%۴.۷۱
کی ام سی X5
۲,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۳۸
اطلس G
۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۸
رانا پلاس
۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۹۵
ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۳۸
هایما ۸S
۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۲
اکستریم LX
۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۸
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
کوییک S
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۱۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۲
ری را
۲,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۳
شاهین GL
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۲۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۸.۶۱
مزدا 3
۵,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۹
ساینا S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
شاهین اتوماتیک
۱,۳۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۳
اکستریم VX
۶,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۸۸
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۲۳
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۸
فوتون تونلند G7
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷۷
اطلس GL
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۴
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۴
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۴
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۷۱
کی ام سی X5
۲,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۳۸
اطلس G
۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۸
رانا پلاس
۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۹۵
ساینا S دوگانه سوز
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۳۸
هایما ۸S
۳,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۲
اکستریم LX
۳,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
کی ام سی J7
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۸
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
کوییک S
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۱۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۵۲
ری را
۲,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۳
شاهین GL
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۴
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
کی ام سی T9
۳,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۲۶
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۸.۶۱
مزدا 3
۵,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۹
ساینا S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۶۷
آریسان ۲
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
شاهین اتوماتیک
۱,۳۸۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۳
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۳
اکستریم VX
۶,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۸۸
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۲۳
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۸
فوتون تونلند G7
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲
ریسپکت - تیپ 2
۲,۲۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷۷
اطلس GL
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۰۴
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۴
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۶.۳۴
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰

معرفی کامل و تحلیلی کیا EV5 ؛ برقی ‌ای که نباید دست ‌کم گرفت

منتشر شده در 22 آذر 1404 ساعت 10:30
نویسنده محمد باهری
معرفی کامل و تحلیلی کیا EV5 ؛ برقی ‌ای که نباید دست ‌کم گرفت

کیا EV5 یک کراس اوور تمام برقی و جدید از این برند کره ای است که چه در بحث طراحی و چه در بحث مشخصات فنی حرف هایی برای گفتن دارد.

ورود کیا EV5 به ایران یک اتفاق معمولی در بازار خودرو نیست. این ماشین قرار نیست فقط یک «برقی دیگر» باشد؛ بلکه نماینده نسل تازه‌ ای از خودروها است که ترکیبی از طراحی جسورانه، تکنولوژی واقعی و رویکرد آینده ‌محور دارد. بسیاری از مردم وقتی از کنار یک ماشین برقی رد می ‌شوند فقط به این فکر می ‌کنند که «خب مصرفش کمه و بی‌صداست» اما EV5 چیزی فراتر از این نگاه ساده ارائه می‌ کند. اگر مشتری ایرانی آن را بشناسد خواهد دید که EV5 در واقع یک خودروی تمام‌ عیار خانوادگی است که می‌ تواند سبک رانندگی و حتی سبک زندگی را تغییر دهد.

طراحی KIA EV5 فقط قرار نیست زیبا باشد؛ قرار است کاربردی باشد. فرم بدنه و خطوط زاویه ‌دار آن نوعی جدیت و استحکام به خودرو داده که در میان خودروهای برقیِ معمول بازار کمتر دیده می ‌شود. این ظاهر بیانگر یک شاسی‌بلند جمع ‌و جور اما قدرتمند است که برای استفاده خانوادگی، سفر، شهر و حتی مسیرهای خارج از جاده ساخته شده است. این موضوع برای مصرف‌ کننده ایرانی که اغلب به دنبال یک کراس‌ اوور واقعی است یک امتیاز مهم محسوب می‌شود.

کیا EV5

کیا EV5 همچنین از ابتدا با نگاه به آینده ساخته شده؛ یعنی فقط یک «ماشین امروزی» نیست بلکه محصول تفکری است که می ‌خواهد طی چند سال آینده همچنان مدرن و قابل رقابت باقی بماند. این موضوع را هم در طراحی می ‌بینیم، هم در امکانات و هم در ساختار باتری و سیستم‌های نرم‌افزاری. در ادامه نگاهی عمیق تر به کیا EV5 خواهیم داشت و با مهم ترین مزایا و محدودیت های آن آشنا خواهیم شد. با بررسی مزایا و معایب این خودرو قادر خواهید بود آگاهانه نسبت به انتخاب یا عدم انتخاب این خودرو اقدام کنید.

معرفی و مشخصات فنی کیا EV5

کیا EV5 یک کراس‌ اوور برقی جمع و جور است که از سال ۲۰۲۳ تولید آن آغاز شده و بخشی از استراتژی برقی ‌سازی  کیا/هیوندای به شمار می ‌رود. این خودرو در کارخانه ‌های کیا در کره جنوبی و چین مونتاژ می ‌شود. یکی از نکات فنی مهم  EV5، پلتفرم آن است. این خودرو بر پایه‌ی پلتفرم N3 eK (یا به بیان بعضی منابع، نسخه‌ای از پلتفرم E-GMP با طراحی ۴۰۰ ولتی) توسعه یافته است. این پلتفرم مخصوص خودروهای برقی طراحی شده و امکان طراحی فضای داخلی مناسب، باتری در کف خودرو و وزن متعادل را فراهم می‌کند.

معرفی و مشخصات فنی کیاEV5

موتور EV5 از نوع مغناطیس دائم سنکرون است و قدرتش حدود ۲۲۰ اسب بخار می باشد. کیا EV5 به یک باطری با ظرفیت ۶۴.۲ کیلووات ساعت مجهز است که طبق اطلاعات منتشر شده می تواند پیمایش حدود ۵۰۰ کیلومتر را برای این خودرو به ارمغان آورد. در حالت شارژ سریع  (DC)، EV5 می‌تواند از حدود ۱۰٪ تا ۸۰٪ باتری را در تقریبا ۳۰ دقیقه پر کند. در شارژ AC نیز گزینه‌ هایی وجود دارد؛ مثلاً برخی مدل‌ ها توان شارژ ۱۱ کیلووات سه ‌فاز را دارند.

قابلیت V2L (Vehicle-to-Load)  نیز در EV5 فعال است. یعنی ماشین می ‌تواند به عنوان منبع برق برای دستگاه ‌های برقی بیرونی (مثل وسایل کمپینگ یا ابزار) استفاده شود. همچنین در برخی گزارش‌ها به قابلیت آینده‌نگر V2G (Vehicle-to-Grid) اشاره شده است که ممکن است در مدل ‌های آینده یا در بازارهای خاص فعال شود. در نسخه تک ‌موتوره با باتری ۶۴٫۲ کیلووات ‌ساعتی، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حدود ۸.۵ ثانیه گزارش شده است. حداکثر سرعت EV5 طبق مشخصات رسمی حدود ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است.

مزایای کیا EV5

برد زیاد: وقتی پشت فرمان یک ماشین برقی می ‌نشینید اولین چیزی که ذهن شما را مشغول می ‌کند این است: «با یک ‌بار شارژ چقدر می ‌توانم بروم؟» این دغدغه به ‌خصوص در ایران که ایستگاه‌ های شارژ هنوز فراگیر نیستند واقعی ‌تر و جدی ‌تر است. مزیت بزرگ EV5 این است که برد آن برای نیاز روزمره، ترددهای شهری، مسیرهای شلوغ و حتی سفرهای بین شهری  کافی است. این یعنی راننده لازم نیست هر روز به شارژ فکر کند و می ‌تواند مثل یک خودروی بنزینی برنامه‌ریزی عادی داشته باشد.

مزیت عمیق‌تر این برد بالا، احساس آزادی است. خودروهای برقی معمولی معمولاً محدودیت ذهنی ایجاد می‌کنند؛ اما EV5 این محدودیت را تا حد زیادی کاهش می ‌دهد. با یک‌ بار شارژ، یک خانواده ایرانی می ‌تواند یک آخر هفته کامل بدون نگرانی از مصرف در شهر تردد کند یا حتی از تهران به شمال برود به شرط یک برنامه ‌ریزی ساده برای شارژ. همین برد بالا باعث می ‌شود EV5 فقط یک خودروی «شهری» نباشد بلکه یک انتخاب «چند ‌منظوره» شود. برد مناسب همچنین باعث کاهش استهلاک روانی راننده می ‌شود. کسی که صاحب EV5 باشد خیلی سریع به استفاده عادی از خودرو عادت می ‌کند، بدون اینکه دائم به صفحه درصد باتری نگاه کند. این موضوع کیفیت تجربه رانندگی را بالا می ‌برد و نشان می‌ دهد که برد بالا فقط یک عدد نیست؛ بلکه عاملی است که سبک استفاده از خودرو را طبیعی ‌تر می ‌کند.

شارژ سریع و قابلیتV2L: شارژ سریع در EV5 یعنی راننده مجبور نیست نصف روز را کنار شارژر بماند. در زمانی معقول می‌ توان باتری را به سطح مناسبی رساند و دوباره مسیر را ادامه داد. این موضوع در کشور ما اهمیت دوچندان دارد؛ چون ایستگاه ‌های شارژ ممکن است محدود باشند و سرعت شارژ باید آنقدر بالا باشد که حتی تعداد کم این ایستگاه ‌ها هم کارآیی داشته باشند.

معرفی کامل و تحلیلی کیا EV5 ؛ برقی ‌ای که نباید دست ‌کم گرفت

قابلیت V2L یکی از ویژگی ‌هایی است که خودرو را تبدیل به یک «ابزار زندگی» می ‌کند. به‌وسیله این قابلیت خودرو می ‌تواند برق مورد نیاز وسایل دیگر از لپ‌تاپ و موبایل گرفته تا چراغ، اسپیکر یا حتی چای‌ ساز را تامین کند. برای خانواده ‌هایی که اهل سفر، طبیعت‌ گردی یا کمپینگ هستند این ویژگی مثل داشتن یک ژنراتور بی ‌صدا و همیشه آماده است. این قابلیت حتی در زندگی شهری هم کاربرد زیادی دارد. تصور کنید یک روز برق ساختمان قطع شده اما شما باید لپ ‌تاپ را برای کار روشن نگه دارید یا گوشی را شارژ کنید. در چنین مواقعی EV5  از یک خودرو فراتر می ‌رود و تبدیل به یک منبع انرژی خانگی می ‌شود. این یک مزیت واقعی و کاربردی است که هنوز در بسیاری از خودروهای رقبای حتی گران ‌تر نیز وجود ندارد.

ایمنی و تکنولوژی‌های کمک ‌راننده: کیا EV5مجموعه ‌ای از سیستم ‌های کمک ‌راننده هوشمند دارد که هدفشان فقط یک چیز است: کاهش خطاهای انسانی. سیستم جلوگیری از تصادف جلو، سیستم نگه‌ دارنده بین خطوط، هشدار نقاط کور و سیستم کروز کنترل هوشمند، همه در کنار هم تجربه ‌ای بسیار ایمن ‌تر و پایدار تر ایجاد می ‌کنند. برای راننده ‌ای که در ترافیک تهران یا اتوبان ‌های شلوغ رانندگی می ‌کند این سیستم‌ها مثل داشتن یک دستیار دائمی است.تکنولوژی‌ های پارک هوشمند نیز ارزش EV5 را چند برابر می ‌کنند. خودرو قادر است در فضاهای تنگ خودش پارک کند یا از پارک خارج شود بدون اینکه راننده داخل خودرو باشد. این قابلیت برای شهرهای شلوغ که جای پارک همیشه کم است یکی از مهم ‌ترین امکانات عملی در استفاده روزمره است و تنش پارک کردن را به میزان زیادی کم می ‌کند.

طراحی کاربردی و فضای داخلی: کیا EV5طراحی شاسی ‌بلند دارد که به معنی فضای بیشتر برای سرنشینان عقب و بار است. کف صاف (به ‌دلیل قرارگیری باتری در کف) به طراحی فضای داخلی کمک می‌ کند؛ در نتیجه، فضای پا و سر در عقب رضایت‌ بخش است و برای مسافرت خانوادگی مناسب‌ تر است.  علاوه بر فضای بار بزرگ، قابلیت جمع کردن صندلی ‌های عقب و داشتن فضای بار قابل توجه باعث می ‌شود EV5 گزینه خوبی برای کسانی باشد که گاهی بار بزرگ یا چمدان زیاد می‌ برند. این ویژگی در بازار ایران می‌ تواند یک مزیت بزرگ تلقی شود چون خانواده ‌ها اغلب به فضای بار بزرگی نیاز دارند.

طراحی بدنه هم از نظر ظاهری جذاب است. این خودرو خطوط مربعی ‌تری نسبت به بعضی برقی‌ های کامپکت دارد که هم جذابیت مدرن برقی را دارد هم حس یک کراس‌ اور جدی‌ تر را منتقل می ‌کند. این ترکیب طراحی برای مشتریانی که نمی‌ خواهند صرفاً یک ماشین ساده برقی داشته باشند اما نمی ‌خواهند به کلاس بزرگ لوکس برقی بروند جذاب است.

سیستم ترمز رجنراتیو پیشرفته و کنترل بازیابی انرژی: یکی از ویژگی‌های فنی برجسته  EV5، سیستم i-Pedal 3.0  است که امکان تنظیم سطح رجنراتیو (بازیابی انرژی هنگام ترمز) را به راننده می ‌دهد. این یعنی راننده می ‌تواند تصمیم بگیرد چقدر «یک‌پدالی» رانندگی کند (یعنی وقتی پایتان را از پدال گاز برمی ‌دارید، خودرو چقدر انرژی بازگرداند).

این ویژگی در شهر بسیار مفید است؛ در ترافیک، راننده می ‌تواند از بازیابی حداکثری استفاده کند تا در هنگام ترمز، انرژی بیشتری به باتری برگردد و در نتیجه مصرف کلی کاهش یابد. همچنین برای کاهش فشار ترمز و افزایش ایمنی در رانندگی روزمره بسیار کمک ‌کننده است.

علاوه بر مزایای رانندگی این سیستم می ‌تواند به عمر باتری کمک کند چون با بازیابی متناسب انرژی، چرخه شارژ / دشارژ بهینه ‌تری رخ می ‌دهد. این یعنی در بلند مدت نگهداری باتری مؤثرتر خواهد بود و هزینه‌ واقعی مالکیت کاهش می ‌یابد.

معرفی کامل و تحلیلی کیا EV5 ؛ برقی ‌ای که نباید دست ‌کم گرفت

ظرفیت بکسل و کاربرد سفر: یکی از نکات کمتر برجسته که EV5 دارد، ظرفیت بکسل آن است. بر اساس اطلاعات رسمی، کیا EV5 می‌ تواند تا حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم تریلر بکشد. این رقم برای یک کراس ‌اوور برقی یک امتیاز خیلی قابل توجه است. وجود حالت «تریلر مود» (Trailer Mode) که به صورت خودکار وزن تریلر را شناسایی کرده و برآورد مصرف را تنظیم می‌ کند یکی دیگر از مزایای عملی است.  این یعنی وقتی تریلر وصل است، سیستم خودرو در محاسبه برد، مصرف انرژی و ترمزگیری منطقی ‌تر و دقیق ‌تر عمل می‌کند.

معایب و محدودیت‌ های کیا EV5

زیرساخت شارژ ناکافی: حتی بهترین خودروی برقی جهان هم بدون زیرساخت شارژ به ‌درستی قابل استفاده نیست. بزرگ‌ ترین چالش EV5 در ایران همین است. هنوز تعداد ایستگاه ‌های شارژ سریع به اندازه ‌ای نیست که راننده خیالش راحت باشد هر زمان که خواست می ‌تواند خودرو را شارژ کند.در بسیاری از شهرها، مردم باید شارژ خانگی نصب کنند. اما همه امکان نصب شارژر در پارکینگ ندارند. کسانی هم که پارکینگ مشترک دارند ممکن است با محدودیت‌ های تاسیساتی مواجه شوند. این مسئله باعث می ‌شود برخی مشتریان بالقوه از خرید برقی‌ ها منصرف شوند.در نبود یک نقشه شفاف از ایستگاه ‌های فعال و پشتیبانی مناسب، راننده ممکن است به شارژ اعتماد نکند. نتیجه این است که مزیت‌ های خودرو در استفاده روزمره محدود می ‌شود و بعضی افراد آن را فقط به عنوان ماشین دوم در نظر می ‌گیرند.

قیمت و هزینه مالکیت: خودروهای برقی به دلیل فناوری باتری و وارداتی بودن، معمولاً گران ‌تر از خودروهای بنزینی هم‌ رده‌اند. این موضوع باعث می‌ شود بسیاری از خریداران ایرانی هرچند اگر کیفیت را مهم بدانند باز هم با عدد قیمت مشکل داشته باشند.هزینه‌ های تعمیر و نگهداری باتری نیز دغدغه مهمی است. حتی اگر باتری در کوتاه ‌مدت کم ‌هزینه باشد، مشتری فکر می ‌کند «اگر بعد از چند سال مشکل پیدا کند، چقدر خرج دارد؟» این سوال کاملاً منطقی است و تا زمانی که شبکه خدمات پس از فروش کامل و گسترده نباشد، ذهن خریدار را مشغول می‌کند.

همچنینبازار فروش دست‌ دوم خودروهای برقی در ایران هنوز تثبیت نشده است. بنابراین خریدار ممکن است نگران باشد که در آینده نتواند خودرو را با قیمت مناسب بفروشد. این موضوع برای بسیاری از افراد در تصمیم ‌گیری نقش اساسی دارد.

عملکرد باتری در آب ‌و هوای خاص: باتری ‌های لیتیومی در سرمای شدید و گرمای بسیار زیاد عملکرد ایده‌ آل ندارند و ایران هر دو شرایط را دارد. کاهش برد در زمستان یا مصرف بیشتر در تابستان امری طبیعی است و خریدار باید این واقعیت را بداند. استفاده از کولر یا بخاری در خودروهای برقی تأثیر مستقیم بر برد دارد. در شهرهای گرم مثل اهواز یا شهرهای سرد مثل اردبیل، این مسئله می ‌تواند باعث شود راننده مجبور شود بیشتر به مدیریت مصرف توجه کند.
عمر باتری نیز وابسته به نحوه شارژ است. استفاده بیش از حد از شارژ سریع یا خالی شدن مکرر باتری تا درصد های پایین می ‌تواند در طول سال ‌ها اثر منفی بگذارد. خریداران ایرانی که معمولاً خودرو را طولانی ‌مدت نگه می ‌دارند باید با این نکات آشنا باشند.

 معماری ولتاژ پایین‌ تر نسبت به برخی رقبا: برخی منابع گزارش داده ‌اند که EV5 از معماری ۴۰۰ ولت استفاده می ‌کند در حالی که بعضی از رقیب‌ های برقی مدرن ‌تر از سیستم ۸۰۰ ولت بهره ‌مند هستند این معماری ولتاژ پایین ‌تر می ‌تواند محدودیت ‌هایی در سرعت شارژ یا کارایی شارژ سریع ایجاد کند به خصوص وقتی به ایستگاه ‌های DC بسیار قدرتمند دسترسی باشد.

در عمل به این معنی است که حتی اگر شارژرهای خیلی سریع در دسترس باشند ممکن است EV5 نتواند از نهایت توان آن ‌ها استفاده کند؛ بنابراین در برخی موقعیت‌ ها شارژ کمی کند تر صورت می‌ گیرد نسبت به خودروهایی با معماری ولتاژ بالاتر. این موضوع می ‌تواند برای کاربران حرفه ‌ای برقی یا کسانی که به شارژ فوق ‌سریع (ultra-fast) وابسته ‌اند یک نقطه ضعف باشد؛ به‌خصوص در سفرهای طولانی یا مسیرهایی که ایستگاه ‌های DC قدرتمند وجود دارد.

 پیچیدگی و هزینه سیستمV2G / V2L: اگرچه V2L مزیت بزرگی است اما استفاده عملی از آن نیاز به تجهیزات و آداپتور دارد. برای استفاده بهینه ممکن است خریدار نیاز داشته باشد آداپتورهای مخصوص یا کابل ‌های خاص تهیه کند که هزینه و زحمت بیشتری دارد.

قابلیت V2G  (اگر در نسخه ‌های آتی فعال شود) نیز می ‌تواند بسیار جذاب باشد اما پیاده ‌سازی آن در بازار ایران احتمالاً با چالش‌ هایی رو به ‌رو خواهد شد. زیرساخت برق محلی، مقررات، هزینه‌ تجهیزات دوطرفه و نیاز به دانش فنی برای استفاده اقتصادی از V2G همگی ممکن است مانع تبدیل این قابلیت به یک مزیت عملی برای بسیاری از کاربران شود. در نتیجه برخی خریداران ممکن است چشم ‌به ‌راه این قابلیت ‌ها باشند اما در عمل نتوانند به ‌طور کامل از آن‌ ها بهره ببرند خصوصاً در ابتدا که اکو سیستم برق هوشمند در ایران به طور کامل شکل نگرفته باشد.

قیمت و دسترسی به خدمات پس‌ از فروش: ورود EV5 به واسطه شرکت های واردکننده احتمالاً هزینه بالایی خواهد داشت و این فقط شامل قیمت خرید اولیه نمی‌ شود. قطعات خاص برقی، باتری، سرویس تخصصی برقی ممکن است در بازار ایران محدود باشد یا گران ‌تر از خودروهای بنزینی مشابه باشد.

معرفی کامل و تحلیلی کیا EV5 ؛ برقی ‌ای که نباید دست ‌کم گرفت

خدمات پس ‌از‌فروش برای خودروهای کاملاً برقی (خصوصاً تازه ‌واردها) یکی از بزرگ‌ ترین نگرانی ‌ها است؛ نمایندگی ‌ها باید تجهیزات و تخصص لازم برای سرویس باتری‌ ها، سیستم‌های برقی و تعمیرات ویژه را داشته باشند. در نبود این امکانات، هزینه تعمیر و نگهداری، زمان توقف خودرو و ریسک مالکیت افزایش می‌یابد. همچنین نوسانات قیمت ارز، هزینه واردات و گمرک و سیاست‌ های مالیاتی می ‌تواند روی قیمت نهایی EV5 تأثیر قابل ‌توجهی بگذارد. این موضوع باعث می‌شود برآورد هزینه مالکیت در بلندمدت برای خریدار ایرانی کمی پیچیده ‌تر شود و نیاز به محاسبه دقیق داشته باشد.

جمع‌بندی

کیا EV5 یک خودروی واقعی آینده است نه یک اسباب ‌بازی برقی و نه یک تجربه آزمایشی. این خودرو اگر درست معرفی شود می ‌تواند نگاه مشتری ایرانی را نسبت به خودروهای برقی تغییر دهد. از نظر طراحی، امکانات، تکنولوژی و تجربه رانندگی، EV5  می ‌تواند یکی از بهترین انتخاب ‌ها در رده قیمتی خود باشد. اما در کنار آن باید به واقعیت ‌های بازار ایران مثل زیرساخت، قیمت و خدمات نیز توجه کرد تا خریدار بداند دقیقاً چه چیزی می‌ خرد.

اگر یک خریدار واقعی هستید،EV5  را یکی از گزینه های جدی مد نظر قرار دهید. مخصوصاً اگر به یک ماشین خانوادگی جمع ‌وجور اما با فضای بار مناسب نیاز داشته باشید. اما توجه کنید قبل از خرید، باید خیلی دقیق برنامه شارژ خود را بررسی کنید: آیا منزل یا پارکینگ امکان نصب شارژر دارد؟ آیا ایستگاه شارژ DC در مسیرهای معمول شما وجود دارند؟ این ‌موارد خیلی حائز اهمیت هستند چون مزایای برقی (مثل برد بالا و شارژ سریع) فقط وقتی عملی ‌اند که زیرساخت مناسب باشد.

همچنین از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش حتما آگاه شوید. درباره گارانتی باتری، خدمات پس ‌از ‌فروش، هزینه قطعات و تعمیرات. اگر قرار است خودرو را چند سال نگه دارید، این بخش خیلی زیاد اهمیت دارد.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X