فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰

ایده جدید مزدا برای حفظ موتورهای بنزینی ؛ ابداع دستگاهی برای جذب تمام آلایندگی های اگزوز

منتشر شده در 14 آبان 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور
ایده جدید مزدا برای حفظ موتورهای بنزینی ؛ ابداع دستگاهی برای جذب تمام آلایندگی های اگزوز

در حالی که بیشتر خودروسازان جهان به دنبال برقی‌ سازی کامل محصولات خود هستند، برند های ژاپنی همچنان رویکرد متفاوتی دارند. شرکت‌هایی چون تویوتا، مزدا و هوندا معتقدند که می‌توان کماکان به موتورهای درون‌سوز امیدوار بود، به شرطی که سوخت و فناوری آنها تغییر یابد. کانسپت مزدا ویژن ایکس کوپه که چند روز قبل در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن معرفی شد، آمده تا ایده جدیدی را در این زمینه مطرح کند.

فلسفه متفاوت خودروسازان ژاپنی در دوران برقی‌سازی

خودروسازان ژاپنی از دیرباز در پذیرش کامل خودروهای تمام برقی محتاط بوده‌اند. آکیو تویودا رئیس هیئت مدیره تویوتا پیشتر گفته «خودروهای برقی هرگز بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار را به‌ دست نخواهند آورد.» در عوض، ژاپنی‌ها چشم به آینده‌ای دارند که در آن سوخت‌های زیستی و هیدروژن به نجات موتورهای درون‌سوز کمک کنند. در این بین، مزدا که از شرکت‌های کوچک‌تر اما نوآور این کشور است، نه‌ تنها قصد کنار گذاشتن موتورهای احتراق داخلی را ندارد، بلکه می‌خواهد آنها را پاک‌ و احیا کند.

ایده جدید مزدا برای حفظ موتورهای بنزینی ؛ ابداع دستگاهی برای جذب تمام آلایندگی های اگزوز

کانسپت مزدا ویژن ایکس کوپه؛ ویترینی از فناوری آینده کمپانی

خودروی مفهومی ویژن ایکس کوپه به خاطر طراحی چشم‌نواز و موتور وانکل (دَورانی) بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما مهم‌ترین ویژگی این کانسپت را باید سیستم پیشرفته‌ای دانست که می‌تواند تا ۲۰ درصد از گازهای خروجی اگزوز را دوباره جذب نماید. این فناوری که مزدا آن را جذب سیار کربن (Mobile Carbon Capture) نامیده، در حقیقت نوعی دستگاه جذب دی اکسید کربن است که به ‌صورت فیزیکی بخشی از گازهای آلاینده را جمع‌آوری می‌کند.

فناوری جذب کربن مزدا از ایده تا آزمایش میدانی

کازوو ایچیکاوا کارشناس ارشد بخش پژوهش فناوری‌های زیست‌محیطی مزدا در این رابطه گفته:

«با وجود چالش‌هایی که هنوز وجود دارد، ما در سطح آزمایشی به فناوری جذب دی ‌اکسید کربن دست یافته‌ایم و اکنون در مرحله‌ تأیید و آماده‌سازی برای استفاده عملی قرار داریم. ما تأیید کرده‌ایم که می‌توان دی اکسید کربن را با استفاده از جاذب‌های مخصوص از گازهای خروجی جدا کرد و قصد داریم آزمایش‌های میدانی این فناوری را در آخرین دور مسابقات امسال سوپر تایکیو آغاز کنیم.»

ایده جدید مزدا برای حفظ موتورهای بنزینی ؛ ابداع دستگاهی برای جذب تمام آلایندگی های اگزوز

در این سیستم، گازهای خروجی پس از خشک شدن، در قالب ساختار بلوری زئولیت ذخیره می‌شوند. دی ‌اکسید کربن به‌دست‌آمده از این طریق می‌تواند در تولید مواد بازیافتی مانند پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار گیرد. البته به گفته آقای ایچیکاوا هنوز چالش‌هایی وجود دارند که باید حل شوند، اما ایده نصب دستگاهی برای جذب دی اکسید کربن خودروها با جدیت دنبال می‌شود.

سوخت زیستی از جلبک؛ انرژی سبز برای موتورهای دورانی

موتور دورانی نصب‌شده در کانسپت مزدا ویژن ایکس کوپه به جای بنزین از سوخت زیستی حاصل از جلبک‌های میکروسکوپی استفاده می‌کند. این نوع جلبک دارای بازده بالای تولید روغن با خواص مشابه سوخت دیزل است و در فرایند رشد خود دی ‌اکسید کربن را از هوا جذب می‌کند.

ایده جدید مزدا برای حفظ موتورهای بنزینی ؛ ابداع دستگاهی برای جذب تمام آلایندگی های اگزوز

مزدا معتقد است تولید این سوخت در مقیاس بزرگ و با هزینه‌ پایین می‌تواند تا ۹۰ درصد از میزان انتشار دی اکسید کربن نسبت به سوخت‌های فسیلی را موجود بکاهد. به گفته‌ ریوئیچی اومشیتا مدیر ارشد فناوری مزدا وقتی این فناوری با سیستم جذب کربن که ۲۰ درصد دیگر از آلایندگی خودرو را بازیابی می‌کند ترکیب شود، نتیجه می‌تواند خودرویی مثل کانسپت ویژن ایکس کوپه باشد، یعنی نه تنها بدون هیچگونه آلایندگی، بلکه با امکان جذب دی اکسید کربن از هوای اطراف. مزدا می‌گوید به لطف این تکنولوژی «هرچه بیشتر رانندگی کنید، دی ‌اکسید کربن کمتری در هوا باقی می‌ماند.»

چالش‌های تولید و آینده‌ احتمالی

با وجود تمام نوآوری‌ها، مزدا اذعان دارد که تولید سوخت زیستی در مقیاس صنعتی همچنان یک چالش بزرگ است. در حال حاضر، برای پالایش کمی بیش از یک لیتر سوخت زیستی، به دو هفته زمان و مخزنی با ظرفیت ۱۰۰۰ لیتر جلبک نیاز است. هدف نهایی این است که چرخه‌ای ایجاد شود که دی اکسید کربن جذب‌شده دوباره در رشد جلبک‌های جدید استفاده شود تا خودرو عملاً در حین حرکت به پاک‌سازی هوا کمک کند.

مزدا در تیم مدافعان موتورهای درون‌سوز

مزدا در تیم مدافعان موتورهای درون‌سوز

با وجود ریسک‌ها و چالش‌های فراوان، مزدا نشان داده که در مسیر نوآوری همچنان اهل خطر کردن است. این برند باور دارد که آینده‌ حمل و نقل لزوماً تمام برقی نخواهد بود و موتورهای درون‌سوز، با سوخت و فناوری مناسب، هنوز فرصت بقا دارند. شایان ذکر است مزدا برنامه دارد با پیشرانه‌ جدید موسوم به Skyactiv-Z نسل تازه‌ای از موتورهای کارآمد و کم‌مصرف را معرفی کند.

همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، کانسپت مزدا ویژن ایکس کوپه برداشت کمپانی از یک کوپه چهار در با پیشرانه هیبریدی شارژی را به نمایش می‌گذارد. هسته اصلی این پیشرانه را یک موتور دورانی با دو روتور تشکیل می‌دهد. این موتور توانایی کار با سوخت کربن‌ خنثی تولیدشده از ریزجلبک‌ها را دارد و می‌تواند ۵۰۳ اسب بخار قدرت تولید کند. کوپه مفهومی مزدا قادر است در حالت تمام الکتریکی تا ۹۹ مایل (حدود ۱۶۰ کیلومتر) مسافت را پشت سر بگذارد. با ورود موتور درون‌سوز به مدار، برد حرکتی مزدا ایکس ویژن کوپه به حدود ۵۰۰ مایل (بیش از ۸۰۰ کیلومتر) افزایش می‌یابد.

ایده جدید مزدا برای حفظ موتورهای بنزینی ؛ ابداع دستگاهی برای جذب تمام آلایندگی های اگزوز
ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X