ملاقات با فورد آلپ ؛ کانسپت دهه نودی که برای تولید چراغ سبز نگرفت


محصولات خاص و مدل های خاطره انگیز فورد راهی موزه هِنری فورد واقع در دیربورن میشیگان می شوند. این مجموعه بسیار بزرگ قسمت هایی دارد که بازدید از آنها برای عموم آزاد نیست. اما به تازگی نشریه انگلستانی تاپ گیر با دریافت مجوز از فورد، وارد یکی از این قسمت ها شده و با شماری از مدل های اسرارآمیز کمپانی ملاقات کرده است. یکی از مدل های عجیبی که نویسندگان این نشریه با آن ملاقات کرده اند، آلپ (Alpe) نام دارد.
کانسپتی از دهه خاطره انگیز ۹۰ میلادی
آلپ در واقع یک خودروی کانسپت محسوب می شود. این اتومبیل عجیب و غریب اولین بار در سال ۱۹۹۶ و در نمایشگاه خودروی تورین در معرض دید عموم قرار گرفته است. دو سال بعد فورد با اعمال تغییراتی ظاهری، آلپ را در نمایشگاه خودروی دیترویت هم در غرفه خود به نمایش گذاشته است.

مشخصات فنی فورد آلپ
در زیر کاپوت فورد آلپ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی نصب شده؛ در رابطه با میزان خروجی این موتور اطلاعاتی در دست نیست، ولی با توجه به تکنولوژی های زمان عرضه نباید انتظار ارقام بالایی را داشت. نکته جالب اینکه هر چهار چرخ نیروی تولیدی موتور را دریافت می کنند. برای عبور راحت از مسیرهای آفرود، این کانسپت ارتفاعی برابر با ۱۷ اینچ (معادل ۴۳ سانتیمتر) از سطح زمین دارد. فورد در دهه ۹۰ میلادی به فکر محیط زیست بوده و بخشی از صندلی های کانسپت آلپ را از بطری های بازیافتی تولید کرده است.
یکی از مدیران وقت فورد (Ford)، هدف از طراحی و توسعه کانسپت آلپ را دریافت بازخوردهای مشتریان نسبت به یک کراس اوور کوچک ۲۰ هزار دلاری عنوان کرده بود. این خودروساز آمریکایی می خواست با عرضه چنین مدلی به مصاف هوندا CR-V و تویوتا RAV4 برود.

تا فورد تصمیم خود را قطعی کند، چند سالی طول کشید و سرانجام در سال ۲۰۰۱ بود که نسل اول اسکیپ وارد بازار شد. موفقیت نسبی این کراس اوور، فورد را مجاب کرد مدلی کوچک تر را با نام اکو اسپرت طراحی و تولید کند. این مدل البته تا سال ۲۰۱۸ در سرزمین مادری غایب بود و در سایر بازارهای بین المللی به فروش می رسید.