جدایی میتسوبیشی از نیسان؛ روزهای بد کمپانی ژاپنی تمامی ندارد

به نظر میرسد مشکلات مالی نیسان تنها چالش پیش روی اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی نیست. تنها چند هفته پس از لغو مذاکرات ادغام هوندا و نیسان، گزارشهای جدید حاکی از جدایی میتسوبیشی از نیسان است و بیان میکند که میتسوبیشی قصد دارد نسل بعدی اوتلندر را روی پلتفرمی مستقل توسعه دهد.
استقلال میتسوبیشی اوتلندر از نیسان ایکس تریل
نسل فعلی میتسوبیشی اوتلندر از پلتفرمی مشترک با نیسان ایکس تریل (روگ) سود میبرد. این پلتفرم بر اساس معماری ماژولار مشترک (CMF) اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی طراحی شده است. در زمان معرفی این پلتفرم، مدیران میتسوبیشی از آن بهعنوان گزینهای برای بهرهمندی از مزایای همکاری در کنار حفظ هویت برند یاد میکردند.
اما اکنون به نظر میرسد که این همکاری به زودی پایان خواهد یافت. بر اساس گزارش نشریه اتو نیوز میتسوبیشی قصد دارد نسل جدید اوتلندر را روی یک پلتفرم داخلی اصلاحشده تولید کند. این تصمیم ظاهراً در فروش بخشی از سهام میتسوبیشی توسط نیسان ریشه دارد. شاید بدانید نیسان در نوامبر ۲۰۲۴ مقداری از سهامش در شرکت میتسوبیشی را به فروش رساند تا وضعیت مالی خود را بهبود بخشد.

آینده مبهم میتسوبیشی و تلاش برای بقا در بازار آمریکا
شرکت باسابقه و خوشنام میتسوبیشی در بازار ایالات متحده با کاهش فروش و نارضایتی نمایندگیهای خود مواجه شده است. افزایش هزینهها، قدیمی شدن سبد محصولات و حذف مدل پرفروش میراژ محبوبیت این برند ژاپنی را در بین مشتریان کاهش داده است. میتسوبیشی امید دارد با اعمال تغییراتی در اوتلندر جدید، تا حدودی اوضاع بد خود را سر و سامان دهد. تغییرات این کراس اوور پرطرفدار در سالهای پیش رو شامل موارد زیر خواهد بود:
– معرفی نسخه هیبرید نرم در کنار مدلهای بنزینی و پلاگین هیبریدی (PHEV)
– ارائه نسخه آفرودی جدید با نام «اوتلندر تریل ادیشن» در اواخر سال جاری
– باز طراحی کامل اوتلندر با پلتفرم جدید تا سال ۲۰۲۷

ادامه روزهای بد نیسان
جدایی میتسوبیشی از نیسان، آینده این خودروساز ژاپنی را بیش از پیش در هالهای از ابهام قرار میدهد. پس از ناکامی در شراکت با هوندا، مدیرعامل نیسان اعلام کرد که موجودی و بقای شرکت در خطر است. برخی گزارشها نیز نشان میدهند که نیسان ممکن است به سمت همکاری با شرکت تایوانی فاکسکان (سازنده محصولات اپل) حرکت کند.
هر دو کمپانی نیسان و میتسوبیشی متاسفانه روند سقوط رو پیش گرفتن، اینجور که معلومه خبرهای خوبی رو در آینده از این دوتا نمیشنویم.
ظاهرا تصمیمگیران میتسوبیشی و نیسان طی سالیان گذشته سرشون رو در برف کرده بودن! با این روند تغییرات سریعی که در صنعت خودرو وجود داره، نگه داشتن مدلهای قدیمی و بزک دوزکشون به سبک ایرانخودرو پاسخگو نیست و باعث میشه این شکلی با افت فروش مواجه بشن. باید مزیت ملموس برای مشتری امروزی ارائه بدن که نمیدن.
در جواب اون دوستانی که میگن نیسسان و میتسوبیشی به خاطر تکراری شدن محصولات دارن از بین میرم باید بگم اتفاقا گم شدن اصالت و رفتن به سمت هر چی دلت میخواد بزن چون نیسسانه یا میتسو، میخرن باعث نابودی این خودروسازها شده، به نظر من احیای کامل سبد محصولات گذشته و به روزرسانی عمیق اونا با در نظر گرفتن هایبرید و برقی شدن مثل اون چیزی که شوی و فورد دارن انجام میدن میتونه راهگشا باشه، البته این خبر برای بازار بزرگ آمریکا، تو بازار آسیا میتسو داره با فروش موتور و تکنولوژی کسب درآمد میکنه، نیسسان البته در این حوزه ضعیف تره و باید متل میتسو بره سمت تنوع بازار و از تکنولوژی هاش سود ببره و اونا رو تو محصولات پرفروش چینی بفروشه و صادرات و بازاریابی رو از گردن خودش باز کنه تا بتونه نفس بکشه، وگرنه چین ها و کره ای میخورنشون، شاید نگاه سیاسی باشه اما سپردن سرنوشت به آمریکا نتیجش بهتر از این نیست
رنو کوچکتر از آنست که با غول صنعت ژاپن میتسوبیشی شراکت کند و از اول هم این شراکت شاید اشتباه بود حتی نیسان هم اشتباه کرد چون این رنو بود که سود برد مخصوصا از تولیدات بزرگترین کارخانه نیسان در انگلستان. خودروسازان ژاپنی فعلا در دنیا از لحاظ کیفیت حرف اول را میزنند و این کارخانجات باید با هم شراکت کنند. میتسوبیشی خود دارای سبک و قدرت طراحی موتور کشتی، هواپیما، موتورسیکلت، خودرو و غیره میباشد و کلی کارخانجات اتومبیل سازی با مشارکت با میتسوبیشی راه افتادند همانند هیوندای کره، پروتون مالزی، اتومبیل سازان چینی و …..