%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰

آغاز عصری جدید؛ شرکت چینی گوشن تولید آزمایشی باتری جامد با برد ۱۰۰۰ کیلومتر را آغاز کرد

منتشر شده در 23 مهر 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
آغاز عصری جدید؛ شرکت چینی گوشن تولید آزمایشی باتری جامد با برد ۱۰۰۰ کیلومتر را آغاز کرد

شرکت چینی گوشن های تک (Gotion High-Tech) که از حمایت‌های مالی و فنی فولکس واگن برخوردار است، نسل جدید باتری کاملاً جامد خود را وارد مرحله تولید آزمایشی کرده؛ این باتری پیشرفته «جینشی» نام دارد و در صورت موفقیت می‌تواند آینده صنعت خودروهای برقی را متحول کند. طبق داده‌های رسمی، این باتری جامد قادر است با هر بار شارژ بردی معادل ۱۰۰۰ کیلومتر را فراهم کند. چنین رکوردی در مقایسه با مسافت قابل پیمایش اکثر خودروهای برقی فعلی، تقریباً دو برابر به حساب می‌آید.

هشت سال توسعه مداوم باتری جامد گوشن

به گزارش آخرین خودرو، شرکت گوشن پس از حدود هشت سال تحقیق و توسعه بی‌ وقفه، اولین بار در ماه می ۲۰۲۴ از باتری جینشی رونمایی کرد. این باتری دارای چگالی انرژی سلولی ۳۵۰ وات‌ ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن است. برای مقایسه این رقم حدود ۴۰ درصد بیشتر از باتری‌های لیتیوم-یونی متداول  محسوب می‌شود. در سطح پکیج کامل نیز، باتری‌ جینشی به چگالی انرژی ۲۸۰ وات‌ ساعت بر کیلوگرم دست پیدا کرده است.

دوام، ایمنی و عملکرد در شرایط سخت

علاوه بر برد بالا، شرکت گوشن تأکید کرده باتری جینشی از نظر دوام و ایمنی نیز در سطحی فوق‌العاده بالایی قرار دارد. این باتری قادر است بیش از ۳۰۰۰ چرخه شارژ و دشارژ را بدون افت محسوس تحمل کند که معادل طول عمر بیش از ۱,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر است. با این حساب باید گفت احتمالاً عمر مفید باتری جامد گوشن جینشی بیشتر از خود خودرو خواهد بود.

از نظر عملکرد دمایی هم، باتری جامد جینشی در بازه دمایی منفی ۲۰ تا مثبت ۸۵ درجه سانتی‌گراد کارکردی پایدار دارد. گوشن تأیید کرده این باتری توانسته آزمون‌های ایمنی سخت‌گیرانه‌ای همچون حرارت‌دهی تا ۲۰۰ درجه، سوراخ کردن با میخ و له شدن را بدون بروز واکنش خطرناک پشت سر بگذارد.

تولید آزماشی باتری جامد گوشن جینشی

نخستین خط تولید پایلوت باتری جینشی با ظرفیت ۰.۲ گیگاوات‌ ساعت (GWh) آغاز به کار کرده است. مهندسان گوشن موفق شده‌اند ظرفیت سلول باتری را نسبت به نمونه‌های اولیه ۱۵۰ درصد افزایش دهند و همچنین فشار داخلی سلول را تا ۹۰ درصد کاهش دهند تا تولید انبوه آن ساده‌تر و ایمن‌تر شود. افزون بر این، باتری جامد گوشن جینشی در چند خودروی آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و بیش از ۱۰,۰۰۰ کیلومتر تست میدانی موفق را پشت سر گذاشته است.

مسیر آینده؛ از تولید محدود تا انقلاب در صنعت خودرو

با آغاز تولید آزمایشی، شرکت گوشن اکنون در حال طراحی و آماده‌سازی برای احداث کارخانه‌ای با ظرفیت ۲ گیگاوات‌ ساعت جهت تولید انبوه است. اگرچه هنوز جزئیات مربوط به هزینه یا زمان‌بندی ساخت اعلام نشده، اما تخمین زده می‌شود برای هر گیگاوات‌ ساعت ظرفیت، هزینه‌ای بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد یوان چین (معادل حدود ۱۷۵ تا ۲۳۳ میلیون یورو) نیاز باشد.

برنامه‌ریزی برای عرضه تا سال ۲۰۳۰

طبق نقشه راه گوشن، تا سال ۲۰۲۷ این باتری در تعداد محدودی از خودروهای برقی نصب خواهد شد. تولید انبوه و تجاری‌سازی کامل هم تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر این، همکاری با شرکت EHang برای به‌کارگیری باتری جینشی در خودروهای الکتریکی عمودپرواز (eVTOL) نیز در دستور کار قرار گرفته است؛ گامی که می‌تواند آینده حمل‌ و نقل هوایی شهری را دگرگون کند.

با ورود گوشن به مرحله تولید آزمایشی باتری‌های تمام جامد با برد ۱۰۰۰ کیلومتر، می‌توان گفت عصر تازه‌ای در فناوری ذخیره انرژی آغاز شده است. اگر این فناوری به تولید انبوه برسد، نه تنها خودروهای برقی از محدودیت‌های برد و عمر باتری رهایی می‌یابند، بلکه چین نیز جایگاه خود را به عنوان پیشگام جهانی در فناوری باتری تثبیت خواهد کرد.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “آغاز عصری جدید؛ شرکت چینی گوشن تولید آزمایشی باتری جامد با برد ۱۰۰۰ کیلومتر را آغاز کرد”

  1. امین گفت:

    Byd و تویوتا هم چند ساله روش کار می‌کنه! تولید آزمایشی از اواخر ۲۰۲۶ ، تولید انبوه ۲۰۲۹،

    ۳
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X