موضوعات داغ روز:

تشدید بحران در میتسوبیشی ؛ نارضایتی نمایندگی های فروش و تهدید به قطع همکاری

منتشر شده در 09 اسفند 1403 ساعت 10:01
نویسنده سعید علیپور
تشدید بحران میتسوبیشی

شرایط برای میتسوبیشی چندان خوب پیش نمی‌رود و این وضعیت نمایندگی های برند ژاپنی میتسوبیشی را تحت تأثیر قرار داده است. اوضاع آنقدر بحرانی شده که برخی از نمایندگی‌های فروش میتسوبیشی حتی به فکر قطع همکاری و کنار گذاشتن این برند افتاده‌اند. هفته گذشته، گروهی از نمایندگی‌های میتسوبیشی در یک نامه رسمی به مدیرعامل شاخه کمپانی در آمریکای شمالی، خواستار «اقدامی فوری» شدند تا بتوانند همچنان به فروش خودروهای جدید ادامه دهند.

تمرکز بیشتر روی خودروهای کارکرده به جای مدل‌های صفر

این نامه که به دست نشریه اتوموتیو نیوز رسیده، نشان می‌دهد نمایندگی‌های میتسوبیشی بیشتر روی فروش خودروهای کارکرده متمرکز شده‌اند تا مدل‌های جدید. در واکنش به وضعیت موجود، مارک چافین مدیرعامل میتسوبیشی در آمریکای شمالی اعلام کرده که این شرکت تمام تلاش خود را برای حمایت از نمایندگی‌ها انجام می‌دهد و بهبود سودآوری آنها را اولویت اصلی خود می‌داند.

در سه‌ ماهه آخر سال ۲۰۲۴، میتسوبیشی برای کمک به نمایندگی‌های فروش خود مشوق‌های جدیدی از جمله تخفیف‌های ویژه روی خودروهای کارکرده، کاهش اهداف فروش و افزایش پاداش‌ها ارائه کرد. چافین گفته که این اقدامات باعث افزایش فروش نمایندگی‌ها شده؛ اما شواهد حکایت از آن دارد کمک‌های بیشتری نیاز است، آن هم به سرعت!

تغییر استراتژی میتسوبیشی

ضرر سنگین نمایندگی‌های میتسوبیشی در آمریکا

نشریه اتوموتیو نیوز به منظور روشن‌تر شدن وضعیت، با چندین نمایندگی میتسوبیشی گفتگو کرده است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه همه نمایندگی‌ها تصویری تاریک از اوضاع مالی خود ارائه داده‌اند. یکی از نمایندگی‌ها از ضرر ماهانه ۸۰ هزار دلاری خود خبر داده و تأکید کرده در ۱۸ ماه گذشته هیچ سودی نداشته است. نمایندگی دیگر میتسوبیشی که سال گذشته فروشگاه‌های خود را فروخته، گفته از فروش هر خودروی جدید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ضرر می‌کرده است. یک نمایندگی دیگر اظهار کرده سال گذشته هر کدام از شعب آن‌ متحمل زیان حدوداً ۱ میلیون دلاری شده است.

دلیل اصلی افت شدید سودآوری نمایندگی‌های میتسوبیشی را می‌توان افزایش قیمت مدل‌ها، آن هم با وجود پا به سن گذاشتن و سالخوردگی محصولات دانست. عجیب اینکه تمامی این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که فروش میتسوبیشی در آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۳ رشدی ۳۸ درصدی داشته است.

طراحی جلو میتسوبیشی

پرفروش خودروهای میتشوبیشی در آمریکا

میتسوبیشی در سال گذشته نزدیک به ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو در آمریکا فروخته که بیشتر آنها به مدل اوتلندر و نسخه هیبریدی شارژی آن اختصاص دارد. این کراس اوور در مجموع با جذب ۴۹,۱۸۲ مشتری آمریکایی، پرفروش‌ترین مدل کمپانی محسوب می‌شود. پس از این مدل، اوتلندر اسپرت یا همان ASX با فروش ۱۵,۰۱۵ دستگاه در رتبه دوم حضور دارد.

نیاز مبرم میتسوبیشی به مدل‌های جدید

با وجود رشد فروش، سوددهی نمایندگی‌ها همچنان در شرایط مطلوبی نیست. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، قدیمی شدن مدل‌های موجود، یکی از دلایل اصلی این مسأله به شمار می‌رود. جدیدترین محصول این شرکت در بازار آمریکا اوتلندر هیبریدی شارژی (PHEV) است، اما سایر مدل‌های موجود چندین سال از طراحی اولیه آنها سپری شده و پا به سن گذاشته به حساب می‌آیند. برای احیای جذابیت این برند در بازار، نیاز به مدل‌های جدید و ‌بروزتر بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

کاهش ۷۶ درصدی پیش‌بینی سود خالص میتسوبیشی

مشکلات نمایندگی‌ها درست چند هفته پس از آن آشکار شده که میتسوبیشی پیش‌بینی سود خالص خود را ۷۶ درصد کاهش داده است. افزایش هزینه‌های تولید، هزینه‌های بالای بازاریابی و فروش ضعیف در برخی بازارها از جمله دلایل اصلی این کاهش شدید هستند. در کنار این، هدف فروش جهانی خود را به ۸۴۸ هزار دستگاه تقلیل داده که با وجود کاهش، همچنان بیشتر از فروش سال قبل این شرکت است.

چالش‌های پیش روی میتسوبیشی و دیگر خودروسازان

مشکلات میتسوبیشی مختص این شرکت نیست و برندهای دیگری مانند نیسان نیز با چالش‌های مشابهی روبرو هستند. با وجود افزایش فروش، بسیاری از خودروسازان با مشکلاتی مثل رشد هزینه‌ها و کاهش حاشیه سود دست و پنجه نرم می‌کنند. باید دید که در ماه‌های آینده میتسوبیشی خواهد توانست از این بحران‌ها عبور کند یا خیر.

ویدیو های پیشنهادی

۱۰ Responses to “تشدید بحران در میتسوبیشی ؛ نارضایتی نمایندگی های فروش و تهدید به قطع همکاری”

  1. کوروش گفت:

    متاسفم ولی میتسوبیشی در سراشیبی سقوط قرار گرفته و اگر این روند ادامه‌دار بشه و فکری برای حل مشکلات‌شون نکنن، به‌زودی باید شاهد ورشکستگی و تعطیلی کامل یکی از جذاب‌ترین و با اصالت‌ترین خودروسازهای ژاپن و جهان باشیم.

    ۱۲
    ۳
    • هادی گفت:

      امیدوارم هیچ وقت این اتفاق نیفته و میتسوبیشی و نیسان بتونن بحران ها روگ

      ۹
      ۱
    • هادی گفت:

      امیدوارم هیچ وقت این اتفاق نیفته و میتسوبیشی و نیسان بتونن از بحران ها عبور کنن و هیچ وقت ورشکست نشن و ما دوباره بتونیم محصولات جذاب و باکیفیتشون رو سوار شیم‌.

      ۷
      ۱
  2. ناشناس گفت:

    به خدا اینارو بیارن ایران بفهمن اینقدر فروش می کنه که وقتی خود اون بنده خدا بفهمن سریعا یک نمایندگی غیر مستقیم مثل همین سامسونگ ایران می زنن تد خود ایرانمان!

    ۶
    ۲
  3. Saeed گفت:

    کلان خودروسازی ژاپن به فنا رفته.

    ۱
    ۷
    • هادی گفت:

      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      جوک خوبی بود.
      وقتی هیچی از ماشین و صنعت و خودروسازی جهان نمی دونی باید هم اینو بگی.
      لابد بعدشم می خوای بگی صنعت خودروسازی ایران بعد از آلمان دومین صنعت خودروسازی بزرگ دنیاست‌.

      ۱
      ۴
    • حامد گفت:

      سلام ، این خبر مربوط به یک منطقه در آمریکای شمالی است .

      ۰
      ۲
  4. حسین گفت:

    اگر میرسلیم،علم الهدی،شریعتمداری و … رو ببرن
    سبب خود تحریمی میشن و اقازاده ها میتونن خیلی راحت خودروها رو چند برابر بفروشن.به همین سادگی.
    ژاپنیها باید از ما یاد بگیرن.
    ایران فدای اشک و خنده تو

    ۱
    ۱
  5. حجت‌اله براهنی گفت:

    واقعا رفتار میتسوبیشی و نیسان عجیب بوده تو این چند سال! در بازارهایی که بقیه دارن روز به روز مدل‌های جدید با مزیت‌های اختصاصی ارائه میدن، این دوتا فقط فیس لیفت روی فیس لیفت دادن و حاضر نشدن تغییرات چشمگیری تو محصولاتشون داشته باشن. میتسوبیشی تا همین چند وقت پیش، داشت رو بدنه ۲۰ سال ASX فیس‌لیفت می‌داد! نیسان بیخیال طراحی ۱۰ سال پبشش نمی‌شد و…

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.