%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰

سمند سورن دست دوم ارزش خرید دارد یا نه؟

منتشر شده در 31 تیر 1404 ساعت 14:30
نویسنده حسین باباپور
سمند سورن دست دوم ارزش خرید دارد یا نه؟

سمند سورن یکی از محصولات پرفروش ایران خودرو است که نسخه قدیمی تر سورن پلاس به حساب می آید. در ادامه ارزش خرید آن را بررسی می کنیم.

سمند سورن یا همان سورن ELX یکی از محصولات مشتق‌شده از سمند است که در اصل نسخه فیس‌لیفت اولین خودروی ملی محسوب می‌شود و به‌عنوان یک مدل به‌روز و کمی گران‌تر نسبت به انواع سمند یا پژو ۴۰۵ در بازار طی سال‌های گذشته عرضه شده است. در حال حاضر گزینه‌های دست دوم این خودرو با انواع پژو پارس یا بعضی محصولات چینی نظیر ام‌وی‌ام ۵۳۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ از لحاظ قیمتی در یک رده قرار می‌گیرند و در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا سمند سورن در برابر رقبا، به‌ویژه در نمونه‌های دست دوم، ارزش خرید دارد یا نه.

دلایل خرید سورن ELX

سورن ELX دارای برخی نقاط قوت است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

طراحی ظاهری به‌روزتر نسبت به بعضی از رقبا

همان‌طور که اشاره کردیم سورن ELX به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت سمند ال‌ایکس روانه بازار شد. به همین دلیل طراحی بیرونی آن مقداری جذاب‌تر و به‌روزتر شده است، به‌نحوی که نسبت به بعضی از رقبا نظیر انواع سمند و پژو ۴۰۵ یا حتی ام‌وی‌ام ۵۳۰ جلوه بیرونی زیباتری دارد و همین نکته می‌تواند یکی از دلایل خرید آن توسط بعضی از مشتریان باشد. البته بعضی از مشتریان هم استایل مردانه و قاطع‌تر پژو پارس را نسبت به سورن ترجیح می‌دهند.

توان موتور مناسب

سمند سورن دست دوم ارزش خرید دارد یا نه؟

سورن ELX از لحاظ فنی با سمند EF7 تفاوتی ندارد، بنابراین از موتور ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر استفاده می‌کند که حدود ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور به محور جلو می‌رساند. این میزان توان برای خودرویی در حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم مناسب است و به‌راحتی می‌تواند در جاده یا سطح شهر نیازهای خانوادگی مشتریان را پاسخ دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو هم حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ ثانیه است که برای این رنج قیمتی و خودرویی در این کلاس بازار ایران کارآمد و نسبتاً مناسب برآورد می‌شود. بنابراین از لحاظ شتاب، چابکی و کشش خودرو در سربالایی یا هنگام سبقت‌گیری می‌توان روی سورن ELX حساب باز کرد.

قطعات یدکی فراوان

موتور EF7 روی بسیاری از محصولات پرفروش ایران‌خودرو نظیر انواع سمند و دنا نصب شده است، بنابراین قطعات یدکی آن در بازار به وفور یافت می‌شود و تقریباً اکثر لوازم یدکی‌فروشی‌های سطح شهرهای بزرگ و کوچک به‌راحتی آنها را ارائه می‌دهند. با این حساب، از لحاظ تأمین قطعات یدکی، سمند سورن نسبت به رقبای چینی نظیر محصولات ام‌وی‌ام شرایط بهتری دارد و هم میزان فراوانی این قطعات در بازار بسیار بیشتر است و هم به‌صورت عمومی قیمت آنها پایین‌تر برآورد می‌شود.

کابین و صندوق‌ عقب جادار

سمند سورن دست دوم ارزش خرید دارد یا نه؟

یکی از مؤلفه‌های مهم برای خودروهای خانوادگی، بهره‌مندی از کابین بزرگ و جادار است تا به‌راحتی اعضای خانواده از آن استفاده کنند. کابین سورن ELX نسبتاً بزرگ بوده و ۵ سرنشین بزرگسال می‌توانند با محدودیت‌های نه‌چندان زیاد از آن استفاده کنند. ضمن آن‌که صندوق‌عقب بزرگ ۵۰۰ لیتری خودرو هم به‌راحتی پذیرای ۵ تا ۶ چمدان و برخی دیگر از لوازم همراه شما هنگام مسافرت خواهد شد. همچنین وجود امکاناتی مثل پشتی برقی صندلی جلو به‌همراه تنظیم اتوماتیک سیستم تهویه از امکانات مناسب این خودرو است که کابینی پرامکانات‌تر نسبت به برخی رقبا نظیر پژو پارس در اختیار شما می‌گذارد.

هندلینگ و کیفیت سواری مناسب

نوع طراحی شاسی و ابعاد اتاق به‌همراه وزن سورن سبب شده تا هندلینگ این خودرو هنگام دور زدن در مسیرهای مارپیچ، به‌ویژه در سرعت‌های بالا، تقریباً اطمینان‌بخش و مناسب‌تر از برخی رقبا نظیر انواع ساینا باشد. ضمن آن‌که کیفیت سواری سورن نیز نه خیلی خشک و نه خیلی نرم است و همین نکته می‌تواند آرامش سواری و لذت قابل قبولی را برای کاربران فراهم سازد.

دلایل نخریدن سورن معمولی

سورن ELX نیز دارای نقاط ضعفی است که شاید دلیلی برای نخریدن آن از سوی بعضی مشتریان باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

طراحی داخلی قدیمی و ساده

سمند سورن دست دوم ارزش خرید دارد یا نه؟

طراحی داشبورد سورن به سال‌ها قبل برمی‌گردد و هیچ‌گونه تزئینات رنگی جذابی در آن به‌کار نرفته است. این نکته سبب می‌شود تا نمای داخلی خودرو کمی خسته‌کننده به نظر برسد و نبود رنگ‌های گرم و شاد نیز می‌تواند کابین خودرو را حتی نسبت به سمند معمولی هم دلگیرتر نشان دهد.

قطعات یدکی گران‌تر نسبت به بعضی رقبا

اصولاً موتور EF7 دارای طراحی پیچیده و هزینه تعمیرات بالاتری نسبت به رقبایی همچون پژو پارس، پژو ۴۰۵ و… است. این پیشرانه از لحاظ تعمیرات نیازمند تخصص بالاتری بوده و اجرت تعمیر آن نیز بیشتر است. قیمت قطعات یدکی موتور EF7 نیز نسبت به دیگر موتورهای ایران‌خودرو کمی گران‌تر بوده و همین نکته فرآیند تعمیرات یا نگهداری از این پیشرانه را برای مالک خودرو پرهزینه‌تر می‌سازد. بنابراین اگر می‌خواهید موتوری کم‌خرج‌تر داشته باشید، احتمالاً پژو پارس TU5 کارکرده گزینه بهتری خواهد بود. ضمن آن‌که ایراداتی مثل خرابی اویل ماژول، قاطی شدن آب و روغن از این طریق و یا حتی سوختن واشر سرسیلندر در این موتور نیز تا حدودی شایع است و نسبت به موتور TU5 دردسر نگهداری و احتمال خرابی بالاتری خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

با توجه به نکاتی که در مورد سمند سورن ELX در این مطلب به اطلاع رساندیم، به نظر می‌رسد اگر نمونه‌های نسبتاً تمیز، کم‌کارکرد و یا حداقل سالم از لحاظ فنی را خریداری کنید، احتمالاً از خرید خود راضی خواهید بود. این ماشین ایرانی طراحی ظاهری کمی به‌روزتر نسبت به سمند و یا حتی پژو پارس ارائه می‌دهد. از طرفی کابین بزرگ و جادار به‌همراه صندوق‌عقب وسیع برای مصارف خانوادگی دارد و میزان شتاب یا چابکی آن نیز در حد مساعدی دسته‌بندی می‌شود. اما از لحاظ تعمیرات و نگهداری، اصولاً موتور EF7 دردسر بیشتری نسبت به موتور TU5 دارد و تعمیرات آن هم از اکثر موتورهای داخلی کمی سخت‌تر است. بنابراین اگر موتور ساده و کم‌دردسرتری می‌خواهید، بهتر است به سراغ محصولاتی نظیر پژو پارس TU5 بروید یا حتی پژو پارس معمولی و سمند معمولی با موتور XU7 که دارای قطعات یدکی ارزان‌تری هستند، هرچند که میزان خرابی واشر سرسیلندر در آنها بیشتر است.

ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “سمند سورن دست دوم ارزش خرید دارد یا نه؟”

  1. ارسلان گفت:

    ماشین فقط سمند سورن

    ۱۵
    ۲
  2. محسن گفت:

    ماژین فقط زمند زورن

    ۶
    ۳
    • محسن گفت:

      ماشین ایرانی فقط سمند سورن، جادار خوش دست و راحت و امن توی جاده و مناسب برای مصرف شهری، شاید تو تست تصادف و… نمره قبولی نگیره یا نگرفته باشه، ولی حس امنیت داره وقتی توش میشینی، چه واسه راننده و چه واسه سرنشین

      ۴
      ۰
  3. جواد گفت:

    ماشین های ایرانی نسبت به خارجی ها آشغالن ما فقط از سر اجبار چونکه انتخاب دیگه ای نداریم این آشعال ها رو می خربم …

    ۲
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X