کانسپت کیا EV4 ؛ جایگزین برقی کیا استینگر


کانسپت کیا EV4 به تازگی توسط کمپانی معرفی شده خودرویی که به سمت تولید پیش می رود، بنابراین شاید سدان ها در آینده از بین نروند.
این روزها دنیا دنیای شاسی بلند ها، کراس اوور ها و پیکاپ ها است. سدان ها فقط در آن زندگی می کنند. مطمئنا، خودرو های کلاسیک سدان چهار درب (یا حتی هاچ بک پنج درب) در دنیای الکتریکی ها با محصولاتی مانند پولستار ۲ ، هیوندای آیونیک ۶، بی ام و i4 و البته تسلا مدل ۳ و مدل S نشان داده می شود، اما خودرو های برقی جدیدی که به تازگی به بازار می آیند، اکثراً شاسی بلند ها و حتی تراک ها بوده اند. به همین دلیل است که کانسپت کیا EV4 بسیار تازه و به روز شده است. این ثابت می کند که هنوز هیچ خودرو سازی حاضر نیست سدان ها را کنار بگذارد و کیا امیدوار است که حتی ممکن است بر بعضی از خودرو هایی که به نسخه الکتریکی تبدیل شده اند، پیروز شود.


کانسپت کیا EV4 که در رویداد “روز خودرو های برقی کیا” در سئول این هفته رونمایی شد، یکی از دو خودروی جدیدی است که برای اولین بار از این خودرو ساز کره ای دیده می شود (کانسپت EV3 دیگری بود). اما زمانی که EV4 و EV5 برای اولین بار روی صحنه دیده شدند، مشخص شد که EV4 یک سدان جذاب است.
طراحی کانسپت کیا EV4
از نظر طراحی، کانسپت کیا EV4 شباهت زیادی به کراس اوور EV6 دارد. فقط پایین تر و کمی کوچکتر، اما نه خیلی پایین تر. EV4 دارای ارتفاعی تقریباً مشابه کراس اوور است. به چیزی مشابه تویوتا کراون هیبریدى یا حتی پولستار ۲ فکر کنید. کیا همچنین در این خودرو، مدل استینگر، سدان پرفورمنس خود را که اکنون بازنشسته شده است یادآوری می کند، و خوب است بدانید که این خودرو به نوعی جایگزین معنوی استینگر خواهد شد. همچنین نسخه متفاوتی از پسر عموی خود آیونیک ۶ است. البته کمی بلند تر و پهن تر است.

کریم حبیب، مدیر طراحی کیا در سئول گفت: «کیا سابقه جدیدی با خودرو های پرفورمنس مانند استینگر و استینگر GT، خودرو های مخصوص لذت بردن از رانندگی دارد، و ما نمی خواهیم آن را در آینده از دست بدهیم». به همین دلیل ، EV4 طراحی تازه، جسورانه و غیرمنتظره ای با تمرکز بر عملکرد و تاثیر بصری دارد.
قسمت جلویی کانسپت کیا EV4 شباهت زیادی به EV9 و EV5 دارد : چراغ های جلوی بلند، باریک و LED با جلو پنجره ای منقش به خطوط که از قسمت پایینی عبور می کند. شیب کاپوت کم است (اما به گفته کیا، یک صندوق در قسمت جلو را ارائه می کند) در حالی که قسمت پشتی باریک می شود و یک هاچ بک واقعی شبیه استینگر را نمایش می دهد. در مجموع، این خودرو قطعاً شکل EV6 را تداعی می کند، اما در فرم سدان اسپرت.

حبیب گفته است که مانند سایر محصولات الکتریکی کیا، فضا در طراحی مفهومی EV4 در اولویت قرار دارد. در EV4 فاصله از زمین همانند شاسی بلند ها می باشد که همین مورد به طراحان این امکان را می دهد که فضا را به حداکثر برسانند. او گفت: «این یک سدان کم ارتفاع که ما امروز آنها را می شناسیم نیست. ما می خواهیم راهی پیدا کنیم تا در آینده وسایل نقلیه را پایین تر و شیک تر نگه داریم البته نه فقط از نظر طراحی، بلکه از نظر کاربردی هم همین طور است.»
او در اشاره به نوعی جبرگرایی برای خودروهای سدان اشاره می کند. تقریباً در سراسر جهان، سال هاست که فروش سدان ها رو به کاهش بوده و جای خود را به کراس اوور ها و شاسی بلند ها داده است. اما مدیران کیا گفتند که بسیاری از مشتریان همچنان خواهان خودرو های سدان هستند و این افراد جمعیتی نیستند که خودرو سازان بخواهند آن ها را رها کنند آن هم در حالی که برای رسیدن به هدفی که قصد دارد تقریباً ۴۰ درصد از فروش جهانی تا سال ۲۰۳۰ برقی باشد در حال رقابت هستند. تک کون کیم، رئیس بخش طراحی های بعدی کیا، می گوید ما باور داریم که می توانیم مشتریان سدان ها را به همان خوبی کراس اور جذب کنیم زیرا فضا در داخل خیلی بیشتر است.
طراحی کابین فضایی
طراحان کیا در راستای تبدیل این خودرو به خودرویی متمرکز بر راننده گفتند که کانسپت کیا EV4 کنترل های تهویه مطبوع خود را بر روی یک پنل کشویی قرار می دهد که در صورت عدم نیاز پنهان می شود. همچنین دارای دریچه های هوای کوچکی است که می توانند هوا را به روش های جدیدی در سراسر کابین به گردش درآورند. طراحان کانسپت EV4 می گویند که دریچه های هوا کوچک تر و کوچک تر می شوند (صفحه های بزرگ تر و بزرگ تر را به خاطر آن مقصر بدانید) .

حبیب اعتراف کرد که کنسول کنترل تهویه مطبوع کشویی “بیشتر جنبه مفهومی دارد.” اما خود کانسپت EV4 اینطور نیست. مقامات تایید کردند که این مدل به سمت تولید می رود، اما این شرکت در حال مطالعه است که آیا به ایالات متحده خواهد رفت یا نه.