لامبورگینی با یک خودروی برقی ۲۰۰۰ اسب بخاری به جنگ فراری و رقبا میرود

در حالی که فراری برای رونمایی از اولین خودروی برقی خود در سال جاری آماده میشود، لامبورگینی همچنان ترجیح میدهد با حوصله و دقت بیشتر پا به این عرصه بگذارد. در ابتدا قرار بود نخستین خودروی تمام الکتریکی این کمپانی در سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود، اما عرضه آن یک سال به تعویق افتاد. شاید این امر به معنای عقب افتادن از رقیب مستقیم باشد، ولی طبق شنیدهها نماینده سنت آگاتایی ها با قدرتی خارقالعاده وارد میدان خواهد شد.
پلتفرمی جدید با توانایی تولید ۲۰۰۰ اسب بخار
اولین خودروی برقی لامبورگینی بر اساس کانسپت لانزادور که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، توسعه خواهد یافت. نسخه تولید انبوه این خودرو از یک پلتفرم جدید بهره خواهد برد که با محصولات پورشه، آئودی و بنتلی مشترک است.
آنطور که اولیور بلوم مدیرعامل فولکس واگن در کنفرانس سالانه این گروه خودروسازی اعلام کرده، پلتفرم لامبورگینی لانزادور پتانسیل تولید قدرتی تا ۲۰۰۰ اسب بخار را دارد و در آن از معماری ۹۸۰ ولتی استفاده میشود. چنین خروجی فوقالعادهای میتواند اولین خودروی تمام الکتریکی لامبورگینی را در سطح ابرخودرو هایی چون پینینفارینا باتیستا و ریمک نورا قرار دهد.

آیا شاهد یک لامبورگینی ۲۰۰۰ اسب بخاری خواهیم بود؟
با وجود اینکه پلتفرم جدید گروه فولکس واگن پتانسیل تولید ۲۰۰۰ اسب بخار را دارد، ولی بعید به نظر میرسد که لامبورگینی در نسخه پایه اولین خودروی برقی خود چنین قدرتی را در اختیار مشتری بگذارد؛ به ویژه اگر این خودرو مانند لانزادور یک خودروی چهار نفره با ارتفاع زیاد از سطح زمین باشد.
در هر حال لامبورگینی همچنان قصد دارد اولین خودروی برقی خود را به محصولی پرقدرت و تأثیرگذار تبدیل کند. در زمان رونمایی کانسپت لانزادور در هفته خودرویی مونتری ۲۰۲۳، این برند اعلام کرد که خروجی پیشرانه آن معادل یک مگاوات یا ۱۳۴۱ اسب بخار است! عددی که کماکان حیرتانگیز است.

معماری ۹۸۰ ولتی؛ شارژ سریعتر و برد حرکتی بیشتر
یکی دیگر از ویژگیهای جذاب اولین خودروی برقی لامبورگینی، معماری ۹۸۰ ولتی آن خواهد بود. شاید بدانید بیشتر خودروهای برقی پیشرفته امروزی از معماری ۸۰۰ ولتی سود میبرند و تنها شماری از مدلهای چینی به معماری ۹۰۰ ولت رسیدهاند. اخیراً هم لوسید گراویتی با معماری ۹۲۶ ولتی معرفی شده که در بین خودروهای برقی یک رکورد محسوب میشود. معماری ۹۸۰ ولتی لامبورگینی شارژ فوق سریع و افزایش برد حرکتی را به ارمغان آورده و کمپانی ایتالیایی را در زمره برترینها قرار خواهد داد.

ساخت در ایتالیا؛ حفظ اصالت برند لامبورگینی
مدیرعامل گروه فولکس واگن تأیید کرده که چهارمین مدل لامبورگینی (یعنی همان مدل برقی مورد بحث) در ایتالیا تولید خواهد شد. آقای بلوم افزوده اولین خودروی برقی لامبورگینی همچنان یک مدل احساسی و منحصربفرد خواهد بود، چیزی که در تاریخ این برند همواره دیدهایم. وی تأکید کرده این خودرو مثل «یک لامبورگینی واقعی» حسی پرشور، طراحی چشمگیر و عملکردی خیرهکننده خواهد داشت، حتی اگر صدای غرش یک موتور V12 در آن وجود نداشته باشد.









