%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰

محمد کاسبی و «خوش‌ رکاب» ؛ مردی که جاده را عاشق کرد

منتشر شده در 24 مهر 1404 ساعت 13:00
محمد کاسبی و «خوش‌ رکاب» ؛ مردی که جاده را عاشق کرد

چند روزی است جامعه‌ی هنری ایران یکی از مردان با اصالت و محبوبش را از دست داد، محمد کاسبی بازیگری که در نقش‌های مردمی، صادقانه و خاکی‌اش، تکه‌ای از فرهنگِ واقعی ایران را به تصویر کشید.

اما شاید هیچ نقشی به اندازه‌ی «خوش‌ رکاب» نتواند هویت او را در ذهن مردم زنده نگه دارد؛ راننده‌ای عاشقِ کامیون دافِ تورپدو، مردی از جنس جاده، که مرام، غیرت و عشق به آهن و رفاقت را به تصویر کشید.

از کوچه‌های ری تا صحنه‌های جاودان

محمد کاسبی متولد ۴ خرداد ۱۳۳۰ در تهران بود. از تئاتر شروع کرد، در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک رشد کرد و خیلی زود به یکی از چهره‌های ثابت و معتبر تلویزیون ایران بدل شد.
او با نقش‌هایی در سریال‌های سه در چهار، سه‌ دونگ سه‌ دونگ، خوش‌ رکاب و خوش‌ غیرت، برای همیشه در ذهن مخاطبان جا گرفت. لحن آرام، چهره‌ی صمیمی و صدای مطمئنش، از او تصویری ساخت که هم پدر بود، هم رفیق، هم راننده‌ی با اصالتِ جاده‌های ایران.

«خوش‌ رکاب»؛ وقتی ماشین هم شخصیت دارد

سریال «خوش‌ رکاب» به کارگردانی علی شاه‌حاتمی در اوایل دهه‌ی ۸۰ پخش شد و با استقبال گسترده‌ی مردم روبه‌رو گردید.
ماجرای سریال، درباره‌ی راننده‌ای بامرام بود که کامیونش را نه صرفاً یک وسیله، بلکه عضوی از خانواده می‌دانست. و این همان نقطه‌ای بود که محمد کاسبی، روحِ انسانی و احساسی را به رابطه‌ی میان انسان و ماشین دمید.

در دنیای تلویزیون ایران، کمتر پیش آمده بود که یک کامیون آن هم از نوع داف تورپدو چنین نقش پررنگی داشته باشد. اما با بازیِ زنده و باورپذیر کاسبی، «خوش‌ رکاب» تبدیل شد به یک موجود زنده، یک قهرمان فولادی با قلبی داغ و وفادار.

محمد کاسبی و «خوش‌ رکاب» ؛ مردی که جاده را عاشق کرد

داف تورپدو؛ فولادِ با احساس

کامیون داف تورپدو (DAF Torpedo)، یا همان داف دماغ‌دار یا داف ۱۰ تن، در دهه‌های گذشته توسط شرکت ایران تراک به ایران وارد شد و به‌ سرعت بین راننده‌ها محبوبیت یافت. این شرکت علاوه بر این مدل واردات شاسی اتوبوس به‌ صورت خام و بدون اتاق برای استفاده کارگاه‌های اتاق‌سازی ایرانی و حتی موتور پمپ چاه آب را هم در دستور کار داشت. گاراژ مربوط به نمایندگی این شرکت امروزه به شکل متروکه در خیابان قزوین تهران همچنان پا برجاست.

ظاهر خاص، دوام بالا و موتور قدرتمندش باعث شد در نگاه مردم «ماشینِ مردها» باشد و وقتی در سریال خوش‌ رکاب ظاهر شد، آن فولاد تبدیل به اسطوره شد.

آن دافِ سرخ‌رنگ با پلاک خرم‌آباد، که صدایش در جاده می‌پیچید و چراغ‌هایش در شب برق می‌زدند، دیگر فقط یک کامیون نبود؛ بخشی از حافظه‌ی جمعی ایرانیان شد. بسیاری از راننده‌ها بعدها کامیون‌شان را «خوش رکاب» صدا کردند همان‌طور که مردم، مرام را با چهره‌ی محمد کاسبی به یاد آوردند.

کاسبی؛ راننده‌ی مرام و معرفت

کاسبی در نقش راننده‌ای که با کامیونش حرف می‌زد، درد دل می‌کرد و گاهی با او قهر و آشتی داشت، چیزی فراتر از بازی ارائه داد. او یک فلسفه را تصویر کرد:
اینکه ماشین هم می‌تواند روح داشته باشد، اگر پشت فرمانش انسانی با قلبِ پاک نشسته باشد.
لباس کار ساده‌اش، تسبیحی که همیشه همراهش بود، و نگاه عمیقش در لحظات تنهایی پشت فرمان، او را بدل کرد به نماد «غیرت ایرانی» در دنیای مدرن.

میراثی که هنوز در جاده‌ها زنده است

کامیون اصلی سریال «خوش‌ رکاب» هنوز در ایران وجود دارد. طبق گزارش‌ها، توسط مالک اصلی‌اش نگهداری می‌شود و بارها پیشنهاد خرید با قیمت‌های بالا برایش داده‌اند، اما او حاضر به فروش نیست.
چرا؟ چون این کامیون، بخشی از تاریخ فرهنگی ماست — بخشی که با صدای گرم محمد کاسبی، در جاده‌های ذهن و دل مردم هنوز حرکت می‌کند.

محمد کاسبی و «خوش‌ رکاب» ؛ مردی که جاده را عاشق کرد

پایان، اما نه فراموشی

محمد کاسبی رفت، اما خوش‌ رکاب هنوز در جاده است.
در هر جاده‌ی بی‌ پایانی که یک راننده با صدای موتور تنها می‌شود، جایی هست که یادِ محمد کاسبی زنده می‌شود — آن‌جا که مردی به کامیونش نگاه می‌کند و آرام می‌گوید:
«رفیق، تا آخر خط با هم می‌ریم…»

در دنیایی که ماشین‌ها بی‌احساس و سرد شده‌اند، محمد کاسبی یادمان داد که حتی فلز هم می‌تواند رفیق باشد، اگر پشت فرمانش دل باشد.

ویدیو های پیشنهادی
  1. هادی گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی.
    این روزا ، چه آدمای خوبی از کنارمون میرن.
    🖤😔

    ۱۱
    ۴
  2. سهیل میر مقیصی گفت:

    کسیکه واسه اهن پاره ارزش قایل یود ، ولی واسه کشته شدن دخترکانمون نه ، غش کردن سمت قدرت نه غیرت لازم داره نه شجاعت ، فقط یه چیز لازم داره بی…‌‌!!!

    ۱۲
    ۲۸
  3. محمود گفت:

    ممنون که یاد بودی برای محمد کاسبی عزیز ارسال کردید، انسان والامقام و بازیگر چیره دستی بود.

    ۱۳
    ۴
  4. ناشناس گفت:

    روحش شاد

    ۱۲
    ۳
  5. اکبر بیگلری گفت:

    ممنون از بچه های آخرین خودرو.
    روحشون در آرامش

    ۱۲
    ۴
  6. م گفت:

    روحش شاد. یادش گرامی

    ۱۱
    ۴
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X