی‌رسند.

شتاب مناسب

جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟

جک J5 اتوماتیک با وجود برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک نسبتاً قدیمی، می‌تواند در شرایط استاندارد حدود ۱۰.۵ ثانیه شتاب‌گیری کند، در حالی که برای خودروهای داخلی هم‌رده JAC J5 که دارای گیربکس دستی هستند، این رقم در شرایط استاندارد تا حدود ۱۲ الی ۱۳ ثانیه نیز افزایش پیدا می‌کند. این نکته را باید بدانید که معمولاً خودروهای دارای گیربکس دستی نسبت به نمونه‌های مشابه دارای جعبه‌دنده اتوماتیک شتاب سریعتری ثبت می‌کنند، اما جک J5 از اکثر رقبای دارای گیربکس دستی خود سریع‌تر و پرشتاب‌تر است.

بهره‌مندی از جعبه‌دنده اتوماتیک AT

جک J5 دارای گیربکس اتوماتیک معمولی چهار دنده است که از لحاظ ساختاری با گیربکس هیوندای آوانته یا هیوندای سوناتا NF شباهت تقریباً کامل دارد. بنابراین لوازم، قطعات و یا نمونه‌های دست‌دوم این گیربکس در بازار وجود دارد و از لحاظ تعمیرات، نگهداری و تأمین قطعات مشکل چندانی در این زمینه به‌وجود نخواهد آمد. همچنین در رنج قیمتی نمونه‌های دست‌دوم جک J5، خرید یک سدان داخلی نسبتاً مدل‌بالا با جعبه‌دنده اتوماتیک تقریباً امکان‌پذیر نیست.
با این حساب، اگر یک سدان با ارزش خرید مناسب که گیربکس اتوماتیک نیز داشته باشد نیاز دارید، جک جی ۵ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

کابین جادار

کابین جک J5 نیز برای مصارف خانوادگی فضای کافی در اختیار می‌گذارد و از لحاظ کیفی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. به‌نحوی که نسبت به رقبای هم‌رده، به‌ویژه محصولات هم‌قیمت داخلی، کارایی مناسبی داشته و به‌راحتی می‌تواند نیازهای خانوادگی تا پنج نفر را برآورده کند. فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی‌متر نسبت به اکثر محصولات داخلی بزرگ‌تر بوده و فضایی به‌مراتب راحت و کافی برای حضور سرنشینان فراهم می‌کند.

فراوانی نسبی قطعات یدکی

در صورت خرابی فنی موتور و گیربکس JAC J5، مالک این خودرو از لحاظ تأمین قطعات و یافتن لوازم یدکی مشکل چندانی نخواهد داشت. ضمن آن‌که قیمت قطعات یدکی و لوازم بدنه جک J5 نسبت به بسیاری از خودروهای چینی جدیدتر تا حد زیادی معقول‌تر است و دغدغه‌های مالکان را از این جهت تا حدودی کاهش می‌دهد.

نکات منفی و دلایل نخریدن جک J5

اما جک جی۵ بعضی نقاط ضعف را هم با خود دارد که می‌تواند مشتری را از خرید آن منصرف کند

طراحی داخلی نه‌چندان جذاب

جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟

نمای داخلی جک J5 اتوماتیک آن‌طور که باید و شاید جذابیت ندارد و طراحی داشبورد آن نیز خیلی چنگی به دل نمی‌زند. البته نمای داخلی بسیاری از رقبای ایرانی این خودرو نیز خیلی جذاب نیست، اما در مقایسه با محصولاتی همچون دنا پلاس می‌توان گفت که جک J5 کابین چندان زیبا و دلچسبی ارائه نمی‌دهد.

لوازم یدکی گران‌تر نسبت به رقبای ایرانی

لوازم یدکی جک J5 در بازار قیمت منطقی‌تری در قیاس با بسیاری از خودروهای چینی دارد، اما به‌هرحال نسبت به تولیدات پرفروش ایرانی باید مبلغ بیشتری برای خرید لوازم یدکی این خودرو و به‌ویژه لوازم بدنه آن هزینه کرد. بنابراین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری جک جی ۵ نسبت به محصولات پرفروش ایرانی بالاتر خواهد بود. مشتری باید نسبت به این هزینه‌ها تا حدودی آگاهی پیدا کند و بعد نسبت به خرید جک J5 اقدام نماید.

کوبش سیستم تعلیق عقب

البته شاید بعضی از مشتریان نسبت به کوبش سیستم تعلیق عقب خیلی حساس نباشند، اما به‌هرحال این مشکل می‌تواند برخی دیگر را آزار بدهد. هرچند که اکثر خودروهای داخلی نیز از این جهت مشکل داشته و کوبش یا ورود ضربه ناشی از سیستم تعلیق ساده در بخش عقب خیلی مشکل آزاردهنده‌ای برای محصولات اقتصادی بازار به‌حساب نمی‌آید و مشتریان معمولاً با آن کنار می‌آیند.

نتیجه‌گیری: جک J5 اتوماتیک بخریم یا نه؟

با توجه به آن‌که مهم‌ترین رقبای جک J5 اتوماتیک در شرایط فعلی، خودروهای داخلی با مدل ساخت بالاتر نسبت به این محصول چینی هستند، می‌توان گفت که اگر جک J5 از لحاظ فنی سالم باشد و خیلی دچار فرسودگی و ایرادات مختلف نباشد، گزینه‌ای به‌مراتب بهتر نسبت به رقیبان داخلی نظیر دنا پلاس، دنا معمولی و سورن پلاس به‌شمار می‌رود.
این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک بوده و از لحاظ استهلاک و دوام فنی نیز جزو بهترین گزینه‌های چینی موجود در بازار به‌شمار می‌رود. تجربه نشان داده اگر سرویس‌های تعویض روغن و فیلترهای بخش فنی این خودرو به‌درستی انجام شود، معمولاً سال‌های زیادی بدون ایراد به کار خود ادامه می‌دهد.
البته با توجه به آن‌که با گزینه‌های کارکرده سروکار داریم، باید پیش از خرید از سلامت موتور و گیربکس و نحوه نگهداری از آن‌ها در سال‌های گذشته اطمینان حاصل کرد.

ویدیو های پیشنهادی

۸ Responses to “جک J5 کارکرده بخریم یا نه؟”

  1. محمد گفت:

    درود من مدل ۹۴ اتوماتیک جی ۵ دارم بشدت کم اسطحلاک و بشدت جادار و از نظر شاسی و قوای متحرکه بسیار عالی و نرم و باشتاب عالی هستش اصلا به فکر عوض کردنش نیستم

    ۴۲
    ۲
  2. بهمن گفت:

    درود من مدل ۹۴ اتوماتیک جی ۵ دارم بشدت کم اسطحلاک و بشدت جادار و از نظر شاسی و قوای متحرکه بسیار عالی و نرم و باشتاب عالی هستش اصلا به فکر عوض کردنش نیستم

    ۲۵
    ۱
    • علی اصغر عباس پور نامقی گفت:

      سلام من جک جی ۵مدل ۹۵ اتومات دارم همه آیتمهایش خوب است به جز گیربکس که اصلا با موتور ۱/۸لیتری هم خوانی ندارد و ضعیف است مخصوصا در جاده‌های سربالایی که کم میارد و باید به دستی تغییر بدهم آیا می توان با گیربکس شش. سرعته تعویض کرد

      ۱
      ۰
  3. ایوبی گفت:

    یکسال داشتم خودروی خوبیه. خیلی داخلش شیک تر از دنا و تارا و شاهینه با اینکه قدیمی شده. مشکل اصلی که باهاش داشتم مصرف بالای بنزین، ارتفاع کم مخصوصا در قسمت جلوی خودرو و مهم تر ازهمه تو سراشیبی دنده ۴ حرکت میکرد و باید دستیش میکردی تا با اطمینان خاطر بیشتری حرکت کنی، الان جک جی ۴ دارم. به زیبایی جی۵ نیست ولی ۶ دنده شده شتابش کمتره مصرفش کمتره و ارتفاع مناسب تری داری و قسمت جلوش به زمین گیر نمیکنه. خدایی اگر دنبال شتابید پارس و دنا بهتره ولی من باهاشون حال نمیکنم و از این بیشتر خوشم اومده. سواری نرم و خوبی داره کیفیتش خدایی خوبه. اتاقشون تو مدل های پایین هم دیدم هنوز اتاقشون کیپه و بیصدا ولی دنا پارس و سورن اتاق پر سرو صدایی دارن و باید دمپینگ بشن. جی ۴ شباهت زیادی به اکسنت هم داره

    ۱۸
    ۳
    • سیدمهدی اعرابی گفت:

      باسلام
      خودرو j5 رو بسیار می‌پسندم چون تو رنج همسان خودش و هم قیمت خودش با ماشین های ایرانی بسیار گزینه مناسبی هست
      یکی از ضعف های این خودرو سطح پایین آن هست که غالبا در ورود به پارکینگ های شیب دار دچار سایش می‌شود

      ۷
      ۱
  4. محمد گفت:

    چند ساله دارم و خیلی ماشین کم استهلاک و خوبیه فقط مصرفی ها رو تعویض کردم با اینکه بطور مداوم کولر روشن میکنم حتی چند سال یکبار هم آب کم نمیکنه کابین جا دار و حتی سرنشین های عقب هم راحت هستند خیلی وقته میخوام بفروشم و شاسی بلند بخرم اما انقدر بی آزاره که دلم نمیاد بفروشم از بس ماشین های داخلی قبلی اذیتم کردن به این راضی هستم

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X