فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰

گروکشی خودروسازان در مقابل وزارت صمت/خودروسازان با ارز تخصیصی چه کردند؟

منتشر شده در 16 اردیبهشت 1403 ساعت 11:00
نویسنده زهرا رسولی
عکاس علیرضا پاداش
ارز تخصیصی خودروسازان

۲۲ مرداد سال ۱۴۰۲ بود که وزارت صمت طی نامه‌ای به انجمن خودروسازان اعلام کرد که دیگر هیچ‌گونه ارز نیمایی برای تولید به آنها تعلق نمی‌گیرد.

به گزارش آخرین خودرو، 22 مرداد سال ۱۴۰۲ بود که وزارت صمت طی نامه‌ای به انجمن خودروسازان اعلام کرد که دیگر هیچ‌گونه ارز نیمایی برای تولید به آنها تعلق نمی‌گیرد. خودروسازان نیز در ابتدا از این موضوع استقبال کردند و در مقابل خواهان آزادسازی قیمت خودروها شدند. اما حال که مشخص شد آزادسازی درکار نیست، تخصیص ارز به خودروسازان به یکی از چالش‌های جدی مدیران وزارتخانه صمت تبدیل شد؛ چراکه خودروسازان همواره وزارتخانه را تهدید به تعطیلی یا تعدیل نیرو می‌کنند.

در این راستا، احمد نعمت‌بخش، رئیس انجمن خودروسازان، هفته گذشته در گفتگویی اظهار کرد: «به وزیر صمت هشدار می‌دهم اگر ارز موردنیاز صنعت خودرو به زودی تامین نشود، کارگران خودروسازان بخش خصوصی تعدیل و برنامه تولید سال جاری -یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو- محقق نخواهد شد.» این درست پس از سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و تاکید او بر این که «هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود»، بود. حال وزارت صمت در پی این گروکشی‌ها باید ارز موردنیاز تحقق برنامه تولید خود در سال جاری، یعنی هشت میلیارد دلار ارز، را تامین کند.

تولیدات خودرو

خودروسازان خصوصی نقش زیادی در اشتغالزایی و تربیت نیروی متخصص دارند و همین مساله تبدیل به یک اهرم فشار در مقابل وزارت صمت شده است. به عبارتی دیگر، هر زمانی که وزارت صمت در تامین ارز این خودروسازان تعللی کند، خودروسازان مساله تعدیل نیرو را پیش می‌کشند.

گروکشی بین خودروسازان خصوصی و وزارت صمت درحالی اتفاق افتاد که عباس علی‌آبادی چندی پیش برای حجم بالای تخصیص ارز به مونتاژکاران یک تیم کارشناسی تشکیل داده است.

رشد ۷۰ درصدی ارز تخصیصی در مقابل ۵۸ درصد رشد تولید

طبق آنچه گمرک منتشر کرده، برخی خودروسازان (متعلق به بخش خصوصی) در جمع پنج و ۱۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ قرار گرفته‌اند. طبق لیست منتشره، در جمع ۱۰ واردکننده برتر کشور طی سال گذشته، نام سه شرکت فعال در خودروسازی بخش خصوصی به چشم می‌آید. در این بین، خودروسازی مدیران با سهمی یک میلیارد دلاری، ارزبرترین شرکت در صنعت خودروی کشور طی سال گذشته بوده است.

آن‌گونه که دنیای اقتصاد نوشته است، طبق آمار، پنج خودروساز اصلی بخش خصوصی شامل مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور، گروه بهمن، آرین پارس موتور و گروه خودروسازی فردا روی هم رفته بیش از دو‌ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار ارزبری در سال گذشته داشته‌اند. در مقایسه با ارزبری این پنج خودروساز در سال ۱۴۰۱ (بالغ بر یک ‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار)، ارز مصرفی آنها در سال گذشته رشد حدودا ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

خودروسازان

رشد ۷۰ درصدی ارز مصرفی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته خود، درحالی اتفاق افتاده است که براساس آمار وزارت صمت؛ تولید خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۲ تنها رشد ۵۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را ثبت کرده است.

مساله مورد توجه آن است که وزیر صمت اعلام می‌کند که از جزئیات موضوع بی‌اطلاع بوده و یک تیم کارشناسی را مامور می‌کند؛ این درحالی است که تخصیص ارز باید به تایید وزیر صمت برسد و به طور قطع وزارتخانه صمت در جریان این نوع تخصیص ارز بوده است.

بنابراین از پرسش‌هایی که مطرح می‌شود آن است که خودروسازان با این ارز دریافتی چه کرده‌اند؟ چرا وزارت صمت چرا در موضوع واردات خودرو مشکل تامین ارز را مطرح می‌کند، اما در مقابل میلیاردها دلار ارز تخصیصی خودروسازان سکوت می‌کند؟ آن هم در شرایطی که واردات برخی خودروها در مقابل مونتاژ آن‌ها بسیار از لحاظ ارزی به‌صرفه‌تر تمام می‌شود. اگر وزارت صمت به این نتیجه برسد که ارز تخصیص‌داده شده به خودروسازان نتیجه ندارد، چگونه می‌تواند بدون گروکشی و تهدید به تعدیل نیرو مشکل را برطرف کند؟

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “گروکشی خودروسازان در مقابل وزارت صمت/خودروسازان با ارز تخصیصی چه کردند؟”

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X