موضوعات داغ روز:

نام‌ها و یادها ؛ بررسی القاب خودروها در ایران / قسمت پایانی

منتشر شده در 21 خرداد 1403 ساعت 15:32
نویسنده محمد فرهنگیان
بررسی القاب خودروها در ایران

در سال ۱۹۰۰ میلادی و در جریان سفر مظفرالدین شاه قاجار به فرانسه، نخستین نمونه از اتومبیل وارد کشورمان شد و پس از آن بود که افراد متمول جامعه، اتومبیل‌ها را به صورت موردی و فقط برای استفاده‌های روزمره شخصی خودشان وارد کشور کردند تا در نهایت با شروع دهه ۲۰ خورشیدی، رفته رفته پای شرکت‌های رسمی واردکننده اتومبیل به بازی گشوده شد.

اما در خلال سال‌های طولانی و پر نشیب و فراز واردات خودرو به کشور، گاه این محصولات با اسامی و القابی عجیب از سوی جامعه ایرانی مورد خطاب قرار گرفتند که از دلایل این اتفاق می‌توان به آشنایی کم مردم ایران با زبان‌های خارجی در گذشته، فرم ظاهری خودرو و رخ‌ دادن ماجرا یا حادثه‌ای خاص در روزهای ابتدایی ورود آن خودرو به کشور اشاره کرد که در ادامه به بررسی این القاب می‌پردازیم:

حتما بخوانید : نام‌ها و یادها ؛ بررسی القاب خودروها در ایران / قسمت اول

پاجرو بهداری:

پاجرو بهداری

نسل اول میتسوبیشی پاجرو در اکتبر سال ۱۹۸۱ در نمایشگاه اتومبیل توکیو رسما به بازار معرفی شد و اولین نمونه آن در ماه می ۱۹۸۲ به مشتریان تحویل داده شد. پاجرو رسما جایگزین مدل Mitsubishi Jeep Delivery Wagon شد که در سال ۱۹۵۳ و پس از انتقال امتیاز تولید مدل CJ3 به میتسوبیشی تولید شده بود البته که این مدل تا سال ۱۹۹۸ و تا پیش از قوانین آلایندگی جدید ژاپن همچنان تولید می‌شد

نسل نخست پاجرو تا سال ۱۹۹۱ میلادی با نام‌هایی همچون: میتسوبیشی مونترو، میتسوبیشی شوگان، دوج شوگان و دوج رایدر در سایت‌های ژاپن، پرتغال، فیلیپین و چین تولید شد. همچنین سه خودرو هیوندای گالوپر و هاوتای جیتیان نیز بر اساس نسل اول پاجرو شکل گرفته بودند.

این نسل از پاجرو مانند فولکس‌واگن تایپ ۱۸۱، در ابتدا به وسیله سازمان بهداری کشور جهت ماموریت‌‍های مناطق صعب العبور به کشور وارد شد با نام پاجرو بهداری شناخته می‌شود.

بنز کپل:

بنز کپل

یکی از جاودانه ترین طراحی‌های خودرو های کلاسیک مربوط به نسل ششم کلاس E مرسدس است که با کد W124 در سال ۱۹۸۴ با طراحی جوزف گالینتزندورفر و پیتر فایفر تحت هدایت برونو ساکو بزرگ معرفی شد و به صورت سدان از نوامبر ۱۹۸۴ تا آگوست ۱۹۹۵ ، استیشن از اکتبر ۱۹۸۵ تا ژوئن ۱۹۹۶، کوپه از آپریل ۱۹۸۷ تا  دسامبر ۱۹۹۶، کابریولت از مارچ ۱۹۹۲ تا جولای ۱۹۹۷ مجموعا به تعداد ۲.۵۶۲.۱۴۳ دستگاه در تاسیسات برمن، راشتات، زیندلفینگن و زوفن‌هایزن آلمان و همچنین در آفریقای جنوبی، هند، اندونزی و مالزی تولید شد.

در ایران این نسل از کلاس E به دلیل فرم برآمده و پف دار بدنه و خصوصا قوس بالای گلگیر جلو به نام کپل ملقب شده که هم‌اکنون هم از کلاسیک‌های پرطرفدار بازار محسوب می‌شود که به دلیل کیفیت ساخت بالا، طراحی مدرن و تعمیرات به نسبت راحت‌تر از سایر کلاسیک‌ها، خرید آن به افرادی که به تازگی قصد ورود به دنیای کلاسیک‌ها را دارند توصیه می‌شود.

مازراتی معذرتی:

مازراتی معذرتی

داستان کمتر شناخته شده ورود مازراتی در ایران در دهه ۷۰خورشیدی با حاشیه‌ای جدید همراه شد. مدل ۲۲۸ Biturbo در سال ۱۹۸۱ با طراحی استودیو زاگاتو ایتالیا تا سال ۱۹۹۴ تولید شد که نمونه فیس‌ لیفت آن در سال ۱۹۸۷ با طراحی مارچلو گاندینی فقید به بازار آمد. یکی از افرادی که در همان سال‌ها به جرم فساد مالی بزرگ دستگیر شد صاحب یکی از همین معدود نمونه‌های وارد شده به کشور بود و از همین رو هم این برند که با نام مازاروتی در میان مردم شناخته شده بود با لقب معذرتی شناخته شد.

بنا بر اسناد معتبر، تنها ۳ نمونه از این خودرو در رنگ‌های سفید، قرمز و طوسی وارد کشور شده که از سرنوشت نمونه طوسی رنگ اطلاعی در دست نیست.

کاپریس تخم‌مرغی:

کاپریس تخم‌مرغی

نسل چهارم شورولت کاپریس با طراحی Ben Salvador در در آپریل سال ۱۹۹۰ با سه فرم بدنه سدان، اسنیشن و کوپه معرفی و تا سال ۱۹۹۶ مجموعا تعداد ۵۰۶.۴۱۴ دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازارهای جهانی شد.

با وقوع جنگ دوم خلیج فارس و حمله عراق به کویت، تعداد قابل توجهی از این خودرو به وسیله مهاجران کویتی به کشورمان وارد و پس از سال‌ها خیابان‌های کشور با اتومبیل‌های مدرن‌تر آمریکایی دیدار کرد.

در این نسل که طراحان جنرال موتورز اصول آیرودینامیکی را سرلوحه کار قرار داده بودند با خطوط سیال و فرم‌های منحنی شکل زیلدی در جایجای این خودرو روبرو هستیم که از همین رو نسل چهارم شورولت کاپریس با لقب کاپریس تخم‌مرغی در بازار از سایر نسل‌ها متمایز می‌شود.

لندکروز هواپیمایی :

لندکروز هواپیمایی

در اکتبر سال ۱۹۸۹ نسل جدید تویوتا لنکروزر با کد J80 و با طراحی Kitano Kizo در موتوشو توکیو به عنوان جایگزینی برای سری ۶۰ معرفی شد تا فروش لندکروزر را به مرز ۲ میلیون دستگاه برساند.

در بازارهای کلمبیا و ونزوئلا به‌دلیل استفاده ار فرم‌های گرد و زوایای نرم‌تر از نسل‌های پیشین، این خودرو با نام Burbuja ، به معنی حباب، معروف شد.

در کشورمان اما بدلیل آنکه درابتدا توسط سازمان هواپیمایی کشور برای خدمت‌رسانی در فرودگاه‌ها وارد کشور شد این نسل، با لقب لندکروزر هواپیمایی در دهه ۷۰ مشهور شد.

همچنین این نسل از تویوتا لندکروزر، در کشورهای عربی نیز با نام یکی از خوانندگان زن مشهور آن زمان لیلا علوی شناخته می‌شود که دلیل آن هم این بود که در این نسل برای نخستین بار به جای طراحی خشن و کاری نسل‌های پیشین با طراحی زیباتر و راحتی بیشتری در کابین روبرو بودیم.

حتما بخوانید : نام‌ها و یادها ؛ بررسی القاب خودروها در ایران / قسمت دوم

آزرا کالیفرنیا :

آزرا کالیفرنیا

نسل چهارم هیوندای آزرا در سال ۲۰۰۵به عنوان مدل ۲۰۰۶ با کد TG معرفی شد و در سال ۲۰۱۰ فیس لیفت این نسل با مدل ۲۰۱۱ شامل تغییر در نمای چراغ‌های جلو و عقب، مه‌ شکن‌ها و رینگ‌های جدید معرفی شد و در کشورمان با لقب کالیفرنیا شناخته می‌شود

از این نسل در دوره قبلی واردات خودرو به تعداد قابل توجهی توسط نمایندگی رسمی هیوندای و سایر واردکنندگان متفرقه به کشور وارد شد و درست در زمانی این اتفاق افتاد که دوبرند کره‌ای هیوندای و کیا فروش خوب و قابل توجهی را در بازار کشورمان تجربه می‌کردند

حضرت :

حضرت

در سال ۲۰۰۲، یک برنامه توسعه پنج ساله برای جانشین پلتفرم سری ۱۰۰ با مدیریت Sadayoshi Koyari و Tetsuya Tada آغاز شد. تا سرانجام تویوتا لندکروزر باز طراحی‌ شده در اواخر سال ۲۰۰۷ معرفی شود و تا سال ۲۰۲۱ تولید آن در سایت ژاپن و چین ادامه یافت

داستان ورود این نسل به کشور که در بازه‌های زمانی متعدد به دلیل وضع محدودیت‌های گوناگون با محدودیت و ممنوعیت روبرو شد موجب گردید تا واردات و خرید این خودرو، بر خلاف تمام نقاط جهان روند پیچیده‌تری را طی کند و این نسل از لندکروزر به دلیل همین بیشتر در مرکز توجهات قرارگیرد و از همین رو هم در فضای مجازی و محافل خودرویی با لقب حضرت شناخته می‌شود

اعلیحضرت :

اعلیحضرت

نسل سوم لکسس LX در نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی بر اساس تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ در اتوشو نیویورک معرفی و از نوامبر همان سال تا اکتبر سال ۲۰۲۱ تولید شد. این نسل توسط Kengo Matsumoto, Shinichi Hiranaka و Takanori Ito طراحی شد و در سال ۲۰۱۲ توسط Takanori Ito فیس‌لیفت شد. در این نسل برای اولین بار بازار ایران پس از سال‌ها رنگ یک SUV واقعا لوکس را به خود دید.

همانگونه که LX 570 بر اساس لندکروزر توسعه یافته بود لقب آن در بازار ایران نیز رویه‌ای مشابه در پیش گرفته بود و در اصل حد بالاتر لقب لندکروزر سری ۲۰۰ بود و با نام اعلیحضرت شناخته می‌شود.

سفینه:

سفینه

وقتی قانونی به صورت سطحی نگرانه، غیر کارشناسانه و به صورت کلی غلط وضع شود می‌توان مثال‌های نقض بی‌شماری برای آن آورد، قضیه تشخیص و تعیین خودروهای لوکس در بازار ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وقتی چندین سال قبل ملاک تشخیص لوکس بودن یک خودرو در ایران حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ دسی‌سی تعیین شد با قانونی غلط و غیرکارشناسانه روبرو شدیم؛ چراکه بر این اساس لندروور دیفندر که از بسیاری از آپشن‌های رایج خودروها محروم است خودرویی لوکس تلقی شده و اجازه واردات به خاک کشورمان را ندارد. اما بزرگترین مثال نقض این رویه غلط ورود ب ام و I8 به بازار بود چرا که بدلیل بهره بردن از موتور سه سیلندر ۵/۱ لیتری لوکس به ‌حساب نمی‌آمد!!

برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ بود که ب‌ام‌و. کانسپت Vision EfficientDynamics را در نمایشگاه خودرو پاریس به همگان معرفی کرد که در همان سال هم توجهات بسیاری را به دخود جلب کرد، اما ب‌ام‌و که کانسپت جدیدش را موفق دیده بود یک بار دیگر در سال ۲۰۱۱ مدل I8 concept را بر اساس زبان طراحی Vision EfficientDynamics با طراحی Richard Kim به نمایش گذاشت تا بازهم کانسپتس جنجالی و هیجان‌انگیز را از غول باواریا شاهد باشیم. اما ب‌ام‌و که در به تولید انبوه رساندن کانسپت‌های اغراق‌آمیز با همان ویژگی‌ها و استایل عجیب ید طولایی دارد این بار I8 concept را به Benoit Jacob سپرد تا به خودرویی قبل تولید تبدیل شود، آن هم با حداقل تغییرات! سرانجام I8 با هیاهوهای فراوان به بازار آمد که در ایران هم همچون سایر بازارهای جهانی خودروی پر سر وصدایی بود و با قیمت‌های نجومی‌تری معامله می‌شد آن‌هم علیرغم آنکه هنوز حتی مجوز شماره‌گذاری نیز دریافت نکرده بود.

این خودرو در بازار کشورمان بدلیل بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و استایلی فضایی با لقب سفینه شناخته می‌شود

گوجه کبابی:

یکی از جدید ترین ترندهای طراحی اتومبیل در این روزها استفاده که ترکیب دو یا چند رنگ مختلف در بدنه خودرو است که البته سابقه آن به سال‌ها قبل و دهه ۳۰ میلادی بازمی‌گردد و پس مدتی فراموشی دوباره به خیابان‌ها آمده

درسال‌های اخیر ابتدا تعداد محدودی رنو کپچر با این ویژگی در بازار عرضه شد ام سیتروئن C3 بود بازار ایران را به صورت جدی‌تر و عمده‌تری با این سبک جدید بازار آشنا کرد.

پس از عرضه نسبتا موفقیت‌آمیز سیتروئن کوچولو جدید، خودروسازان خلاق ایرانی نیز به سرعت دست به کار شدند تا هرچه که به دم دستشان می‌رسد را دو رنگ کنند، سایپا کوییک و پژو 207i از نخستین قربانیان این زکاوت خودروسازان در رنگ‌آمیزی جدید محصولاتشان بودند که در بازار مدل‌های مشکی قرمز را با لقب گوجه کبابی می‌شناسند.

در پایان شما هم اگر لقبی از خودروهای بازار را در خاطر دارید برای ما کامنت کنید تا تکمیل کننده این لیست ۳۰تایی باشید.

ویدیو های پیشنهادی

۸ Responses to “نام‌ها و یادها ؛ بررسی القاب خودروها در ایران / قسمت پایانی”

  1. حسین باهر گفت:

    سلام ، خدا قوت .
    ۱- تویوتا وانت های لوکس مدل ۱۹۹۲ : تویوتا بندری .
    ۲_ بنز ۱۹۰E : بنز آگاهی شاپور .
    ۳- تویوتا لندکروز 3F 1980 : لندکروز فرماندهی .
    ۴- تویوتا کراون ۱۹۸۹( سوپر سالن ) : تویوتا عراقی یا تویوتا کویتی .

    ۸
    ۱
  2. حسینی گفت:

    پژو ۵۰۴ یا پژو آخوندی

    ۳
    ۰
  3. امیرسام گفت:

    میتسوبیشی سوسماری

    ۰
    ۰
  4. Hossein گفت:

    گالانت عینکی
    ام‌وی‌ام ۱۱۰ آکواریوم

    ۰
    ۰
  5. علیرضا احمدی گفت:

    مزداورفسنجانی یا مزدا شرکت پسته را کسی نگفت
    پژو حسرتی را هم همینطور
    تیبا طلاقی جدیده
    موشک خیابانی (elx)
    بنز معماری یا چراغ خربزه ایی
    لندکروز کالکسکه ای

    اگه کامیون ها را هم بهش اضافه کنیم لیست خوبی خواهیم داشت
    ماک مترو
    ولوو سوسماری
    زیزی گولو
    بنز قپونی
    بنز نهصد و عزا
    ماک جنگی
    دنگ و فنگ
    بنز کویتی

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.