چانگان دیپال S7 ، رقیب تسلا مدل Y

چانگان دیپال S7 شاسی بلندی است که حاصل همکاری چانگان، هواوی و CATL بوده و پیش فروشش با قیمت پایه۱۶۹،۹۰۰ یوان (معادل۲۴،۲۵۰ دلار) در چین آغاز شده است.
ابعاد این خودرو در حد و اندازه تسلا مدل Y است. در بخش پیشرانه سه گزینه وجود دارد که شامل نسخه BEV (تماما برقی)، نسخه EREV (برقی و یک موتور بنزینی به عنوان ژنراتور برای طی کردن مسافتهای طولانیتر) و FCEV (هیدروژنی) میشود. در ادامه، بیشتر این خودرو را میشناسیم.
ابتدائا، به معرفی دقیق برند دیپال (شنلان سابق) میپردازیم. دیپال، پروژهای است که مشترکا بین چانگان، شرکت باتریساز کتل و غول تکنولوژی یعنی هواوی در حال اجراست. در بحث جایگاه تجاری، دیپال در بین برندهای چانگان و آواتر قرار میگیرد. پیشتر، این برند با نام «چانگان دیپال» شناخته میشد و سپس دیپال، «چانگان» را از نام خود حذف کرد. در حال حاضر، دیپال تنها یک مدل را میفروشد که آن هم سدان SL03 است. در آوریل ۲۰۲۳، ۶۰۲۸ دستگاه از مدل SL03 در داخل کشور به فروش رسید؛ این رقم چندان چشمگیر نبود و دیپال باید عملکردش را ارتقا میداد. نهایتا شاسی بلند S7 به SL03 اضافه شده است تا به آمار فروش کمک کند.

هرآنچه از دیپال S7 باید بدانید
اولا، باید گفت که طراحی خارجی دیپال S7 در حد و حدود نخستین محصول برند، یعنی مدل SL03 است. اساسا، به نظر میرسد S7 نسخه شاسی بلند SL03 باشد؛ این عجیب نیست چراکه حتی «برترن باخ»، مدیر طراحی شرکت چانگان، اذعان کرده که مدل S7 یکی از سریعترین پروژههایی بوده که او به کمک تیمش در تورین ایتالیا طراحی کرده است. لازم به ذکر است، ظاهرا این پروژه آخرین پروژه باخ برای دیپال باشد چراکه او تمرکزش را روی یک زیربرند جدید از چانگان به نام کیوآن گذاشته است. (مدلهایی با کد OX)

چانگان دیپال S7 ، رقیب تسلا مدل Y
هرچند که طراحی خارجی S7 ویژگیهای خاص و منحصر به فردی ندارد، اما همچنان یک خودروی جذاب با هدلایتهای باریک، سپر جلوی اسپرت، ظاهری ایروداینامیک با خطوط طراحی جانبی که در پایین قرار گرفته ، تریم پلاستیکی براق و یک چراغ عقب یکپارچه است. در بحث ابعاد، S7 تقریبا هماندازه تسلا مدل Y است. ابعاد این خودرو ۱۶۲۵/۱۹۳۰/۴۷۵۰ میلی متر بوده و فاصله محوریاش ۲۹۰۰ میلی متر است. بنابراین S7 خودرویی با ۹ میلی متر پهنا، ۱ میلی متر ارتفاع و ۱۰ میلی متر فاصله محوری بیشتر نسبت به مدل Y محسوب میشود. به لطف ظاهر ایروداینامیک، ضریب درگ این خودرو ۰.۲۵۸ Cd است؛ کمی ضعیفتر از ضریب درگ ۰.۲۳ تسلا مدل Y.

در داخل دیپال S7 یک صفحه نمایش شناور و بزرگ ۱۵.۶ اینچی قرار دارد که قادر است ۱۵ درجه به چپ و راست بچرخد. تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ نیروبخش این سیستم عامل است. نکته جالب اینجاست که آفتابگیر سرنشین جلو (به صورت سفارشی) یک صفحه نمایش لمسی دارد. وجود یک صفحه نمایش سوم در چین عادیست، اما تابه حال ساختاری به این شکل دیده نشده است.
مشخصات فنی چانگان دیپال S7
دیپال S7 بر اساس پلتفرم EPA1 ساخته شده است؛ درست مثل مدل SL03. همانطور که گفته شد، سه گزینه برای پیشرانه وجود دارد. اول نسخه تمام الکتریک است که با دو موتور برقی ۱۶۰ کیلوواتی (۲۱۸ اسب بخاری) و یا ۱۹۰ کیلوواتی (۲۵۸ اسب بخاری) موجود است. برای نسخه EREV، یک موتور برقی ۱۷۵ کیلوواتی (۲۳۸ اسب بخاری) و یک موتور درونسوز تنفس طبیعی ۷۰ کیلوواتی (۹۵ اسب بخاری) که تنها برای شارژ باتریها استفاده میشود موجود است. برای نسخه هیدروژنی هنوز اطلاعات دقیقی موجود نیست.

نهایتا به قیمت دیپال S7 در پیشفروشهای چین میپردازیم؛ قیمتها برای این خودرو از ۱۶۹،۹۰۰ تا ۲۳۹،۹۰۰ یوان (۲۴،۲۵۰ – ۳۴،۳۵۰ دلار) موجود است. برای مقایسه، بازه قیمتی تسلا مدل Y در چین از ۲۶۳،۹۰۰ تا ۳۶۹،۹۰۰ یوان (۳۸،۵۱۵ – ۵۲،۷۸۵ دلار) است. بنابراین قیمت دیپال S7 بسیار مقرون به صرفهتر به نظر میرسد. البته وقتی از تسلا صحبت میکنیم باید قدرت برند در چین را هم در نظر بگیریم. سایر رقبای S7 عبارتند از BYD سانگ پلاس، لینک اند کو۰۱ PHEV (پلاگین هیبریدی)، لیپموتور C11 و … ؛ به عنوان مثال، BYD سانگ DM-i به ظاهر ارزانتر از دیپال S7 است. اولین مشتریانی که S7 را سفارش دهند از یک پک ۳ ساله که شامل سرویسهای نگهداری سالیانه رایگان و برخی خدمات دیگر میشود بهرهمند شوند.