%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰

روزهای بد تسلا تمامی ندارد؛ ادامه افت فروش و واگذاری رقابت به رقبا در چین

منتشر شده در 12 مهر 1404 ساعت 12:00
نویسنده سعید علیپور
روزهای بد تسلا تمامی ندارد؛ ادامه افت فروش و واگذاری رقابت به رقبا در چین

چین بزرگترین بازار خودروی دنیا بوده و رقابت بسیار سختی در آن جریان دارد، به ویژه در ین سازندگان مدل‌های تمام الکتریکی. با رشد برند های داخلی حالا عرصه بیش از هر زمان دیگری بر برند های خارجی تنگ شده و ادامه حضور آنها در چین روز به روز دشوارتر می‌شود. در این بین، تسلا بیشتر از بقیه در تنگنا قرار گرفته، چرا که استقبال از محصولات آن با شتاب بیشتری در حال کاهش است. این خودروساز آمریکایی با وجود ارائه تخفیف‌های گسترده و معرفی مدل‌های جدید، همچنان شاهد افت فروش بوده و نمی‌تواند روند منفی موجود را متوقف کند.

افت فروش تسلا در سه‌ ماهه سوم

طبق داده‌های به‌ دست‌ آمده از ثبت بیمه‌ نامه‌ها، فروش تسلا در چین طی سه‌ ماهه سوم سال جاری با کاهش ۸ درصدی همراه بوده؛ کاهشی که نسبت به ابتدای سال شدت بیشتری گرفته و باعث شده فروش سالانه تسلا در بازار چین تا امروز ۶.۴ درصد کمتر از سال گذشته باشد.

این در حالی است که تسلا در سال جاری برای جذب مشتریان تخفیف‌های چشمگیر و حتی وام‌های بدون بهره (۰٪) برای دو خودروی محبوب مدل ۳ و مدل Y ارائه کرده است.

روزهای بد تسلا تمامی ندارد؛ ادامه افت فروش و واگذاری رقابت به رقبا در چین

معرفی مدل  Y نسخه L ؛ کافی اما ناکافی

تسلا نسخه جدیدی از کراس اوور مدل Y را برای بازار چین معرفی کرده است. این نسخه که پسوند L به نام آن اضافه شده، در مقایسه با مدل استاندارد فاصله محوری بیشتری داشته و  می‌تواند تا شش سرنشین را با خود حمل کند. شرکت تسلا برای این نسخه قیمت پایه‌ای برابر با ۳۳۹ هزار یوان (معادل ۴۷,۶۰۰ دلار) تعیین کرده است. هر چند معرفی این خودرو باعث شده بخشی از افت فروش تسلا جبران شود، اما عرضه آن به‌ تنهایی نتوانسته روند نزولی کلی را متوقف کند.

جنگ قیمتی در سایه رقابت داخلی

رقابت شدید در بازار چین، تسلا را مجبور کرده قیمت‌ها و مشوق‌های خود را به‌ طور مداوم تغییر دهد. برای مثال، تنها کمتر از یک ماه پس از عرضه نسخه بروزرسانی‌شده مدل Y در چین، قیمت نسخه محور عقب محرک آن – با برد ۸۳۰ کیلومتر – حدود ۴ درصد کاهش یافته است.

در شرایطی که تسلا اصلاً روزهای خوبی را در چین سپری نمی‌کند، شیائومی با موج بسیار بالای تقاضا از سوی مشتریان مواجه شده‌ است. طبق آمارهای رسمی، کراس اوور YU7 فقط یک روز پس از معرفی در ماه ژوئن، بیش از ۲۴۰ هزار سفارش قطعی دریافت کرد. نکته تامل برانگیز اینکه قیمت پایه تسلا مدل Y نسخه L حدود ۳ درصد بالاتر از نسخه فول شیائومی YU7 است. این را هم اضافه کنیم که سدان برقی شیائومی SU7 از دسامبر تاکنون هر ماه فروش بیشتری نسبت به تسلا مدل ۳ در چین داشته است.

رقیب اصلی تسلا در چین یعنی بی وای دی نیز طی چهار ماه اخیر با افت فروش مواجه شده، اما همچنان از نظر فروش داخلی جلوتر از تسلا حرکت می‌کند.

ترفندهای تسلا برای افزایش تقاضا

برای جذب مشتریان، تسلا معمولاً پیشنهادهای ویژه خود را با مهلت محدود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، وام‌های بدون بهره برای مدل ۳ و مدل Y تا ۳۱ اکتبر فعال است. همچنین مشتریان می‌توانند اشتراک نرم‌افزار رانندگی نیمه‌خودران (Intelligent Assisted Driving) را تا پایان ماه اکتبر به خودروهای جدید خود منتقل کنند.

روزهای بد تسلا تمامی ندارد؛ ادامه افت فروش و واگذاری رقابت به رقبا در چین

وضعیت جهانی؛ رشد صادرات اما افت بازار چین

تحویل مدل‌های تولیدی در کارخانه شانگهای در حد فاصل ماه‌های جولای و آگوست ۲۲.۶ درصد رشد کرده و به ۸۳,۱۹۲ دستگاه افزایش یافته است. این آمار عمدتاً به مدل ۳ و مدل Y اختصاص داشته و شامل مدل‌های صادراتی به اروپا و چند بازار بین‌المللی دیگر می‌شود. با این حال، این افزایش نتوانسته مشکلات بنیادین تسلا در بازار چین را پنهان کند.

طبق آمار انجمن سازندگان خودروهای سواری چین (CPCA)، فروش خودروهای برقی تسلا در چین طی ماه آگوست ۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در ماه جولای نیز افت ۸.۴ درصدی را تجربه کرده است. در اروپا هم وضعیت چندان بهتر نیست؛ فروش تسلا در ماه جولای با سقوط ۴۰.۲ درصدی همراه شده و این شرکت  از بی وای دی عقب افتاده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که بازار خودروهای برقی اروپا به طور کلی در حال رشد است.

واقعیت این است که دوران سلطه تسلا بر صنعت خودروهای برقی، به‌ ویژه در بازار چین، به پایان رسیده است. برندهای داخلی با قیمت رقابتی و محصولاتی متناسب با سلیقه مشتریان چینی وارد میدان شده‌اند. ترکیب جنگ قیمتی، تنوع بالای محصولات محلی و چالش‌های ذهنی مشتریان نسبت به تسلا و مدیریت آن، شرایطی دشوار برای این خودروساز آمریکایی ایجاد کرده است.

علاوه‌بر چین، اوضاع برای تسلا در اروپا نیز اصلاً مساعد نیست. در حالی که بازار خودروهای برقی در قاره سبز روندی صعودی دارد، تقاضا برای محصولات تسلا چند ماهی است که روندی کاهشی به خود گرفته؛ باید منتظر ماند و دید که آیا ایلان ماسک خواهد توانست کمپانی خود را از این وضعیت بغرنج نجات دهد یا خیر.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X