راهکار وزارت صنعت برای کنترل قیمت خودروهای وارداتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامهای به معاون حقوقی رئیسجمهور خواستار ترخیص خودروهای وارداتی با تعرفه سال ۱۴۰۴ شد.
، سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نامهای به مجید انصاری، معاون حقوقی رئیسجمهور، درخواست کرد خودروهایی که با استفاده از سپردههای ارزی خارجی یا ارز سال ۱۴۰۳ وارد شدهاند، مطابق تعرفه مصوب سال ۱۴۰۴ ترخیص شوند.
در این نامه آمده است که قیمت خودرو یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تنظیم بازار کالاهای مصرفی و کاهش فشار معیشتی بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه است. با این هدف و بر اساس دستور صریح ریاست جمهوری، وزارت صنعت پس از انجام بررسیهای کارشناسی، جدول تعرفهای جدیدی را جهت جلوگیری از افزایش چند برابری قیمت خودروهای وارداتی اعلام کرده است.
با این حال، بررسیها نشان میدهد که رویه فعلی گمرک جمهوری اسلامی ایران در اخذ عوارض، بر اساس مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳ انجام میشود که مغایر با مصوبه جدید بوده و باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی میشود.
وزیر صنعت در ادامه تأکید کرده است که بخش قابل توجهی از خودروهای وارداتی در نیمه اول سال جاری با استفاده از سپردههای ارزی خارجی ثبت سفارش و وارد شدهاند.
بر اساس تبصره (۶) ماده (۵) اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ابلاغیه بانک مرکزی، این گونه ارزها خارج از سهمیهبندی وزارت صمت محسوب شده و مشمول تعرفههای سال ۱۴۰۳ نیستند.
بنابراین، درخواست شده است که خودروهایی که در سال ۱۴۰۳ با استفاده از سپرده ارزی دیگران وارد شدهاند و همچنین شرکتهایی که ارز خود را در سال ۱۴۰۳ دریافت کرده اما اظهارنامه گمرکی آنها در سال ۱۴۰۴ ثبت شده است، مطابق کتاب مقررات صادرات و واردات و تعرفههای سال ۱۴۰۴ ترخیص شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن قدردانی از همکاری مسئولان، تأکید کرده است که اجرای دقیق این دستورالعمل در راستای سیاستهای تنظیم بازار و کاهش فشار اقتصادی بر مردم اهمیت فراوانی دارد.
آمار واردات خودرو تا پایان مهر ۱۴۰۴
محموله مدرن ترین سدان مزدا به ایران رسید
سکوت نهادهای نظارتی در عرضه خودروهای وارداتی ادامه خواهد داشت؟
قیمت علی الحساب تویوتا کرولا کراس یاسین موتور مشخص شد






با سلام
مصوبه وزیران دولت محترم لازم الاجراست. هیچ کس حق نداردهیچ مصوبه ای را که به نفع مردم باشد متوقف کند.
پیرو اهمیت و خصوصیات های بیشمار این مصوبه از جمله جلوگیری از تورم و افسار گسیختگی بازار خودرو ، ورود ماشین های برقی و هیبریدی با مصرف سوخت کمتر و توجه به قانون هوای پاک و ایجاد فضای رقابت و بهبود کیفیت خودرو های داخلی و…. تعرفه جاری باید طبق مصوبه وزیران محترم در سال ۱۴۰۴ باشد و لاغیر.
از وزیر محترم صمت و دولت محترم کمال تشکر را در صراحت و قاطعیت خود دارا می باشیم و همواره در حمایت از شما که مردم را در نظر میگیرید کوشا هستیم.
مصوبه هیئت وزیران لازم الاجراست به شرط آنکه قانون بودجه کشور را نقض نکند. در موضوع ورود دیوان عدالت، ایراد به دولت برمیگردد چون از مسیر صحیح قانونی (مثلاً اصلاح قانون بودجه) کاهش تعرفه واردات را دنبال نکرده
مراقب ترفندهای سایپا باشید که مثل من در دام این شرکت گرفتار نشوید. مدل تویوتا را ۲۰۲۳ اعلام کردن و تیپ خودرو ، الیت نیست و پایونیر است که آپشنهای کمتری دارد. یکسال پیش ،پول تویوتا کرولا الیت ۲۰۲۳ را به اسم مبلغ قطعی و بطور کامل از من گرفتند و قرار بود حداکثر سه ماهه تحویل بدهند ولی هنوز فاکتور هم نشده و با وجودی که مبلغ قرارداد رو قطعی بسته بودند ولی تا کنون به بهانههای مختلف چندین بار، اضافهتر پول گرفتن. اخیراً هم یک اقرارنامه زوری گرفتن که باید از سود تاخیرتون صرفنظر کنید و مدل ۲۰۲۴ تحویل بگیرید ، اون هم با هر رنگی که خودشون تعیین میکنند. تازه با همه این شرایط یک طرفه، هنوز خودرو فاکتور هم نشده و هر بار از مرحله تخصیص بر میگرده عقب، به مرحله دعوتنامه و مجدداً به بهانههای واهی، درخواست واریز وجه میکنند.