رکوردشکنی نیو با وجود عدم تحقق هدف اصلی ؛ رشد فروش ۳۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۴

شرکت نیو (Nio) که از خودروسازان نوظهور چینی به حساب میآید، سال نسبتاً موفقی را پشت سر گذاشته است. این شرکت در سال ۲۰۲۴ توانسته با تحویل ۲۲۱,۹۷۰ خودرو، جایگاه خود را در بازار مدلهای الکتریکی تثبیت کند. در مقایسه با سال ۲۰۲۳، فروش این کمپانی در سال گذشته به میزان قابل توجه ۳۸.۷ درصد رشد کرده است.
ماه دسامبر برای نیو (Nio) خیلی خوشیمن بوده، چرا که این شرکت برای اولین بار موفق شده از رکورد فروش ماهانه ۳۰ هزار دستگاه عبور کند. اگر بخواهیم دقیقتر باشیم، باید بگوییم این کمپانی در دسامبر گذشته ۳۱,۱۳۸ دستگاه خودرو برقی به مشتریان خود تحویل داده است. این رکورد در مقایسه با دسامبر ۲۰۲۳ از رشد ۷۲.۹ درصدی و در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۴ از رشد ۵۱.۳ درصدی حکایت دارد.
موفقیت برند Onvo و رقابتی جدی با تسلا
واکاوی دادههای فروش نشان می دهد از کل فروش مربوط به دسامبر، ۲۰,۶۱۰ دستگاه به برند اصلی نیو و ۱۰,۵۲۸ دستگاه به برند جدید و اقتصادی آنوو (Onvo) اختصاص داشته است. شاید بدانید برند آنوو در سپتامبر ۲۰۲۴ با کراس اوور L60 وارد بازار شد. این خودرو به فاصله کوتاهی توانست با فناوری تعویض باتری و قیمت رقابتی ۱۴۹,۹۰۰ یوان (۲۰,۵۰۰ دلار) به رقیبی جدی برای تسلا مدل Y تبدیل شود.

اهداف جاهطلبانه برای ۲۰۲۵
با وجود رشد قابل توجه، نیو در تحقق هدف اصلی خود که دستیابی به فروش ۲۳۰,۰۰۰ خودرو در سال گذشته بود، ناکام باقی ماند. علی رغم این ناکامی، خودروساز نوپای چینی برای سال ۲۰۲۵ برنامهای جاه طلبانه تر دارد و میخواهد به رکورد فروش ۴۴۰,۰۰۰ دستگاه خودرو دست پیدا کند. برای تحقق این هدف، نیو به دو برند جدید خود، یعنی آنوو و فایرفلای (Firefly) امیدوار است. انتظار میرود اولین مدل فایر فلای که یک هاچبک برقی خوش استیل و زیباست، نیمه اول سال جاری به بازار عرضه شود.
یکی از چالشهای مهم نیو در سال آینده، جلوگیری از تأثیر منفی رقابت بین برند اقتصادی آنوو و برند اصلی نیو است. ضمن اینکه گاهاً خبرهای ضد و نقیضی از شرایط مالی این شرکت به گوش میرسد. باید منتظر ماند و دید که آیا این کمپانی نوپا در پایان سال خواهد توانست به هدف بلندپروازانه خود جامه عمل بپوشاند یا خیر.