الگوبرداری از تسلا؟ عرضه سامانه رانندگی هوشمند اختصاصی بی وای دی


بر اساس برخی گزارشها، شرکت بی وای دی خود را برای عرضه یک سامانه رانندگی هوشمند آماده میکند. این سامانه توسط خود بی وای دی توسعه پیدا کرده و از قابلیتهای پیشرفتهای برخوردار است. خودروساز بزرگ چینی تاکنون از سیستمهای ثالث این چنینی استفاده میکرد.
سامانه رانندگی هوشمند بی وای دی در ماه نوامبر عرضه میشود. این سامانه به پلتفرم دی پایلوت (DiPilot) اضافه خواهد شد. شاید بدانید این پلتفرم مختص محاسبات پیچیده بوده و با توجه به توان پردازشی در چند نسخه موجود است. برای مثال نسخه دی پایلوت ۱۰۰، توان پردازشی ۱۰۰ تاپس (صد تریلیون عملیات در ثانیه) را دارد. این نسخه قدرت خود را از تراشههای انویدیا Drive Orin N و Journey 5 که ساخت شرکت Horizon Robotics است، دریافت میکند. سایر نسخههای این پلتفرم عبارتند از دی پایلوت ۳۰۰ و ۶۰۰.
بی وای دی و اقدامی مشابه با تسلا
اقدام بی وای دی در توسعه سامانه رانندگی هوشمند اختصاصی نشان میدهد که این کمپانی میخواهد مسیری مثل تسلا را طی کرده و سیستم پیشرفته خودش را داشته باشد. برای دستیابی به این هدف، بی وای دی همکاری چند جانبهای را با شماری از سازندگان تراشهها، از جمله انویدیا و Horizon Robotics آغاز کرده است.
طبق اطلاعات اولیه، سامانه رانندگی هوشمند بی وای دی ابتدا در مدلهایی که بیش از ۲۰۰ هزار یوان قیمت دارند، به کار گرفته خواهد شد. اما در مراحل بعدی مدلهای ارزانتر با قیمتی در حدود ۱۰۰ هزار یوان نیز از این سامانه بهرهمند میشوند.

رشد سریع بی وای در در زمینه رانندگی هوشمند در چند عامل ریشه دارد. در سالهای اخیر زنجیره تأمین به بلوغ کافی رسیده، از سوی دیگر این کمپانی با جذب مهندسان برجسته از سایر شرکتها، تیمی قوی از متخصصان فعال در زمینه فناوریهای مرتبط با رانندگی هوشمند را تشکیل داده است. ضمن اینکه اخیراً در بی وای دی تغییراتی سازمانی رخ داده که نتیجه آن تمرکز حداکثری روی نوآوری میباشد.
علاوهبر الگوریتمهای پیشرفته نرمافزاری، بی وای دی در زمینه سختافزار نیز میخواهد به استقلال برسد. این کار هماهنگی بیشتر بین سختافزار و نرمافزار را به دنبال داشته و میتواند بی وای دی را از وابستگی به سایر شرکتها رها کند.