کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰

قطعی برق نفس تولید قطعات را گرفت!

منتشر شده در 29 تیر 1404 ساعت 15:58
قطعی برق نفس تولید قطعات را گرفت!

به تازگی اخباری از قطعی گسترده برق منتشر شده که نشان می دهد قطعی برق، تولید قطعات خودرو در کشور را با چالشی جدی مواجه کرده است.

حالا چندسالی است که ناترازی انرژی در ایران به اوج خود رسیده و قطعی های مکرر برق را در شهر های مختلف می بینیم. البته این قطعی برق در بحث مصارف خانگی با اعلام قبلی می تواند تا اندازه ای قابل برنامه ریزی باشد اما موضوع محدود به برق مصرفی خانوارها نیست و بحث در مقیاس صنعتی بسیار چالش زا شده است. بر اساس شنیده ها به تازگی استانداری های مختلف به با تماس با واحد های فعال در شهرک های صنعتی از قطعی گسترده و طولانی مدت برق خبر داده اند. بر اساس آنچه یکی از فعالین صنعتی به خبرنگار آخرین خودرو اطلاع داده است ؛ استانداری به شهرک صنعتی اطلاع داده که برق واحد های صنعتی در شهرک مذکور از ۶ صبح الی ۱۱ شب قطع خواهد بود. این یعنی عملا ۷ ساعت از ۲۴ ساعت آن هم در نیمه های شب برق برای تولید وجود خواهد داشت. این قطعی گسترده برق می تواند زنجیره تامین قطعات مصرفی و اساسی خودرو را با مشکل مواجه کند و قطعا به مرور به کسری قطعات در بازار و در نتیجه آن افزایش قیمت آن ها بر می خوریم.

صنعت در احاطه بحران ها

این روزها صنعت خودرو و زنجیره تامین آن درگیر مجموعه از بحران ها است که نه یک شبه به وجود آمده اند و نه یک شبه حل خواهند شد. بحث تامین موارد اولیه، قیمت گذاری دستوری، تعهدات معوق خودروسازی، مطالبات قطعه سازان و… مجموعه ای از بحران هایی است که در این سال ها در این صنعت دیده بودیم. اما حالا با ابر بحرانی به نام ناترازی انرژی آن هم در مقیاس صنعتی مواجه هستیم. یادمان باشد این وظیفه حکومت ها و دولت ها است که بحران های پیش رو را شناسایی کرده و از بروز آن ها جلوگیری کنند. ابربحرانی مثل ناترازی انرژی یک شبه به وجود نیامده و قطعا نتیجه بی درایتی و ناکارآمدی مجموعه ای از مسئولینی است که طی سال ها بر مسند قدرت تکیه زده بودند. اما نتیجه این بی کفایتی این است که هزینه تولید به هر ترتیب بالا می رود به طوری که هم تولید کننده از هزینه های اضافه متضرر خواهد شد و هم مصرف کننده!

تکلیف تولید کننده چیست؟

به گفته یکی از واحد های تولیدی فعال در صنعت تولید روانکارهای خودرو، مسئولین مربوطه به مدیر مجموعه تولیدی پیشنهاد کرده اند که یا شیفت شب را برای تولید در نظر بگیرد و یا ژنراتور های قدرتمند دیزلی را برای مجموعه خود خریداری کند. در هر دو سناریو پیشنهادی توسط آن مقام مسئول، واحد تولیدی متحمل هزینه های هنگفتی خواهد شد و قیمت نهایی مصرف کننده بالاتر از قبل خواهد رفت. این یعنی ناترازی انرژی به طور قطع باعث تورم در بحث قطعات تولیدی خودرو خواهد شد.

البته با وجود اینکه ناترازی های فعلی از چند ماه قبل و یا حتی سال گذشته قابل پیش بینی بود، باز هم مسئولین فکری به حال تولید کننده نکرده بودند و حالا در میانه بحران، راح حل های اینچنینی را پیشنهاد می دهند و حتی به تولید کننده نمی گویند که چه کسی باید هزینه شب کاری کارگر را بدهد و چرا واحد صنعتی باید هزینه هنگفت ژنراتور های صنعتی و سوخت آن را بپردازد؟ یا حتی اگر واحد تولیدی راضی به این هزینه باشد، چرا باید الان به فکر چنین مسائلی باشد و نه چند ماه زود تر از بحران؟

جمله ای حکیمانه در مکتب های گوناگون فلسفی وجود دارد که می گوید : « یک جامعه یا یک زمانی رشد می کند که پیرمردان (دولتمردان) آن جامعه درختانی بکارند که می دانند هیچوقت زیر سایه آن ها نخواهند نشست! » این را می توان به دولت های پیشین نسبت داد که هیچ نگاهی به این روزهای ما نداشتند و حالا ما ماندیم و ناترازی آب و برق و … . بحران ناترازی انرژی اثرات کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت خواهد داشت و نباید سطحی به آن نگاه کرد. کسری تولید این روزها نه تنها می تواند بازار را با تورم مواجه کند، بلکه می تواند باعث مرگ تدریجی واحد های صنعتی کوچک تر و نوپا شود.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X