خداحافظی با سورن ؛ تولید فیس لیفت سمند متوقف می شود
بر اساس مصاحبه مدیرعامل ایران خودرو با صدا و سیما، به زودی تولید سورن در خط تولید ایران خودرو متوقف می شود و محصول جدید جایگزین خواهد شد.
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما از توقف تولید سمند سورن خبر داد و گفت : «خودروهایی هستند که الان وضعیت مناسبی دارند و استانداردها را پاس می کنند ولی معادل خودروهای به روزی که در دنیا تولید می شوند، نیستند. اگرچه استانداردها را پاس می کنند اما حتی مورد رضایت خود ما هم نیستند. ما در تلاش هستیم که سطح ایمنی خودروها را بالا ببریم و این به سرمایه گذاری در همه حوزه ها نیاز دارد. در همین جهت اولین خودرویی که از خط تولید خارج می شود خودروی سورن خواهد بود. در حال حاضر مراحل تحقیق و توسعه را برای دو پلتفرم جدید پیش می بریم که البته زمان بر خواهد بود. امیدواریم در اواخر سال آینده تولید بر مبنای این پلتفرم ها را در خط تولید ایران خودرو داشته باشیم.»
خداحافظی با سورن
اگرچه حالا سورن پلاس در خط تولید ایران خودرو حضور دارد اما می دانیم که سورن پلاس نمونه ای ارتقا یافته از سورن بود که خود سورن هم نسخه فیس لیفت سمند به حساب می آمد. پس عملا اساس فنی سورن به سال ۱۳۷۹ برمی گردد و این دقیقا همان سالی است که سمند به عنوان نخستین خودروی ملی ایران متولد شد. خودرویی که پلتفرمی ارتقا یافته از پژو ۴۰۵ را داشت و قرار بود جایگزینی برای پیکان باشد اما عملا در رده بالاتری نسبت به آن قرار گرفت. پس خداحافظی با سورن در عمل خداحافظی با نخستین محصول ملی ایران خودرو یعنی سمند به حساب می آید که بیشتر از آن مقدار که باید در خط تولید مانده بود. در این روزها میانگین تغییر نسل خودروها به حدود ۵ تا ۶ سال رسیده اما ما این نسل از سدان سمند را ۲۵ سال در خط تولید ایران خودرو حفظ کردیم. البته این کهنگی به همان عملکرد ضعیف مدیریت دولتی ایران خودرو در سال های طولانی بر می گردد و به نظر می رسد با روی کار آمدن بخش خصوصی، باید منتظر تغییرات مثبت و جدی در این خودروسازی باشیم.
منتظر چه تغییراتی باشیم؟
بر اساس آنچه مدیرعامل ایران خودرو می گوید، این گروه خودروسازی در حال توسعه دو پلتفرم جدید است و این یعنی در سال های آینده باید محصولات جدید و متنوعی را از ایران خودرو ببینیم.البته این را هم در نظر داشته باشید که ارائه محصولات جدیدتر یعنی قیمت بالاتر و باید دید واکنش بازار به این افزایش قیمت ها چه خواهد بود. البته خیلی زودتر از اضافه شدن محصولات تولیدی جدید، مونتاژی های جدیدی ایران خودرو را به زودی در بازار خواهیم دید. هونگچی HS3 و هاوال جولیون پرو دو کراس اووری هستند که به زودی با ایران خودرو به بازار می آیند و جایگزین هایماهای خسته کننده خواهند شد.
روی کاغذ تغییرات ایران خودرو و خداحافظی با سورن، بسیار مثبت ارزیابی می شود اما باید منتظر ماند و دید این خودروساز در عمل و در صورت های مالی چه عملکردی را ارائه می دهد و آیا مردم هم می توانند این تغییرات مثبت را حس کنند یا نه؟
خداروشکر یکی از عاملین اصلی زشتی خیابونا متوقف شد. به امید روزی که بجاش بی ام و تولید شه
مشکل سورن قیمتشه،پارس رو جمع کردن چون قیمتش زمان استارت تولید ده دوازده میلیون بود .گر چه هنوزم گل بازاره و از دنا بهتر میخرندش،سورم جمع میشه و یک بنجل با قیمت میلیاردی میاد جاش
به جرأت میتونم بگم اگه قیمت اش خوب بود پرفروش ترین ماشین ایران بود
الان یه دونه bmwسفارشی برا شخص شما میزنن فقط زحمت بکشین بیایین ببرینش.لطفا فازتون را هم اعلام کنین.
تنها خودرو( غیر ۲۰۷ تیپ ۳) زیر یک میلیارد تومن (قیمت بازار ) ایرانخودرو سورن بود ، خودرویی خانوادگی با موتور خوب و سواری مناسب
اما مهم ترین نکته اینه که هر خودرویی که شرکت تولید کنه بسیار گرانتر از سورن خواهد بود و بازار زیر یک میلیارد به سایپا میرسه که به نظرم اصلا رویکرد خوبی نیست.اگر و فقط اگر ایرانخودرو بتواند خودروی جدیدی که تولید میکند زیر یک میلیارد تومن در بازار باشد
سلام.شماکه می خواهید تولیدسمندسورن پلاس متوقف کنید حداقل این آخر کاری به امکاناتش اضافه کنید.اگه ناراحت نمیشد.
ایرانخودرو باید یه مدل برای رقابت در رده ارزونتر مثل کوییک تولید کنه
خیلی جالبه سورن ماشین ایمنی نیست اونوقت دنا ایمنه، جفتشون یه اطاق یه پلت فرم یه شاسی بعدش این چون ظاهرش قدیمی تره نا امن حساب میشه اون یکی چون ظاهرش بزکش بیشتره دقیقاً با همون اطاق و ستون و مشخصات امنیتش بهتره و تولیدش مشکلی نداره، سمند lx و ۴۰۵ و پارس نمیگم ماشینای خوبی بود حتی سورن ولی با وسع و جیب اکثریت مردم جور در میومد ولی چون حاشیه سودشون کم و پایین بود تولیدشون متوقف شد داستان سورن هم همینه
چراغی عوض کن قیمت هم بزن یک میلیارد و دویست کسی خایه ایران خودرو و سایپا و نیست
چرا برند رو از بین می برید؟ پلتفرم جدید استفاده کنید با همون برند محبوب قدیمی مث پیکان یا سمند. الان هیوندا چهل ساله داره آزرا رو باهمون نام یا گرنجوئر تولید میکنه.
خدا را شکر چو ن بعداز این اشغال های دیگه ای از جنس رانی و پلاستیک ضعیف شده میخوا بسازه ،
دمت گرم خدایی مگه غیر از اینه ،با لگد میزنی تمام سپر و چراغ چه چیزی میریزه پایین به این میگن خودروی اشغال ملی و افتخاری دیگر برای زودتر رفتن به دنیای دیگه
هر موقع ایران آلمان شد( از نظر علم ، تکنولوژی ، دیسیپلین و تعهدی که مردمان اون سرزمین دارن) ، اونوقت ما هم میتونیم ب ام و تولید کنیم. البته تا اونروز یکسال نوری مونده……
هرچی جدیدتر آوردید آشغالتر شد، کیفیت سمند ۲۰ سال پیش بهتر از دنا و تارای امروزه، هیچ کاری نکنید بهتره، کلا تولیدم نکنید بهتره ، در واردات باز بشه تویوتا بیاد یه میلیارد
یه ماشین به درد بخور تو خط تولید داخل بود همین سورن بود.
اونم چون صرفه اقتصادی براشون نداره میخوان جمعش کنن.
چقدر ساده اید با این نظراتتون سمند را هم گفتن استاندارد نیست تو تصادفات تازه بهترین ماشین بود هم محکم بود وهم بهتر بود نسبت به ماشین های دیگه بعدش به اصطلاح تولید متوقف کردن دوتا چراغ عوض کردن و گفتن سورن درصورتی که همون سمند بود ولی فقط گرون ترش کردن والا اتاق و پلتفرم همون سمند بود و مردم را خر کردن فقط گرون کردن قالب مردم کردن و حالا میخوان اینم توقف بزنن فردا دوتا چراغ کشیده مثل تارا میزارن پشتش و گرون ترش میکنن و مردمم میدون تو صف حالا اگه ندیدی تو همون پلتفرم بسازن
بخدا سورن ۲۰۷ و تندر و ام وی ام پرو ۵۵ سوار شدم ولی جاده ای سورن یجیز دیگس فقط کاش تو فیس لیفت میومدین بغل سورن روهم از تخم مرغی تغییر میدادین مثل دنا میکردین و خیلی بهتر میشد
اولا که قیمتها بی حساب و کتاب جهش کرد که اصلا هیچ ربطی به ارتقا نداشت دوم اینکه خودتون پا رو گلوی مردم گذاشتید و به زور موتور ۸ سوپاپ رو که خدادمیدونه چه مافیا بازاری پشت این پروژه بوده رو انداختید به مردم سوما شما برمبنای ماشین خارجی قیمت گذاری میکنید ولی اصلا اینکه قیمت واقعی خودرو خارجی تو ایران چندبرابر میشه رو نمیبینید اگه راست میگید مثل شرکت خارجی قیمت گذاری کنید نه مثل دلال و تبصره و قانون واردات که کیلویی قیمت گذاری میکنن قیمت رو ۱۰ تا ۲۰ برابر قیمت واقعی میبرید بالا بعد از ارتقا ایمنی حرفرمیزنید دوباره چندتا سپر و چراغ دوتا تیکه ورق و جای فیلتر هوا و روغن رو عوض میکنید بعد چندصد ملیون قیمت میبرید بالا
سورن از تارا،۲۰۷و رانا بهتره رقیب شاهینه
سورن از تارا،۲۰۷و رانا بهتره رقیب شاهینه ظاهرش هم خوبه بد نیست
بدنه سمند اولین نسخه اش خوب بود سورن هم از سمنده بدنه اش مگه میشه بد باشه
نام امن تمرین خودروی ایران تاراست
من بدبخت به درک بقیه جونا چه گناهی کردن که تا میان دلشون و به ماشینی مثل سورن خوش کنن توقیف تولید میشه با بقیه کاری ندارم ولی به خدا شخصا نابود شدم .
من ماشین باز سمت پارس اومدم جمش کردن ۴۰۵ خواستم بگیرم گفتن دیه تولید نمیشه اینم از سورن .
قیمت و بیارید پایین تر به خدا خیلی بیشتر میان برا خرید
والاها من پارسال تو نمایشگاه دیدم سورن پلاس دوگانه سوز توربو میخواست ایران خودرو کنه زاپاس حذف شده بود دو تا کپسول سی آن جی در جای زاپاس گذاشته بودند باک بنزینش ۱۰ لیتر ظرفیتش داشت یا کپسول پر یا ۱۷۰اسب بخار سر چرخها میتوانست ۶۰۰ کیلومتر بپیماید حیف نشد این تولید نشه چرا برند تو کشور ما از بین میره الان جاش ی کارایی از چین میخرند میذارند سرجاش با قیمت فضایی بنظر من سورن من خودم داشتم حیف شد فروختم دنا خریدم هم از دنا تارا شاهین خیلی بهتر بود ماشین نرم سر پیچه ها خوب عمل میکرد تو جاده با وجود داشتن توربو اصلا کم نمیآورد به خداوندی خدا قسم ی بار نصف شب تو جاده تهران قزوین که فامیلمون سانتافه شش سیلندر داشت من با سورن توربو تو سرعت ۲۱۹ کیلومتر ازش سبقت گرفتم تو آیینه هم دیگه ندیدم صندلیهای راحت صندوق بار راحت استهلاک کم ۱۹۰ هزار کیلومتر هم رانندگی کرده بودم آخرش فروختم الان هم پشیمان چون سورن کجا دنا کجا درست همان موتور کربکس اما توی دنا تنگ هستش حیف شد
چرا باید تولید سورن متوقف شود ، اما جایگزین آن آشغال های چینی باشد ؟
آقای خواننده ی ماشین فقط سمند سورن،حق ت زایع شد.دلقک.اعلان دیگه،باید تارا ی فیس لیفت بخونی بگی ماشین فقط تارا تارا تارا.🤣
آقای محترم تولید خودرو با یک پلتفرم ۴ تا ۶ساله ، مگه تا ابد باید تولید بشه ؟
اینا بهونست فقط میخوان چینی تولید کنن و گرون
سورن خوبه وقت چون سودی برای شرکت نداره می خوان جمع کن
بجاش یک ماشین ضعیف کم هزینه باقیمت بالا به مردم بندازن
سورن یک ماشین خوب و ایمن و سواری نرم و خانوادگی زیر یک میلیارد هست فقط اگه تو فیس لیفت یکم بهتر عمل میکردند که فقط چراغ نباشه یه ماشین خوب و مطمئنی هست مخصوصا نسخه ای اف سون و سهم خوبی از بازار زیر یک میلیارد رو داره ولی اگه متوقف بشه باید خودرویی تولید کنند زیر یک میلیارد که بعید می دونم و سایپا جای ایرانخودرو رو تو خودروهای زیر یک میلیارد میگیره
چقدربچه گانه تنهاخودروی درون ساز که درست تصادفات عالی واکنش دانستند سورن بود،چون نمیتوانندسودصدها،میلیونی به جیب بزنندمیخواهندحذفش کنند،ویک اشغال میگذارندجاش
انقدر گفتیم “ماشیننن فقطط سمند سورنن” که تولیدشو متوقف کردن😂
عالیه
سلام.طی هشت سال اخیر هر خودرویی تولید شد کیفیتش از سال قبل بدتر شده،برعکس اکثر کشورها ما مردم مجبوریم با درآمد پائین فقط از همین دو برند داخلی خرید کنیم به چند برابر ارزشی که صادر میشه،تولیدی که صادر میشه با کیفیت بهتر ۱۰۰میلیون اونوقت با کیفیت آشغال در کشور پانصد میلیون.واقعا ما مردم چرا تن به خرید میدیم؟! چون تقصیر از خودمونه که برای خودمون ارزش قائل نیستیم.
ماشین فقط سمند سورن ای ارمونم شاسی بلند باور کنید عشق فقط سمند سورن..مثل پیکان پراید پارس. ۴۰۵ خدانگهدار….۵۰سال ایرانخودرو سایپا ماشین فقط سمندسورن🤣🤣🤣🤣🤣😂😍🥰
همین ماشین را باکیفیت بیشتروباقیمت مناسب تولیدکنیدتامردم بتوانندباخیال راحت یک خودروی خوب براساس درآمدکمشان خرید کنند.
فقط حرف دارن تحویل میدن چه قبل از انقلاب که شده بود کارشون تعویض چراغها به اسم ماشین جدید چه الان که سمن و سورن و دنا همشون از یک پلت فرم پیروی میکنن تنها راه نجات این صنعت نه فروش مال دولت به غیر بلکه دنبال کردن خط مشی چین در ساخت خودرو میباشدکه حتی نصف ما هم سابقه در این راه ندارد اکنون دارد به عنوان بهترین خودرو ساز جهان تبدیل میشود
من فکر میکنم که حداقل ۵ سال یا شایدم بیشتر زمون میبره تا تولید سمند سورن متوقف بشه چون تا وقتی که خودروهای جدید به بازار بیان و مردم به این خودروها روی بیارن و فروش سمند سورن کمتر بشه چند سال طول میکشه، شایدم اصلا فروش سمند سورن کمتر نشه و در خط تولید بمونه مثل وانت نیسان که چند ساله میگن تولیدش متوقف خواهد شد و شرکت زامیاد چند جایگزین مثل وانت شوکا و وانت پادرای قدیمی رو هم به بازار عرضه کرده و با اینکه این وانت ها شباهت های زیادی با وانت نیسان داشتن مثلا موتور و شاسی های وانت شوکا با وانت نیسان یکسان است ولی بازم مردم بیشتر سمت وانت نیسان رفتن و بنابراین شرکت زامیاد مجبور شده که تولید وانت شوکا و وانت پادرای قدیمی رو متوقف کرده و همچنان به تولید وانت نیسان ادامه داده و الان هم که وانت پادرا پلاس تولید میشه فروشش کمتر از وانت نیسانه
مردم ها بعضی ها شون عقل دارن بعضی ها فکر نمیکنن
اونی که عقل داره میگه من سلامتیم مهم تره بعد موتور و قیافه
اونی که فکر نمیکنه میگه من برام قیافه و موتور مهمه
اونایی که عقل دارن میرن سمت سمن و سورن پلاس و شاهین
اونایی که فکر نمیکنند میرن سمت تارا و ۲۰۷ و کوییک
حیف بود. چون براتون سودی نداشت متوقفش کردین؟
اصلا به فکر ما نیستید. فردا روز یه ماشین چینی میاد جاش با دو برابر قیمت. که براشون بصرفه.. والا.
حیف بود. چون براتون سودی نداشت متوقفش کردین؟
اصلا به فکر ما نیستید. فردا روز یه ماشین چینی میاد جاش با دو برابر قیمت. که براشون بصرفه.. والا.
اگر قرار بر توقف تولید هست چرا ساینا و کوییک و پراید وانت و آریسان هنوز تولید میشه؟ مگه اینا بهتر از سورن هستن؟ احتمالا قطعات سورن رو به اتمام هست تو کارخونه و میخواد خودروی میلیاردی بیاره جای سورن پلاس الحق تو مملکت خائنین زندگی میکنیم خون مارو کردن تو شیشه
عامل خوشگلی شده سورن خیلی ها از پرایدشون ناراضی بودن اومدن دیدن سورن عالیه خریدن
انشاالله که همین نسخش انقد تولید شه که بترکه چشم حسود
دارن به طرف واردات چینی میرن . مونتاژ ماشین چینی و فروختن به مردم با چهار برابر قیمت جهانی اما حساب عاقبت کارو نکردن . با این قیمت ها و خدمات پس از فروش و گران کردن هرساله هروز خریدار کمتر خواهد شد بویژه اینکه بازار ماشین اشباع شده . لذا عاقبت این دو کارخونه بویژه سایپا . تعطیلی است . متاسفانه کارگران بیکار میشن البته میتونند کارخونه رو حراج و بین کارگران تقسیم کنند.
حالا که من بعد از این همه وقت توتستم محصول سورن پلاس را بخرم و ماشین به روز بوده الان دوباره از تولید خارج میشه اخر شاتسم من
ماشین فقط SX5 فردا موتور با موتور تنفس طبیعی، شاسی بلند باقیمت منطقی
خب پژو پارس مگه مشکلش چی بود که متوقف شد اونم فیس لیفت میکردین به تولید پارس ساده هم ادامه میدادید که ما جوان ها حسرتشو نخوریم. بخدا من ۳سال برای ماشین پول جمع کردم گفتم امسال پژو پارس بخرم که اونم متوقف شد😔
واقعا حیف شد،تازه ما منتظر نسخه توربوش بودیم
چرا نمیان مثل تویوتا یا کشور های دیگر فیس و موتور را هرسال جدیدتر کنند و به تولید و اصالت خود ادامه دهند
اگر دقت کنید نوشته که خودروی جدید رو پلتفرم سمند میخوان تولید کنن . یعنی همین سمند رو دوباره یه فیس لیفت میکنن و دوبرابر قیمت میفروشن در صورتی که از نظر متریال, همون اندازه متریال با همون کیفیت استفاده میشه و برای ایرانخودرو هیچ هزینه اضافه تری نداره فقط سود آوری بیشتری داره براشون
در طول تاریخ خودروسازی ایران شاید حدود سه یا چهار خودرو انتخاب مناسبی بوده برای تولید در ایران . پژو ۴۰۵ واقعا اسطوره زمان خود بود از لحظ اصول طراحی – جادار بودن ـ کاربردی بودن ـ هندلینگ ـ ایمنی – خودروی دیگر پیکان بود که واقعا ستون صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایرا ن بود . اگر به جای شورولت نووا بیوک و کادیلاک سرطان خودروی کاربردی تر مثل فیات ۱۳۱ یا پژو ۳۰۴ یا ۵۰۴ تولید میشد خیلی بیشتر به درد قشر متوسط میخورد و طراوت بیشتری به قطعه سازی میداد.