معنی C/K در پیک آپ های شورولت چیست

شورولت یکی از قدیمیترین برندها در صنعت خودرو است که تاریخچه آن به سال ۱۹۱۱ برمیگردد. شورولت هشت نسل از کوروت قدرتمند را به ما معرفی کرده و تولید مداوم سابربن به مدت ۹۰ سال، آن را به طولانیترین مدل تولید شده به طور مداوم در تاریخ صنعت خودروسازی تبدیل کرده است. این SUV بزرگ اکنون در دوازدهمین نسل خود قرار دارد و سابربن و تاهو ۲۰۲۵ بر روی پلتفرمی طراحی شدهاند که با پیکاپ سیلورادو ۱۵۰۰ مشترک است.
سیلورادو در سال ۲۰۲۳ دومین خودروی پرفروش از هر نوع در ایالات متحده بود و تنها از پیک آپ سری F فورد عقب تر بود. نام سیلورادو سالها به عنوان یک سطح تریم برای پیک آپ های سری C و K شورولت استفاده میشد و در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک مدل جایگزین مستقل به همراه GMC سیرا معرفی شد. پیک آپ های سری C و K از سال ۱۹۶۰ در حال تولید بودند و تا سال ۲۰۰۲ در کنار نسلهای جوانتر خود باقی ماندند. برچسب C به پیکآپ های تک دیفرانسیل و برچسب K به مدلهای دو دیفرانسیل و چهارچرخ متحرک تعلق داشت.
سری پیک آپهای C و K شورولت به چهار نسل در بیش از ۴۰ سال تقسیم میشوند. اولین کامیونهای C و K در سال مدل ۱۹۶۰ به عنوان جایگزین سری Task Force اواخر دهه ۵۰ معرفی شدند و نامگذاری مدلها نشاندهنده ظرفیت و نوع دیفرانسیل بود. کامیونهای C10 و K10 دارای باربری نیم تن، C20 و K20 دارای باربری سه چهارم تن و نامگذاریهای C30 و K30 به کامیونهای یک تن تعلق داشتند.

اولین بهروزرسانی عمده برای سال مدل ۱۹۶۷ انجام شد. در نسل دوم که تا سال ۱۹۷۲ ادامه داشت، کامیونهای 10C و K10 و بیشتر مدلهای سری ۲۰ به فنرهای مارپیچ در هر چهار چرخ مجهز شدند. تغییرات بزرگ در بدنه در نسل سوم و در سال ۱۹۷۳ رخ داد، اما با وجود زوایای گرد و استایل جدید، این نسخه از سری C/K به دلیل گوشههای تیز و دهانههای چرخ مستطیلی، به عنوان “بدنه مربعی” نامیده شد. مدلهای یک تن با آپشن محور عقب دوبل (دو چرخ) ارائه شدند و اولین مدل Crew Cab نیز در این نسل بر روی پیکآپ های C و K معرفی شد. پیکآپ های نسل چهارم که در سال ۱۹۸۸ معرفی شدند، همگی به تعلیق مستقل جلو مجهز شدند و یک پیکاپ با قدرت بالا به نام ۴۵۴ SS برای سال مدل ۱۹۹۰ معرفی گردید.