موضوعات داغ روز:

سقوط آزاد فروش تسلا در آلمان؛ استرالیا و چین، امپراتوری ایلان ماسک رو به افول؟

منتشر شده در 18 اسفند 1403 ساعت 17:00
نویسنده سعید علیپور
سقوط فروش تسلا در آلمان

کمتر از یک سال پیش، تسلا اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۲۰ میلیون خودروی برقی به فروش خواهد رساند. اما امروز، شرایط کاملاً متفاوت است. این هدف بلندپروازانه به فاصله کوتاهی در اواسط ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، برای اولین بار در یک دهه گذشته تسلا با کاهش فروش سالانه روبرو شده است. طبق آمار، در سال ۲۰۲۴ تسلا موفق شده ۱,۷۸۹,۲۲۶ دستگاه خودرو بفروشد، این رقم در سال ۲۰۲۳ برابر با ۱.۸ میلیون دستگاه بود.

با انتشار گزارش‌های جدید، معلوم شده که اوضاع برای تسلا هنوز مناسب نیست و این شرکت کماکان با مشکل افت فروش دست و پنجه نرم می‌کند. این افت فروش در بازارهای کلیدی مانند آلمان، استرالیا و چین بیشتر نمایان شده و به نظر می‌رسد سلطه کمپانی آمریکایی بر بازار جهانی خودروهای برقی رو به پایان است.

افت شدید فروش تسلا در آلمان

تسلا در آلمان دوران سختی را تجربه می‌کند. داده‌های جدید سازمان حمل و نقل فدرال آلمان نشان می‌دهد فروش این شرکت در ژانویه ۲۰۲۵ نسبت به ژانویه سال قبل، ۵۹.۵ درصد کاهش داشته و تنها ۱,۲۷۷ دستگاه از تولیدات آن به مشتریان تحویل داده شده است. اما این پایان ماجرا نیست.

افت شدید فروش تسلا در آلمان

با انتشار آمار فروش فوریه ۲۰۲۵، معلوم شده سقوط تسلا هنوز ادامه دارد آن هم با سرعتی بیشتر. در فوریه امسال، فروش این کمپانی با افت ۷۶.۳ درصدی نسبت به فوریه سال قبل، به ۱,۴۲۹ دستگاه محدود شده است. در مجموع، تسلا طی دو ماه نخست ۲۰۲۵ تنها ۲,۷۰۶ خودرو در آلمان فروخته، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از افت ۷۰.۶ درصدی حکایت دارد. نکته تأمل‌ برانگیز اینکه افت شدید تسلا در شرایطی رخ داده که بازار خودروهای برقی آلمان در فوریه ۲۰۲۵ حدود ۳۰.۸ درصد رشد داشته است.

سقوط تسلا در استرالیا؛ استقبال سرد از مدل‌های جدید

اوضاع در استرالیا نیز برای تسلا اصلاً مساعد نیست. داده‌های منتشرشده توسط شورای خودروهای برقی استرالیا نشان می‌دهد که این شرکت در فوریه ۲۰۲۵ تنها ۱,۵۹۲ دستگاه خودرو فروخته است؛ این رقم یعنی ۷۱.۹ درصد کاهش فروش نسبت به فوریه ۲۰۲۴. در مجموع، فروش تسلا طی دو ماه نخست سال جاری در استرالیا برابر با ۲,۳۳۱ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از افت ۶۵.۵ درصدی حکایت دارد.

البته باید در نظر داشت که نسخه فیس‌لیفت مدل Y به ‌تازگی در این کشور عرضه شده، اما فعلاً فقط نسخه لانچ ادیشن با قیمت ۷۳,۴۰۰ دلارِ استرالیا در دسترس بوده و نسخه استاندارد هنوز وارد بازار نشده است. با این حال، فروش مدل Y قبلی نیز ۵۵.۴ درصد افت کرده و مشتریان استرالیایی تنها ۹۲۴ دستگاه از آن را خریداری کرده‌اند. از سوی دیگر، فیس‌لیفت مدل ۳ نیز با کاهش چشمگیر ۸۱.۴ درصدی مواجه شده و تنها ۶۶۸ دستگاه از آن به فروش رفته است. به نظر می‌رسد استرالیایی‌ها دیگر مانند گذشته به برند تسلا و محصولات آن علاقه ندارند.

مشکلات تسلا در چین؛ بازار کلیدی که از دست می‌رود؟

چین یکی از مهم‌ترین بازارهای جهانی تسلا به حساب می‌آید. داده‌های اولیه انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) گویای آن است که تسلا در فوریه ۲۰۲۵ تنها ۳۰,۶۸۸ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده، این رقم افت ۴۹.۱۶ درصدی نسبت به فوریه ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. این آمار شامل فروش داخلی و صادرات می‌شود، ولی به‌ وضوح مشخص است که سهم بازار تسلا در چین روندی کاهشی دارد.

با تشدید رقابت از سوی برندهای داخلی مانند بی وای دی، نیو و اکسپنگ، به شدت تحت فشار قرار گرفته است. اگرچه این شرکت همچنان یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای برقی در چین محسوب می‌شود، اما دیگر آن برتری مطلق گذشته را ندارد.

کاهش فروش تسلا

چرا تسلا در بحران است؟

سقوط فروش تسلا در بازارهای کلیدی نشان‌دهنده چالش‌های متعددی است که این برند با آنها مواجه شده است. از جمله دلایل احتمالی افت فروش این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– خستگی مشتریان از محصولات تکراری: خودروهای تولیدی به‌خصوص مدل Y و مدل ۳، سال‌ها بدون تغییرات اساسی عرضه شده‌اند.

– رفتارهای عجیب و غریب و پر انتقاد ایلان ماسک: برخی تصمیمات و اظهار نظرهای جنجالی مدیرعامل تسلا، تأثیر منفی بر وجهه این برند داشته است.

– رقابت شدید در بازار خودروهای برقی: خودروسازان چینی و اروپایی با عرضه مدل‌های جدید و ارزان‌تر، از سبد متنوع‌تر و به‌صرفه‌تری برخوردار هستند.

– افزایش قیمت‌ها و کاهش مشوق‌های دولتی: در برخی بازارها مانند آلمان، حذف یا کاهش یارانه‌های دولتی برای خرید خودروهای برقی، باعث کاهش تقاضا برای تولیدات شده است.

آینده تسلا؛ بازگشت به دوران اوج یا ادامه سقوط؟

تسلا هنوز یکی از مهم‌ترین برندهای برقی در جهان خودرو به شمار می‌رود، اما کاهش شدید فروش در چندین بازار بزرگ، زنگ خطر جدی را برای این برند به صدا درآورده است. آیا عرضه نسخه‌های جدید مدل Y و مدل ۳ می‌تواند شرایط را تغییر دهد یا رقبای جدید، جایگاه تسلا را تصاحب خواهند کرد؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.