%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

روش جدید اخذ مالیات خرید و فروش خودرو

منتشر شده در 27 شهریور 1402 ساعت 15:00
نویسنده آخرین خودرو
روش جدید اخذ مالیات خرید و فروش خودرو

مالیات خرید و فروش خودرو مطابق نظام جدید مالیاتی تغییراتی داشته است. این تغییرات علاوه بر میزان دریافت مالیات به نحوه دریافت آن نیز مربوط است.

به گزارش آخرین خودرو به نقل از تجارت نیوز،روش جدید اخذ مالیات خرید و فروش خودرو را می‌توان به عنوان جدیدترین کاغذبازی و راه درآمدی نه‌چندان موفق دولت معرفی کرد که نه آن‌قدری که باید به دولت کمک کرده و نه در امور روزانه مردم تسهیلی ایجاد کرده است. در نتیجه می‌توان گفت که این روش اخذ مالیات تنها به میزان اندکی به درآمدهای دولت کمک کرده است و برای مردم هیچ‌گونه سودی نداشته است.

روش جدید  اخذ مالیات خرید و فروش خودرو

به طور کلی معامله کردن کالاهایی نظیر مسکن و خودرو همواره در ایران دست‌اندازهای اداری متعددی داشته است. برای مثال عوارض سالانه، مالیات، معاینه فنی، وجود سندهای متفاوت همانند تک برگی یا چند برگی و به موقع نرسیدن کارت سوخت یا کارت خودرو موضوعاتی هستند که در حین خرید و فروش خودرو به‌عنوان دغدغه طرفین شناخته می‌شوند.

در گذشته افراد برای  فروش خودروی خود پس از توافق با خریدار، انجام معامله و تعویض پلاک در زمان مراجعه به دفترخانه برای تغییر مالکیت خودرو هم هزینه مالیات و هم حق ثبت را به شکل همزمان پرداخت می‌کردند. این روال سالیان طولانی به عنوان فرایند خرید و فروش خودرو شناخته می‌شد.

در قانون جدید افراد قبل از اینکه بخواهند خودروی خود را به فروش برسانند باید مالیات آن را بپردازند و برگه مفاصا حساب را هم از دفاتر مربوطه با مراجعه حضوری دریافت کنند. به بیان دیگر تا زمانی که اشخاص مالیات خودروهای خود را پرداخت نکنند مجوز انجام معامله و تعویض پلاک خودروی خود را دریافت نخواهند کرد.

در روش جدید اخذ مالیات از فروشندگان خودرو، دفترداران یکی از اقشاری هستند که متضرر می‌شوند. در گذشته از مبلغی که برای حق ثبت پرداخت می‌شد، حدود ۶۰ درصد مربوط به مالیات بود که خود دفتردار در نهایت آن را به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کرد، ۳۰ درصد دیگر برای حق ثبت و ۱۰ درصد حق دفتردار بود، اما در روش جدید فرایند به شکل کامل تغییر کرده است.

ناکارآمدی سامانه‌های اخذ مالیات خرید و فروش خودرو

الکترونیکی شدن اکثر امور مردم یکی از موضوعاتی که است که حاکمیت و به‌ویژه دولت به دنبال آن هستند. پیشرفت‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است، اما این روند بسیار کند است و همیشه در مراحل اول تا زمان برطرف شدن مشکلات اولیه مردم با وقت و هزینه خود بهای ایرادات گوناگون را پرداخت می‌‎کنند.

در روش جدید اخذ مالیات‌ها نیز قسمت زیادی از کار مربوط به سامانه‌ها و سایت‌هاست که مطابق با پیگیری‌های تجارت‌نیوز مراجعین زیادی از این سامانه گلایه داشتند، چراکه در بسیاری از مواقع یا سامانه در دسترس نیست یا در صورت در دسترس بودن ایرادات فنی بسیاری که گاهی انجام کار افراد را تا دو یا سه روز به تأخیر می‌اندازد.

از سوی دیگر افراد برای دریافت مجوز فروش خودروی خود باید برگه مفاصا حساب را به نهادهای مربوطه ارائه دهند که برای دریافت این برگه باید به دفاتر ویژه این امور مراجعه کنند. شاید در ظاهر این موضوع مشکلی نداشته باشد، اما از این جهت که دولت مدعی دولت اکترونیک است و با این کار باری اضافه را بر دوش مردم نهاده است، می‌توان گفت که این مشکل نشان دهنده ضعف دولت است.

دلایل اخذ مالیات از فروشندگان خودرو 

مالیات هزینه‌‌ای است که افراد برای ایجاد و برقراری مسائلی نظیر امنیت و ثبات پرداخت می‌کنند. حال در شرایطی که دولت نتوانسته است امنیت مالی شهروندان را تأمین کند و خودروهای ۳۰۰ میلیون تومانی امروز به دلیل تورم  بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند دیگر پرداخت مالیات معنای چندانی ندارد.

یکی دیگر از مشکلات قوانین نظام جدید مالیاتی دریافت مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس است. این موضوع در ظاهر مشکلی ندارد و موضوعی بین‌المللی است، اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که اکثر خودروهای بالای یک میلیارد تومان بازار ایران حتی باکیفیت هم نیستند چه برسد به لوکس. به روایت دیگر دولت سیزدهم برای تأمین هزینه‌های خود، مالیات را ابزار خوبی یافته است، اما برای پیاده‌سازی آن نتوانسته است که از روش‌‎های خوبی استفاده کند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. آرش گفت:

    اتفاقا چیز خوبی هست تا جلوی نقل و انتقالای سوری رو بگیره و دلالی رو کم بکنه.

    مثلا دلال میاد پنج عدد خودرو میخره و میخواد نگه داره چند ماه بعد گرونتر بفروشه و باید به نام اعصای خانوادش کنه تا مالیات کمتری بده و این پنج خودرو رو سه ماه بعد میفروشه و دوباره ۷ تا خودروی دیگر میخره و مجدد باید بنام اعصای خانوادش کنه و به اینصورت ادامه میده و چون مالیات برای هرسری فروش برای هرکدملی تغییر میکنه دلال دیگه سودش خیلی کم میشه و مجبوره بره کارت ملی کسی رو بخره که ریسک ازدست دادن سرمایش زیاده.

    و یه سری شرایط دیگه که اینجا نمیگنجه …

    ۲
    ۲
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X