عرضه جی ای سی آیون RT آغاز شد ؛ سدانی برقی با قیمت پایه ۱.۱۵۰ میلیارد تومان

شرکت جی ای سی (GAC) از سدان الکتریکی جدید خود با نام آیون RT پردهبرداری کرد. این خودرو در قبال قیمتی رقابتی، مشخصات مناسبی دارد و برای هماهنگی با سلایق مختلف در پنج نسخه متنوع به فروش میرسد.
قیمت نسخههای مختلف جی ای سی آیون RT
ارزان ترین نسخه از آیون RT با نام ۵۲۰ ژیشیانگ عرضه میشود. این نسخه قیمتی برابر با ۱۱۹,۸۰۰ یوان دارد. با نرخ روز ارز این رقم معادل حدوداً ۱.۱۵۰ میلیارد تومان میشود. مدل پرچمدار هم که ۶۵۰ لایدار نام دارد که با پرداخت ۱۶۵,۸۰۰ یوان، معادل حدوداً ۱.۶ میلیارد تومان، قابل خرید است. در جدول زیر میتوانید قیمت نسخههای مختلف را مشاهده نمایید.
نسخههای آیون RT | قیمت |
۵۲۰ ژیشیانگ (Zhixiang) | ۱۱۹,۸۰۰ یوان (معادل ۱۶,۷۰۰ دلار) |
۵۲۰ ژیهائو (Zhihao) | ۱۲۵,۸۰۰ یوان (معادل ۱۷,۶۰۰ دلار) |
۶۵۰ ژیهائو (Zhihao) | ۱۳۵,۸۰۰ یوان (معادل ۱۹,۰۰۰ دلار) |
۵۲۰ لایدار (LiDAR) | ۱۵۵,۸۰۰ یوان (معادل ۲۱,۸۰۰ دلار) |
۶۵۰ لایدار (LiDAR) | ۱۶۵,۸۰۰ یوان (معادل ۲۳,۲۰۰ دلار) |
طراحی آیرودینامیک
آیون RT از طراحی بدنه سیال و آیرودینامیکی برخوردار است. به گفته جی ای سی این سدان الکتریکی ضریب درگی برابر با ۰.۲۰۸ Cd دارد. این خودرو در هفت رنگ شامل بنفش، بژ، مشکی، سفید، نقرهای، خاکستری و قرمز عرضه میشود. طول، عرض و ارتفاع این خودرو عبارتند از ۴,۸۶۵، ۱,۸۷۵ و ۱,۵۲۰ میلیمتر؛ فاصله محوری نیز با ۲,۷۷۵ میلیمتر برابر است.

نسخههای ۵۲۰ لایدار و ۶۵۰ لایدار به ۲۷ حسگر از جمله لایدار ۱۲۶ خطی با تمرکز متغیر و تراشه انویدیا Orin-X مجهز هستند. این سخت افزار قدرتمند قابلیتهای کمک رانندگی سطح L2++ را فراهم میکند. برخی از این قابلیتها عبارتند از مسیریابی بدون نقشه، پارک از راه دور، پارک با حافظه، پایش نقاط کور، هشدار باز شدن درب، هشدار ترافیک عقب و هشدار برخورد از عقب.

نسخههای ۵۲۰ ژیهائو و ۶۵۰ ژیهائو نیز به یک رادار میلیمتری و پنج دوربین مجهز شدهاند. این سخت افزارها هم سامانههای کروز کنترل تطبیقی، دستیار تغییر مسیر، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار و تشخیص علائم جادهای را تغذیه میکنند.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
کابین آیون RT طراحی سادهای دارد و با ترکیب رنگهای بژ/مشکی، قهوهای/مشکی و تمام مشکی قابل سفارش است. تمامی نسخهها به نمایشگر مرکزی ۱۴.۶ اینچی و نمایشگر ۸.۸ اینچی در پشت فرمان مجهز هستند. جالب اینکه دریچههای هوا به روی کنسول میانی منتقل شده؛ روی این کنسول عریض دو پد شارژ بیسیم و دو جالیوانی نیز به چشم میخورد.

سیستم عامل آیون RT از جدیدترین نسخه اکوسیستم هوشمند و متصل ADiGO که به شرکت جی ای سی تعلق دارد، بهره میبرد. این اکوسیستم شامل سیستم خودران ADiGO، مدل هوش مصنوعی ADiGO SENSE و کنترل صوتی هوشمند میشود. سدان پیشرفته جی ای سی از اپل کارپلی، هواوی HiCar و Carlink پشتیبانی میکند.

شایان ذکر است صندلیهای جلوی آیون RTکاملاً قابل تنظیم بوده و میتوانند به گونهای به صندلیهای عقب متصل شوند که یک تخت بزرگ را تشکیل دهند. تمامی نسخهها به صندلیهای دارای تهویه و گرمکن و سقف چند تکه مجهز هستند.
مشخصات فنی و عملکرد آیون RT
آیون RT بر پایه پلتفرم تمام الکتریکی AEP 3.0 شرکت جی ای سی ساخته شده و از فناوری کاربید سیلیکونی ۴۰۰ ولت بهره میبرد. در نسخههای ۵۲۰ این خودرو به یک موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی (معادل ۲۰۱ اسب بخار) روی محور جلو مجهز است. وظیفه تأمین انرژی در این نسخهها را باتری ۵۵.۱ کیلووات ساعتی بر عهده دارد. با اتکا به این باتری میتوان تا ۵۲۰ کیلومتر مسافت را پشت سر گذاشت. شتاب صفر تا نسخههای مجهز به این پیشرانه ۷.۵ ثانیه و مصرف انرژی ترکیبی آنها ۱۱.۷ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

در نسخههای ۶۵۰، از موتور الکتریکی ۱۶۵ کیلوواتی (معادل ۲۲۱ اسب بخار) و باتری ۶۸.۱ کیلووات ساعتی استفاده شده؛ در این نسخهها برد حرکتی برابر با ۶۵۰ کیلومتر میباشد. شتاب صفر تا صد هم ۷.۷ ثانیه و مصرف انرژی ۱۱.۹ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
به دلیل پشتیبانی از شارژ سریع 3C، میزان شارژ باتری در عرض ۱۸ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد میرسد. به خاطر این ویژگی با ۱۰ دقیقه شارژ میتوان ۱۶۰ و ۲۰۰ کیلومتر مسافت را به ترتیب در مدلهای ۵۲۰ و ۶۵۰ طی کرد.




