کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰

سهام داران خودرویی ؛ متضرر اصلی قیمت گذاری دستوری

منتشر شده در 24 آبان 1403 ساعت 16:43
سهام دار خودرویی

سهام داران دو خودروساز بزرگ کشور مدت ها است که رنگ آرامش را به خود ندیده اند. در این مطلب می خواهیم به یکی از اصلی ترین دلایل آن بپردازیم.

مسلما دو خودرو ساز بزرگ کشور نیز مانند هر شرکتی دارای سهامداران بسیاری من جمله سهام داران حقیقی و حقوقی هستند و اصلا سهام داران یکی از اصلی ترین پایه های هر شرکتی هستند. اما در چند سال اخیر شاهد این بودیم که سهام داران خودروسازان دولتی رنگ آرامش را به خود نبینند و در بسیاری از مواقع با ضرر روبرو شوند. اما چرا خودروسازان دولتی به این وضع در آمده اند و به صنعتی زیان آور تبدیل شده اند؟

سهام داران خودرو

مسلم است که برخی از سیاست های غلط مدیران این شرکت ها در این موضوع دخیل بوده اما این مورد تنها بخش کوچکی از دلایل عمده ای است که دو خودرو ساز بزرگ کشور را به این روز درآورده و چه صدای خریداران و چه صدای سهام داران را در آورده است.

مشکل اصلی کجاست؟

یکی از اصلی ترین معضلاتی که خودروسازان داخلی با آن دست به گریبان بوده اند قیمت گذاری دستوری است که بر روی محصولات آنها اعمال می شود. متاسفانه این روش قیمت گذاری به هیچ عنوان اصولی نبوده و با هزینه های تولید این شرکت ها هم خوانی ندارد و همین موضوع باعث شده است تا دود این روش قیمت گذاری در چشم شرکت های خودروسازی و به تبع سهام داران آنها برود. در این مدت نیز دو خودرو ساز بزرگ کشور سعی کردند تا از طریق روش های مختلف نظیر عرضه محصولات خود در بورس کالا سعی کرده اند تا ضرر های این روش قیمت گذاری را کاهش دهند اما صحبت های اخیر وزیر صمت مانع از انجام این کار شده و این فرصت از دو خودرو ساز بزرگ کشور گرفته شد.

اما اگر سیاست های قیمت گذاری درست بود چه می شد؟

با توجه به اینکه هزینه های تولید در کشور ما به دلیل سیاست ها ارزی و اقتصادی به صورت مداوم در حال تغییر است مسلما اگر قیمت گذاری بر روی محصولات خودروسازان داخلی به شکلی بروز و درست صورت می گرفت باعث می شد تا از میزان ضرر دهی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا کاسته شود و به طبع آن سهام داران این شرکت ها نیز ضرر های کمتری را متحمل شوند.

سیاست های قیمت گذاری

نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اگر این شیوه قیمت گذاری تغییر می کرد فاصله میان قیمت درب کارخانه محصولات داخلی با قیمت فروش آنها در بازار کم می شد و در هنگام ثبت و شرایط فروش محصولات آنها شاهد این حجم از ثبت نام کننده و شرکت کنندگان در این طرح ها نبودیم. البته باید این نکته را در نظر داشت که درصدی از این شرکت کنندگان را دلالان تشکیل می دهند که با خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد سود کلانی را بدست می آورند که در صورت قیمت گذاری درست و منطقی مسلما از تعداد و سود دلالان خودرو کاسته می شد.

در کل باید گفت تا زمانی که این روش قیمت گذاری و به طور کلی تر دخالت های دولت در سیاست های خودروسازان وجود دارد، صنعت خودروسازی داخلی روز خوش نخواهد دید و چه خود خودروسازان و چه سهام داران و حتی مشتریان متضرر خواهند بود.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “سهام داران خودرویی ؛ متضرر اصلی قیمت گذاری دستوری”

  1. مهرداد گفت:

    وقتی رقابت نباشه، تولید کننده میتونه با کاهش عرضه باعث بالا رفتن قیمت بازار بشه، مثل همین الان!
    بعد شما فکر کن تو این بازار انحصاری، قیمت گذاری هم دست تولید کننده باشه!
    یکم شرف داشته باشین!!!

    ۲
    ۰
  2. رضا گفت:

    یعنی برای اینکه یه میلیون سهامدار ضرر نکنن ۸۵ میلیون نفر غیر سهامدار ضرر کنن ، یعنی الان تارا بیشتر از ۷۰۰ میلیون می ارزه ، پسر خوب وقتی تعرفه واردات صفر شد اون وقته که قیمت گذاری دستوری رو میشه برداشت …

    ۲
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X