آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

منتشر شده در 04 اردیبهشت 1404 ساعت 10:34
نویسنده سعید علیپور
عکاس علیرضا پاداش
ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

این کانسپت که ب ام و VDX (برگرفته از عبارت Vision Driving Experience) نام دارد، از یک پیشرانه فوق‌العاده قدرتمند بهره می‌برد.

کمپانی آلمانی ب ام و خود را برای عرضه یک سوپر اتومبیل برقی با نشان M آماده می‌کند. برای استقبال از این مدل، باواریایی‌ها کانسپتی جذاب را به نمایشگاه خودروی شانگهای آورده‌اند. این کانسپت که ب ام و VDX (برگرفته از عبارت Vision Driving Experience) نام دارد، از یک پیشرانه فوق‌العاده قدرتمند بهره می‌برد و طراحی کاملاً مدرن و آینده‌نگرانه‌ای دارد.

پیشرانه‌ای با قدرتی فراتر از تصور

مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم، زیرا حرف‌های جالبی برای گفتن وجود دارد! خودروی مفهومی ب ام و VDX به چهار موتور الکتریکی مجهز شده که در مجموع بین ۱۳۰۰ تا ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند؛ یعنی معادل ۹۷۰ تا ۱۲۶۷ کیلووات! حتماً می‌دانید این میزان خروجی فراتر از قدرت بسیاری از خودروهای سوپر اسپرت موجود حال حاضر بازار می‌باشد! گشتاور تولیدی VDX نیز به عدد شگفت‌انگیز ۱۸۰۰۰ نیوتن متر در چرخ‌ها می‌رسد!

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

در سیستم ترمزگیری VDX تا ۹۸ درصد انرژی ترمزها بازیابی می‌شود که حدود ۲۵ درصد کارآمدتر از پلتفرم‌های فعلی کمپانی ب ام و است. به واسطه این ویژگی مصرف انرژی کاهش یافته و ترمزگیری‌ها نرم‌تر و پایدارتر می‌شوند.

بدنه‌ای که در شب می‌درخشد!

کانسپت ب ام و VDX در نمایشگاه شانگهای برای نخستین بار بدون پوشش استتاری و با رنگی خاص و درخشان در معرض دید عموم قرار گرفته است. این رنگ ذرات ریزی دارد که در طول روز انرژی نور را ذخیره کرده و در شب به رنگ‌های سفید تا زرد نئونی می‌درخشند. در بخش عقب خودرو نیز از یک پوشش ویژه به نام «ورقه جادویی» استفاده شده که در برابر نور فرابنفش، طیف رنگی زرد، نارنجی و صورتی ایجاد کرده و حس کشیدگی بصری از عقب به جلو را القا می‌کند.

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

طراحی تهاجمی با المان‌های آینده‌نگرانه

کانسپت ب ام و VDX از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به مفهومی ویژن نئو کلاس که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد، دارد. اما این کانسپت جدید از بدنه‌ای عضلانی‌تر و خشن‌تر برخوردار است. گلگیرهای برجسته، کیت بدنه خاص و آینه‌های جانبی سنتی که جایگزین دوربین‌های مفهومی شده‌اند، از ویژگی‌های اصلی نمای بیرونی هستند. در کنار این باید گفت دستگیره‌های درها طراحی نوآورانه‌ای دارند. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم درهای جلو از طریق بالچه‌های موجود روی ستون B و درهای عقب از طریق اهرم مخصوص نصب‌شده روی المان معروف به Hofmeister Kink (خمیدگی خاص محل تلاقی شیشه جانبی عقب و ستون C) باز می‌شوند.

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

در داخل کابین کانسپت ب ام و VDX، صندلی‌های موسوم به سطلی با کمربند مسابقه‌ای، ترمز دستی عمودی و یک نمایشگر مرکزی بزرگ دیده می‌شود. این نمایشگر بخشی از نسل اخیر سیستم iDrive ب ام و بوده و با سیستم هداپ دیسپلی جدید کمپانی یعنی پانورامیک ویژن ترکیب شده است. بد نیست اشاره کنیم در سیستم هداپ دیسپلی جدید، از کل عرض شیشه جلو برای نمایش داده‌ها استفاده می‌شود.

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

فناوری پیشرفته «قلب شادی» برای مدل‌های آینده

یکی از پیشرفته‌ترین بخش‌های کانسپت ب ام و VDX، واحد کنترل موسوم به «قلب شادی» (Heart of Joy) است که به‌طور کامل توسط خود کمپانی توسعه یافته؛ این سیستم نسبت به سامانه‌های فعلی ده برابر سریع‌تر داده‌ها را پردازش می‌کند؛ همچنین قادر است کنترل کامل گشتاور عظیم پیشرانه را در دست بگیرد. ب ام و تأیید کرده محصولات بعدی کمپانی با این واحد کنترلی تولید خواهند شد.  

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

شایان ذکر است در یکی از ویدیوهای تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کانسپت VDX تا شیب ۵۵ درجه بالا رفته و برای لحظاتی آنجا بدون بدون توقف باقی می‌ماند. انجام این مانور به لطف آیرودینامیک پیشرفته و فن‌های قدرتمند موجود در شاسی میسر شده است؛ درست مثل آن چیزی که در خودروی پر سر و صدای مک مورتری اسپیرلینگ شاهد هستیم.

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

با اتکا به آیرودینامیک پیشرفته، کانسپت ب ام و VDX تا ۱.۲ تن نیروی داون فورس (رو به پایین) تولید کند. همچنین این خودرو می‌تواند شتاب جانبی 3G را تحمل نماید. چنین ارقامی در حد خودروهای فرمول یک و بسیار فراتر از استانداردهای اتومبیل‌های خیابانی هستند!

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

علی‌رغم جذابیت‌های زیاد، ب ام و گفته کانسپت VDX وارد فاز تولید انبوه نشده و در حد یک بستر برای ایده‌های نوین و انجام آزمایش‌های پیشرفته باقی خواهد ماند. با وجود این، فناوری‌های به کار رفته در آن در خودروهای آتی، از جمله نسخه الکتریکی M3 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

آینده‌ای الکتریکی برای خانواده M

نسخه تمام برقی M3 که هنوز چند سال با معرفی رسمی آن فاصله داریم، در حال پشت سر گذاشتن آزمایش‌ها در نقاط مختلف از جمله پیست نوربرگ رینگ است. انتظار می‌رود این مدل نسبت به کانسپت VDX طراحی محافظه‌کارانه‌تری داشته باشد، اما به هر حال میراث الکتریکی و تکنولوژی آن از دل همین خودروهای مفهومی بیرون خواهد آمد. ناگفته نماند ب ام و قصد ندارد مدل‌های درون‌سوز M را کنار بگذارد، چرا که نسل جدید M3 با موتور شش سیلندر خطی تا پایان این دهه عرضه خواهد شد.

ملاقات با ب ام و VDX در شانگهای ؛ هیولایی برقی با ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت!

کمپانی ب ام و امسال با تمرکز بر خودروهای برقی حضور گسترده ای در نمایشگاه خودروی شانگهای داشته است. مدل هایی نظیر ب ام و i3، ب ام و iX1 و ب ام و X2 جدید از جمله خودروهایی است که به زودی با پرشیا خودرو به ایران خواهند آمد.

ویدیو های پیشنهادی
  1. علی گفت:

    حتما این هم با همه ادعایی که دارد دارای برد پیمایش زیر ۵۰۰ کیلومتره! با تمام توانایی تو ایران اندازه یه پراید مطلوبیت نداره با این نبود جایگاه و اگر هم باشه فست شارژ نیست. یه تهران تا شیراز باید دو سه بار توقف هر بار دو سه ساعته داشته باشیم!

    ۲
    ۲
  2. AH گفت:

    اگر آرمش نباشه با ماشینای چینی اشتباه میگیریمش

    ۳
    ۰
  3. کوروش گفت:

    خوشگل نیست

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X