گرندپری موناکو ؛ دستور و اجبار دو pit stop هم کارگر نبود !
نوریس در گرندپری موناکو، لکلرک و پیاستری را شکست داد و به نخستین قهرمانی خود در این پیست کلاسیک دست یافت. لاندو نوریس در گرند پری موناکو روز یکشنبه، با مهارت جایگاه اول خودش را به پیروزی تبدیل کرد و در پایان مسابقه ای استراتژیک، از رقیب خود، چارلز لکلرک از فراری و همتیمیاش، اسکار پیاستری از مک لارن، پیشی گرفت. مکس ورشتپن با یک استراتژی عجیب، تا دور ماقبل آخر در جایگاه اول باقی مانده بود اما نهایتا در جایگاه چهارم از خط پایان عبور کرد.
نوریس با عبوری سلامت از ترافیک اولیه، قانون اجباری دو توقف و قفل کردن چرخ ها در پیچ اول جان سالم به در برد و دومین پیروزی فصل خود را به دست آورد و پیشتازی پیاستری در قهرمانی فصل را کاهش داد. لکلرک در مراحل مختلف مسابقه از ورشتپن و سایر رانندگان top 5 پیشی گرفت و با وجود رقابت نزدیک با نوریس در نهایت مجبور شد به مقام دوم بسنده کند و پیاستری – که اکنون تنها سه امتیاز از نوریس در جدول ردهبندی فصل جلوتر است – در سکوی سوم مسابقه را به پایان برساند.

ورشتپن از یک استراتژی لاستیک متفاوت استفاده کرد که باعث شد راننده ردبول در طول زمانهای مسابقه ای، مسافت بسیار بیشتری را طی کند و در مراحل پایانی پیشتاز مسابقه باشد اما پس از اتمام توقف اجباری دوم مورد نیاز خود با یک دور مانده به پایان، به جایگاه چهارم سقوط کرد. لوئیس همیلتون در مسیر رسیدن به جایگاه پنجم، مسابقهای تکنفره را پشت سر گذاشت و چند جایگاه دیگر را به خود اختصاص داد. ایزاک هاجار، با اختلاف زیاد نسبت به استبان اوکان از تیم هاس و همتیمیاش لیام لاوسون، در جایگاه ششم قرار گرفت.
ویلیامز با الکس آلبون و کارلوس ساینز در جایگاههای نهم و دهم، دو امتیاز کسب کردند و مانع از رسیدن جورج راسل، راننده مرسدس، به امتیاز شدند. راسل در اوایل مسابقه از رانندگی تدافعی آلبون ناامید شده بود و به دلیل سبقت غیرقانونی، از مسیر خارج شد که البته در پیامی رادیویی به او گفته شد تا جایگاه را بازپس دهد که راننده بریتانیایی به این موضوع توجه نکرد و صریحا اعلام کرد که حاضر است جریمه را دریافت کند ولو ۲۰ ثانیه! اولی بیرمن، راننده هاس، با جبران جریمه ۱۰ رتبهای خود و لحظات هیجانانگیز در مراحل ابتدایی در جایگاه دوازدهم قرار گرفت. فرانکو کولاپینتو (آلپاین) و گابریل بورتولتو (کیک سائوبر) دیگر تازهکارهای این فصل، پس از او در جایگاه های ۱۳ و ۱۴ ایستادند.

بورتولتو در دور ابتدایی پس از برخورد با کیمی آنتونلی، به موانع برخورد کرد اما درنهایت به خط پایان رسید و جلوتر از لنس استرول از تیم استون مارتین، نیکو هالکنبرگ، همتیمی باتجربهاش و یوکی سونودا از تیم ردبول قرار گرفت. آنتونلی در نهایت با رتبه هجدهم به خط پایان رسید، چرا که توقفهای پیت خود را در اواخر مسابقه انجام داده بود. فرناندو آلونسو به دلیل مشکل موتور از تیم استون مارتین از مسابقه دادن خداحافظی کرد (او هنوز امتیازی در این فصل کسب نکرده است و در مسیر مسابقه هم بسیار عصبانی بود) و پیر گسلی از تیم آلپین نیز پس از برخورد با سونودا در هنگام خروج از تونل پیست، از دور مسابقات کنار رفت. در ادامه و به گزارش آخرین خودرو جدول قهرمانی فصل ۲۰۲۵ (بعد از اتمام گرندپری موناکو) برای شما عزیزان قرار داده شده است. خاطر نشان می شود که دور بعدی مسابقات هفته آینده و در اسپانیا برگزار خواهد شد.
Position | Driver | Nationality | Car | Points |
۱ | Oscar Piastri | AUS | McLaren Mercedes | ۱۶۱ |
۲ | Lando Norris | GBR | McLaren Mercedes | ۱۵۸ |
۳ | Max Verstappen | NED | Red Bull Racing Honda RBPT | ۱۳۶ |
۴ | George Russell | GBR | Mercedes | ۹۹ |
۵ | Charles Leclerc | MON | Ferrari | ۷۹ |
۶ | Lewis Hamilton | GBR | Ferrari | ۶۳ |
۷ | Kimi Antonelli | ITA | Mercedes | ۴۸ |
۸ | Alexander Albon | THA | Williams Mercedes | ۴۲ |
۹ | Esteban Ocon | FRA | Haas Ferrari | ۲۰ |
۱۰ | Isack Hadjar | FRA | Racing Bulls Honda RBPT | ۱۵ |
۱۱ | Lance Stroll | CAN | Aston Martin Aramco Mercedes | ۱۴ |
۱۲ | Carlos Sainz | ESP | Williams Mercedes | ۱۲ |
۱۳ | Yuki Tsunoda | JPN | Red Bull Racing Honda RBPT | ۱۰ |
۱۴ | Pierre Gasly | FRA | Alpine Renault | ۷ |
۱۵ | Nico Hulkenberg | GER | Kick Sauber Ferrari | ۶ |
۱۶ | Oliver Bearman | GBR | Haas Ferrari | ۶ |
۱۷ | Liam Lawson | NZL | Racing Bulls Honda RBPT | ۴ |
۱۸ | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin Aramco Mercedes | ۰ |
۱۹ | Jack Doohan | AUS | Alpine Renault | ۰ |
۲۰ | Franco Colapinto | ARG | Alpine Renault | ۰ |
۲۱ | Gabriel Bortoleto | BRA | Kick Sauber Ferrari | ۰ |