مکانیزم ماشه و بازار خودرو ؛ صنعت و بازار در اضطراب
جمعه شب شورای امنیت سازمان ملل به طور قطع اعلام کرد که از شنبه شب مورخ ۵ مهر ۱۴۰۴ مکانیزم ماشه فعال می شود و قطعنامه های تحریمی اجرا خواهد شد. همین موضوع تاثیر مستقیمی در بازار خودرو داشته و از صبح شنبه بازار و در صنعت خودرو وضعیت اضطراب را تجربه می کند.
به گزارش پایگاه خبری آخرین خودرو، با آغاز کار بازار شاهد بودیم که افزایش نرخ ارز و طلا آغاز شد. البته که پس از چند ساعت، جوی آرام به بازار بازگشت؛ با این حال نسبت به روز پنجشنبه نرخ ارز و طلا افزایش چشم گیری را تجربه کرد. همین مسئله پا به بازار خودرو گذاشت و در این گزارش به بخش هایی از اتفاقات امروز پرداخته ایم.
افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد
قیمت خودرو در بازار آزاد روز شنبه مورخ ۵ مهر ۱۴۰۴ افزایشی بود. محصولات ایران خودرو تا سقف ۹۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. خودروهای سایپا هم تا ۷۰ میلیون تومان گران شدند. محصولات مونتاژی کرمان موتور هم سقف افزایش قیمت ۷۰ میلیون تومان را تجربه کردند. خودروهای مونتاژی مدیران خودرو هم با افزایش قیمت تا ۹۵ میلیون تومان مواجه شدند. همچنین خودروهای گروه بهمن هم تا ۹۰ میلیون تومان گران شدند. این موضوع در بازار خودروهای وارداتی هم قابل مشاهده بود. برخی خودروهای وارداتی تا ۱۵۰ میلیون تومان نسبت به پنج شنبه گران شدند.
البته باید گفت که این افزایش قیمت صرفاً به مشتریان اعلام می شود و هنوز مشخص نیست که متر و معیار افزایش قیمت خودرو در روزهای آتی به چه شکل خواهد بود. همچنین این قیمت ها هنوز مبنای معامله ای در کف بازار را تجربه نکرده اند.
لغو فروش اقساطی خودروها
با آغاز به کار شرکت های خودرویی در صبح روز شنبه، فروش اقساطی اکثر خودروهای مونتاژی متوقف شد. همچنین شرکت های کارگزاری لیزینگ هم صدور تاییدیه را برای مشتریان متوقف کرده اند و فعلاً تخصیص اعتباری مانند گذشته به مشتریان نمی دهند. باید در روزهای این هفته شاهد باشیم که شرکت های خودرویی و لیزینگ ها چه برنامه ای را برای بازار خودرو دارند.
توقف عرضه برخی خودروها
تعدادی از شرکت های واردکننده و مونتاژکار برنامه داشتند تا شرایط فروش هایی را طی روزهای آتی اعلام کنند. اما فعلاً دست نگه داشته اند و هرگونه فروش خودرو را متوقف کرده اند. مدیران ارشد این شرکت ها می گویند که باید صبر کرد و دید که اتفاقی در بازار خودرو رخ می دهد.
عدم تکمیل وجه صد در صدی متقاضیان خرید خودرو
خودروسازان و واردکنندگان خودرو طی هفته های گذشته محصولاتی را به فروش رسانده اند. امروز شنبه مورخ ۵ مهر ۱۴۰۴ کمترین میزان تکمیل وجه مشتریان اتفاق اتفاده است. عملاً بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید خودرو، فعلاً دست نگه داشته اند و منتظر اتفاقات روزهای آتی در بازار هستند.
تعدیل نیرو در انتظار کارکنان خودروسازان خصوصی
در حال حاضر بسیاری از خودروسازان خصوصی که با شرکای چینی فعالیت می کنند، شرایط واضحی را برای هفته های پیش رو نمی بینند. برای همین شنیده می شود که برخی مدیران شرکت های خودروساز خصوصی به فکر تعدیل نیروی تا سقف ۳۰ درصد رفته اند و احتمال دارد که کارکنان خطوط تولید خود را کاهش دهند.
مشتریان هوشیار باشند؛ تاخیر در تحویل خودروها در راه است!ً
در شرایط فعلی متقاضیان خرید خودرو از کارخانه ها باید توجه داشته باشند که به خاطر حواشی تحریم ها، به احتمال زیاد با تاخیرهای قابل توجهی از تحویل خودروهای پیش فروش شده مواجه خواهیم بود. برای همین به این دسته از مشتریان پیشنهاد می شود که صرفاً خودروهای با قیمت قطعی و تحویل فوری (تا ۶۰ روز کاری) را از شرکت ها خریداری کنند و به سمت سرمایه گذاری در طرح های پیش فروش و یا ۹۰ روزه نروند.
هرج و مرج در بازار خودرو ؛ افزایش بی سابقه قیمت همزمان با رشد نرخ ارز
قیمت انواع محصولات تویوتا در بازار و کارخانه – ۱۲ آذر ۱۴۰۴
آیا ماشین بفروشم طلا بخرم؟
قیمت آریزو ۶ جی تی در بازار چند است؟





جالبه هنوزی یه سری از آقایون میگن اسنپ بک ، شدید تر از تحریم های آمریکا نیست و هیچ تاثیر خاصی نداره.
واقعا براتون متاسفم بی لیاقت ها.
تازه با اوج وقاحت میگن ما تحریم هارو دور زدیم و می تونیم خودرویی در سطح جهانی بسازیم !
اسنپ بک قطعا تاثیر زیادی تو بازار داره اما چاره چیه؟ بعد از عملیات طوفان الاقصا و کمک ایران به روسیه تو جنگ اکراین و عملیات موشکی وعده صادق یک و دو و سه قطعا غربی ها از ما کینه شدیدی به دل دارن و با دیپلماسی و امتیاز دادن کار حل نخواهد شد.اینبار این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست.
سلام ببخشید مگه تحریم برداشته بودن که حالا ماشش نصیب ما شده ما کشور صادرکننده هستیم دارای چهار فصل به این معنی که ما در هر زمان از سال هر محصولی که بخواهیم کشت می کنیم اگر مسیولان درست برنامه ریزی کنند دست از تجارت خودهانه بردارند وبه فکر سود مردم باشند ماشه در اصل بطرف کشورهای اروپایی هستش واز طرفه روسیه با سیاست یک طرفه کردن تجارت به نفع خودش بوده پاینده باد ایران متفکر
راه حل جالبیه اما اخوی میوه رو میشه وارد کرد اما آب رو نمیشه.تو این بحران بی آبی شما هوس کشت و صادرات میوه چهار فصل کردی؟ اون چاه عمیق های اوایل انقلاب ما رو به این سیاه بختی کشوند حالا شما می خوای اشتباه گذشته رو مجددا تکرار کنیم؟ اونم در شرایطی که سود اصلی میوه میره تو جیب دلال؟
آخه عزیزم اینا عقلشون کجا بود که بخوان مشکلیو از پیش حل کنن
اینا خنگ تر از این حرفان
هر وقت کاری خواستند انجام بدند گند زدند
از بس با پول و پارتی جایگاه ها پر شده دیگه هیچکس سرجای اصلیش نیست
اینام که فقط گند میزنن و کاری بهتر از به انجام رساندن خواسته های خودخواهانه شون ندارند
نه سواد دارند نه وجدان ، خدای اینا آخه کجا بود
فقط و فقط هم تمام نتیجه حماقت هاشون می افته گردن مردم
نه از آشنا شانس آوردیم نه از دشمن