نسل جدید مرسدس CLA معرفی شد ؛ خودرویی با ۸۰۰ کیلومتر مسافت قابل پیمایش
مرسدس بنز از نسل سوم CLA رونمایی کرد. این نسل که به عنوان مدل ۲۰۲۶ به فروش خواهد رسید، تغییرات گستردهای را در زیر پوسته تجربه کرده است. سدان کامپکت اشتوتگارتیها برای اولین بار در تاریخ خود در کنار نسخه بنزینی، در نسخه تمام الکتریکی نیز به فروش خواهد رسید. بعد از ورود به بازار، این خودرو با ب ام و سری ۲ گرن کوپه به رقابت خواهد پرداخت. برخلاف نسلهای قبلی، در مرسدس CLA جدید دیگر خبری از نسخه دیزلی نخواهد بود.
رشد ابعاد مرسدس بنز CLA مدل ۲۰۲۶
طبق یک قانون نانوشته، وقتی یک خودرو وارد نسل جدید خود میشود، ابعاد آن رشد میکند. نسل سوم مرسدس CLA هم از این قانون پیروی کرده و نسبت به نسل پیشین ابعاد بزرگتری دارد. طول این نسل از سدان کوچک اشتوتگارتی ۳۳ میلیمتر افزایش یافته و به ۴۷۲۱ میلیمتر رسیده است. جالب اینکه با این میزان طول بدنه، CLA حالا از نسل قبلی C کلاس طویلتر میباشد! این نسل از CLA عریضتر هم شده و با ۲۵ میلیمتر رشد، عرض آن اکنون با ۱۸۵۴ میلیمتر برابری میکند. از لحاظ ارتفاع هم باید گفت CLA جدید ۲۸ میلیمتر مرتفعتر شده و فاصله سقف آن تا زمین با ۱۴۶۸ میلیمتر برابر است. فاصله محوری نیز با ۶۱ میلیمتر افزایش به ۲۷۸.۹ میلیمتر میرسد.

اما نکته عجیب اینجاست که با وجود رشد ابعاد، سرنشینان عقب فضای کمتری برای پاها و آرنجهای خود دارند؛ در این بین فضای سر کمی بیشتر از قبل شده است. مرسدس دلیل این تغییر را توضیح نداده، اما احتمالاً کاهش فضا در بهرهگیری از یک پلتفرم جدید و نیاز به جای گیری باتریها در نسخه برقی ریشه دارد. با این حال، فضای کابین در ردیف جلو کمی جادارتر شده و سرنشینان این ردیف از فضای بیشتری برخوردار هستند.
کاهش حجم صندوق عقب و اضافه شدن یک محفظه جلو
حجم صندوق عقب مرسدس CLA مدل ۲۰۲۶ با ۵۳ لیتر کاهش به ۴۰۵ لیتر افت کرده است. اما در نسخه تمام الکتریکی، یک محفظه ثانویه در زیر کاپوت جلو وجود دارد. این محفظه ۷۱ لیتر فضا دارد و میتواند وسایل کوچکی مانند کابلهای شارژ را در خود جای دهد.

طراحی بیرونی؛ تکامل بجای انقلاب
مرسدس در طراحی CLA جدید بجای ایجاد تغییرات رادیکال، مسیر تکاملی را در پیش گرفته است. به همین خاطر دامنه تغییرات در این نسل خیلی زیاد و قابل توجه نبوده و بیشتر به یک نسخه فیسلیفت شباهت دارد تا نسل جدید.
در نمای جلو و عقب، نوارهای نوری سرتاسری طراحی مدرن دهه فعلی را منعکس میکنند و ستارههای نورانی در همه جای بدنه به چشم میخورند. دستگیرههای در مخفی شونده از مدلهای بزرگتر مرسدس به CLA انتقال پیدا کرده و سقف همچنان شیبدار است. اما برخلاف برخی رقبا مانند آئودی A5 اسپرت بک، سدان کامپکت اشتوتگارتی همچنان یک صندوق عقب سنتی دارد و از درب یکپارچه لیفت بک بهره نمیبرد. به گفته مرسدس، آیرودینامیک نسل جدید CLA بهبود پیدا کرد و در بهینهترین نسخه ضریب درگ آن با ۰.۲۱ برابر است که برای یک خودروی سدان رقمی فوقالعاده محسوب میشود.

کابین مدرن با نمایشگرهای بزرگ
با وجود تغییرات کم در نمای بیرونی، کابین مرسدس CLA مدل ۲۰۲۶ کاملاً متحول شده است. داشبورد نسل سوم بهصورت ایستاده طراحی شده، این داشبورد در مدلهای بالارده از سه نمایشگر دیجیتال که پشت یک پنل شیشهای بزرگ قرار گرفتهاند، میزبانی میکند. مرسدس ترکیب این نمایشگرها را MBUX Superscreen نامیده است. همانند مدلهای لوکستر کمپانی، این نمایشگرها تجربهای دیجیتالی و مدرن را ارائه میدهند.
اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم نمایشگر پشت فرمان ۱۰.۲۵ اینچی است و نمایشگر سیستم سرگرمی اندازهای برابر با ۱۴ اینچ دارد. در صورت نیاز خریداران میتوانند یک نمایشگر ۱۴ اینچی مخصوص سرنشین جلو را نیز از لیست آپشن ها انتخاب کنند. ضمن اینکه امکان سفارش نمایشگر هداپ دیسپلی با تصویر ۱۲.۲ اینچی نیز وجود دارد. از دیگر آپشن های قابل سفارش در مرسدس CLA مدل ۲۰۲۶ میتوان به سیستم صوتی برند معروف برمستر (Burmester) با ۱۶ بلندگو اشاره کرد.

طراحی دریچههای هوای کناری همچنان مشابه قبل هستند، اما دریچههای مرکزی سهگانه گرد حذف شدهاند و جای خود را به یک دریچه باریک مستطیلی دادهاند. دکمههای فیزیکی تهویه هم مطبوع حذف شدهاند و برای تنظیم دما باید از نمایشگر لمسی استفاده کرد. در مقابل، کنسول میانی شناور طراحی شده و روی خود جای لیوانی، پد شارژ بیسیم و یک محفظه دارد.
سیستم تعلیق جدید و سقف پانورامیک بدون پرده
مرسدس در نسل جدید CLA از سیستم تعلیق چند اتصالی (مولتی لینک) جدیدی استفاده کرده که از مدلهای لوکستر کمپانی الهام گرفته شده و سواری نرمتری را فراهم میکند. بسته به تیپ، این خودرو با رینگهای ۱۷ تا ۱۹ اینچی عرضه خواهد شد.
یکی از ویژگیهای جالب این خودرو، سقف پانورامیک آن است که بدون پرده جمع شونده طراحی شده است. مرسدس میگوید که شیشهای با روکش مادون قرمز و خاصیت عایق حرارتی مانع از ورود گرمای زیاد و اشعههای مضر خورشید به داخل کابین میشود، بنابراین نیازی به پرده فیزیکی نیست.

مشخصات فنی نسل سوم مرسدس بنز CLA
مدل پایه نسل جدید CLA با یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تولید میشود. این موتور که با کد M252 شناخته میشود، از بلوک آلومینیومی و فناوری ۴۸ ولتی برخوردار است. یک موتور الکتریکی کوچک هم با گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه یکپارچه شده که در زمینه تأمین نیرو به موتور اصلی کمک میکند. خروجی این موتورها بسته به تیپ بین دو رقم متغیر خواهد بود. در حال حاضر مرسدس از میزان خروجی حرفی به میان نیاورده است. مدل بنزینی و یا به عبارت بهتر هیبریدی، در نسخههای دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک عرضه خواهد شد.
مدل تمام الکتریکی مرسدس CLA در دو نسخه عرضه میشود که عبارتند از:
تک موتوره، محور عقب محرک (CLA 250+ EQ Technology): در این نسخه میزان خروجی پیشرانه با ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور برابر است.
دو موتوره، چهارچرخ محرک (CLA 350 4Matic EQ Technology): در این نسخه پیشرانه ۳۴۹ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

حداکثر سرعت مدلهای برقی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آنها به ترتیب ۶.۶ و ۴.۸ ثانیه اعلام شده است. باتری به کار رفته در این مدلها، از نوع نیکل-منگنز-کبالت بوده و ظرفیتی برابر با ۸۵ کیلووات ساعت دارد. در نسخه CLA 250+ EQ Technology مسافت قابل پیمایش به ۷۹۲ کیلومتر میرسد؛ در نسخه CLA 350 4Matic EQ Technology هم امکان پیمایش ۷۷۱ کیلومتر مسافت وجود دارد. این ارقام بر اساس استاندارد WLTP محاسبه شدهاند. مدل برقی مرسدس CLA از شارژ سریع ۳۲۵ کیلوواتی پشیبانی میکند و تنها با ۱۰ دقیقه اتصال به یک پورت پرسرعت انرژی لازم برای پیمایش ۳۲۵ کیلومتر مسافت در باتری ذخیره میشود.
بد نیست بدانید نسخه CLA 350 4Matic EQ Technology وزنی برابر با ۲۱۳۵ کیلوگرم دارد. برای درک بهتر باید گفت این رقم در مقایسه با وزن S450 4Matic به اندازه ۶۵ کیلوگرم سنگینتر است!
مرسدس تا پایان سال نسخه دیگری از CLA برقی را با باتری ۵۸ کیلووات ساعتی عرضه خواهد کرد. باتری این نسخه از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) خواهد بود. این را هم اضافه کنیم که کمپانی آلمانی اشارهای به قیمت نسل جدید CLA نداشته و آن را به اطلاعیههای بعدی خود محول کرده است. برخی نشریات انگلستانی قیمتی در حدود ۴۰ هزار پوند را برای این نسل پیشبینی میکنند.






گویا جدیدا بنز هم تصمیم گرفته راه ب ام و رو بره و گند بزنه به طراحی ش