سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰

ابرخازن ابداعی آلوتروپ انرژی عملکرد خودروهای هیبریدی را متحول می کند

منتشر شده در 18 آبان 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور
ابرخازن ابداعی آلوتروپ انرژی عملکرد خودروهای هیبریدی را متحول می کند

خودروسازان بزرگ و شرکت‌های نوآور مستقل در سراسر جهان به دنبال یافتن راهکارهایی برای افزایش بازدهی و ظرفیت ذخیره انرژی در خودروهای هیبریدی و الکتریکی هستند. یکی از جذاب‌ترین راهکارهای، استفاده از ابرخازن‌ ها (Supercapacitors) است. شرکت انگلستانی آلوتروپ انرژی (Allotrope Energy) گام‌های بلندی در این راستا برداشته و با معرفی نسل جدید ابرخازن‌ ها می‌خواهد عملکرد خودروهای هیبریدی را ارتقا دهد.

ابرخازن‌ها؛ جایگزینی سریع‌تر و کارآمدتر از باتری

ابرخازن‌ها توانایی ذخیره و تخلیه سریع انرژی الکتریکی را دارند، به همین خاطر در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند. شرکت آلوتروپ انرژی اعلام کرده نسل جدیدی از ابرخازن‌ها را توسعه داده که از نظر چگالی انرژی (Energy Density) خیلی بهتر از باتری‌های فعلی هستند.

در خودروهای هیبریدی، چنین ابرخازن‌هایی می‌توانند در مواقع نیاز به توان بالا (مثلاً هنگام شتاب‌گیری یا بازیابی انرژی ترمز) انرژی بیشتری را سریع‌تر از باتری‌های سنتی تأمین کنند. افزون بر این، این فناوری جدید قادر است انرژی بازیافتی را با سرعت بالاتری ذخیره کند. اما نکته جالب‌تر اینکه وزن و اندازه ابرخازن‌های جدید در مقایسه با نسل کنونی به نصف کاهش یافته؛ این پیشرفت به لطف ماده‌ای نوآورانه به نام لیگناولت (Lignavolt) ممکن شده است.

لیگناولت ماده‌ای به دست آمده از ضایعات صنایع کاغذ

لیگناولت نوعی کربن نانو‌متخلخل سازگار با محیط زیست است که از لیگنین (Lignin)، یکی از محصولات جانبی فرایند تولید کاغذ، ساخته می‌شود. در نتیجه، هیچ عنصر کمیاب یا فلز گران‌قیمتی در ساخت آن به کار نمی‌رود.

ابرخازن‌های مجهز به لیگناولت قادر هستند با تنها شش ثانیه ترمزگیری، کل انرژی ممکن را بازیابی کنند. برای مقایسه، یک باتری لیتیوم یونی که بتواند چنین عملکردی ارائه دهد، به اندازه یک کمد بایگانی بوده و قیمت آن نزدیک به ۲۰۰۰ دلار است. در مقابل، ابرخازن جدید فقط ۴ کیلوگرم (حدود ۸.۸ پوند) وزن دارد، اندازه‌ آن به بزرگی یک جعبه کفش بوده و قیمتش حدود فقط ۱۰۰ دلار است.

مزیت‌های بزرگ در زمینه دما و دوام

یکی از نقاط ضعف بزرگ باتری‌های لیتیوم-یون، حساسیت به تغییرات دمایی است. اما ابرخازن آلوتروپ انرژی برخلاف این نوع باتری‌ها تحت تأثیر گرما یا سرما قرار نمی‌گیرد، بنابراین نیازی به سیستم‌های پیچیده گرمایشی و سرمایشی ندارد. از سوی دیگر، این فناوری دچار افت کارایی در طول زمان نمی‌شود. به همین دلیل، عملکرد آن در طول عمر مفید خودرو تقریباً ثابت می‌ماند، برخلاف باتری‌های متداول که به مرور زمان ظرفیت خود را از دست می‌دهند.

محدودیت در خودروهای تمام برقی، مزیت در هیبریدی‌ها

با وجود این همه مزیت، هنوز ابرخازن‌ها برای استفاده در خودروهای تمام برقی مناسب نیستند؛ زیرا انرژی خود را بسیار سریع تخلیه می‌کنند و برای تأمین برد طولانی کافی نیستند. اما در خودروهای هیبریدی می‌توانند نقش مکملی ایده‌آل برای باتری‌ها داشته باشند و در لحظات اوج نیاز، توان بالایی را تأمین کنند. شرکت آلوتروپ انرژی می‌گوید یک ابرخازن لینگاولت با وزن تنها ۸ پوند (حدود ۴ کیلوگرم) می‌تواند توان خروجی یک شاسی ‌بلند خانوادگی متوسط را دو برابر کند.

آینده‌ای هیجان‌انگیز برای خودروهای هیبریدی

نوآوری شرکت آلوتروپ انرژی می‌تواند انقلابی در صنعت خودرو به راه بیندازد. وزن کمتر، بازیابی سریع‌تر انرژی، پایداری حرارتی بالا و طول عمر بسیار زیاد، ابرخازن ابداعی این شرکت را به گزینه‌ای بسیار مناسب برای نسل آینده خودروهای هیبریدی تبدیل می‌کند..

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X