%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

گام بلند چین ؛ بیش از ۹۹ درصد از مواد ارزشمند باتری خودروهای برقی بازیابی می شوند

منتشر شده در 28 مهر 1404 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
گام بلند چین ؛ بیش از ۹۹ درصد از مواد ارزشمند باتری خودروهای برقی بازیابی می شوند

چین با هدف تقویت زنجیره بازیافت و استفاده مجدد از باتری‌های خودروهای برقی، مجموعه‌ای از استانداردهای ملی جدید برای بازیافت و بهره‌برداری را تصویب کرده است. بر اساس گزارش منابع داخلی، اجرای طرح‌های آزمایشی این برنامه نشان داده که نرخ بازیابی عناصر کلیدی مانند نیکل، کبالت و منگنز از مرز ۹۹ درصد عبور کرده است؛ دستاوردی که می‌تواند الگوی جهانی برای مدیریت پایدار باتری‌ها باشد.

تصویب پنج استاندارد جدید و گسترش مقررات ملی

به گزارش آخرین خودرو، به گفته‌ اداره کل نظارت بر بازار چین، این کشور اخیراً پنج استاندارد ملی جدید در زمینه بازیافت باتری خودروهای برقی را تصویب کرده و بدین ترتیب تعداد کل استانداردهای ملی به ۲۲ مورد رسیده است. این استانداردها شامل الزامات عمومی، فرایندهای مدیریتی و روش‌های استاندارد برای جداسازی و بازیافت باتری‌های فرسوده خودروهای الکتریکی هستند.

در میان این دستورالعمل‌ها، دو مورد یعنی «استاندارد بازیافت و جداسازی باتری‌های خودرو» و «روش‌های تشخیص انرژی باقیمانده باتری خودرو» از جمله پرکاربردترین استانداردها در صنعت خودروی برقی چین محسوب می‌شوند و به ‌طور گسترده در کارخانه‌ها و مراکز بازیافت به کار گرفته شده‌اند.

بازیافت سبز با بازدهی خیره‌کننده

به گفته مقامات، برخی شرکت‌های چینی موفق شده‌اند نرخ بازیابی نیکل، کبالت و منگنز را به ۹۹.۶ درصد و نرخ بازیابی لیتیوم را به ۹۶.۵ درصد برسانند. این پیشرفت چشمگیر، نه تنها به مدیریت سبزتر و پایدارتر باتری‌ها کمک کرده، بلکه منافع اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی گسترده‌ای نیز ایجاد کرده است. این ارقام نشان می‌دهد چین در مسیر تبدیل شدن به پیشرفته‌ترین اکوسیستم بازیافت باتری خودروهای برقی جهان قرار دارد.

تشکیل کمیته ملی استانداردسازی بازیافت باتری

در گامی دیگر، اداره کل نظارت بر بازار و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین با همکاری هم، کمیته فنی ملی برای استانداردسازی بازیافت باتری‌ها را تشکیل داده‌اند. این کمیته، مجموعه‌ای از ذی‌نفعان کلیدی را گرد هم آورده است؛ از تأمین‌کنندگان مواد اولیه و تولیدکنندگان باتری گرفته تا شرکت‌های بازیافت، پردازش شیمیایی و تولیدکنندگان مواد ثانویه.

هدف از این اقدام، ایجاد یک زنجیره کامل و منسجم برای بازیافت باتری‌های خودرو، سامانه‌های ذخیره انرژی و تجهیزات دریایی است. همچنین مقامات اعلام کرده‌اند که استانداردهای ملی بیشتری در آینده نزدیک تدوین و ابلاغ خواهد شد.

نقش فعال چین در تدوین استانداردهای بین‌المللی

چین تنها به تدوین مقررات داخلی بسنده نکرده و در حال حاضر، در فرایند استانداردسازی بین‌المللی بازیافت باتری خودروهای برقی نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند. کارشناسان چینی در پروژه‌های متعددی از جمله ارزیابی عملکرد باتری‌های استفاده‌شده، طبقه‌بندی باتری‌های کارکرده و دستورالعمل‌های کلی بازیافت باتری‌های بازنشسته مشارکت دارند.

پیشنهاد چین تحت عنوان «راهنمای کلی برای تخلیه کامل در فرایند بازیافت و استفاده مجدد باتری‌ها» نیز به عنوان پروژه‌ای رسمی در سازمان بین‌المللی IEC پذیرفته شده است. در حال حاضر نزدیک به ۴۰ کارشناس چینی در کمیته‌های فنی بین‌المللی مرتبط با فناوری باتری فعالیت می‌کنند تا نمایندگی کامل چین در تدوین استانداردهای جهانی تضمین شود.

ایمنی در اولویت؛ ممنوعیت استفاده مجدد از باتری‌های فرسوده در دوچرخه‌های برقی

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین همچنین بر اجرای استانداردهای ایمنی اجباری برای باتری‌های لیتیومی تأکید کرده است. بر اساس یکی از این مقررات که با عنوان «مشخصات فنی ایمنی برای باتری‌های لیتیوم-یونی در دوچرخه‌های برقی» شناخته می‌شود، استفاده از باتری‌های بازنشسته یا مستعمل در دوچرخه‌های برقی به ‌طور کامل ممنوع است.

این وزارتخانه در حال تدوین و بروزرسانی مجموعه‌ای از استانداردهای اجباری برای کاربردهای مختلف باتری‌های لیتیومی است تا اطمینان حاصل شود فرایند بازیافت و استفاده مجدد از این باتری‌ها به شکل ایمن، کارآمد و پایدار انجام می‌شود.

گامی بزرگ به سوی آینده‌ای سبز و بدون هدررفت

با توجه به سرعت رشد بازار خودروهای برقی در چین و افزایش حجم باتری‌های از رده خارج، تصویب این استانداردها گامی راهبردی برای مدیریت پایدار منابع معدنی، کاهش آلودگی و صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود.

چین در حال تثبیت جایگاه خود به عنوان پیشروی جهانی در صنعت بازیافت و استانداردسازی باتری خودروهای برقی است؛ جایگاهی که می‌تواند مسیر آینده‌ صنعت حمل و نقل پاک جهان را تعیین کند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X