%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰

ارزش یک خودروی F1 چقدر است؟

منتشر شده در 08 خرداد 1404 ساعت 18:00
نویسنده علیرضا تمدنی
ارزش یک خودروی F1 چقدر است؟

تیم‌های F1 هر ساله صدها میلیون دلار برای رقابت در مسابقات قهرمانی جهان هزینه می‌کنند اما قیمت دقیق یا ارزش واقعی یک خودروی F1 چقدر است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که هزینه یک ماشین فرمول یک کمی بیش از ۲۰ میلیون دلار (۱۴.۶ میلیون پوند) است که موتور و سیستم‌های هیبریدی باتری بخش عمده‌ای از قیمت را تشکیل می‌دهند. هزینه ساخت و سپس توسعه یک ماشین فرمول یک قبل از سال ۲۰۲۱ می‌توانست تا ۴۰۰ میلیون دلار (۲۸۲ میلیون پوند) باشد اما محدودیت بودجه (budget cap) این هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. محدودیت بودجه امسال (۲۰۲۵) ۱۳۵ میلیون دلار (۱۰۶ میلیون پوند) است، به این معنی که تیم‌ها باید هوشمندانه‌تر از گذشته کار کنند!

در ادامه و به گزارش آخرین خودرو فقط هزینه‌های تولید برای ساخت یک ماشین فرمول یک محاسبه شده است اما هزینه‌های تحقیق و توسعه کاملاً جداگانه هستند و در این مقاله لحاظ نشده‌اند.

شاسی مونکوک فیبرکربن (Monocoque Chassis):

شاسی بخش اصلی یک ماشین فرمول یک است و تمام قطعات اضافی مانند بال جلو و هالو به آن متصل می‌شوند. ساختار مونوکوک عملاً تخریب‌ناپذیر، دو برابر قوی‌تر از فولاد و پنج برابر سبک‌تر از فولاد است و وزن آن معمولاً حدود ۳۵ کیلوگرم است.

قیمت: ۷۰۷,۰۰۰ دلار – (۵۰۰,۰۰۰ پوند)

ارزش یک خودروی F1 چقدر است؟

بال عقب و DRS

بال‌های جلو و عقب تأثیر کلیدی در ایجاد نیروی رو به پایین (downforce) ضروری برای یک ماشین F1 دارند و به آن‌ها چسبندگی بیشتری در پیچ‌ها می‌دهند اما علیرغم اندازه نسبی‌شان، بسیار گران هستند.

قیمت: ۸۵,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار (۶۱,۰۰۰ تا ۱۰۸,۰۰۰ پوند)

بال جلو و دماغه

مجموعه بال جلو یکی از پیچیده‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات خودرو است که از زمان اجرایی شدن قوانین جدید آیرودینامیک در سال ۲۰۱۷، طراحی‌های این بال‌ها پیچیده‌تر شده‌اند و هزینه ساخت را به شدت افزایش داده است.

قیمت: ۱۴۱,۵۰۰ دلار (۱۰۰,۰۰۰ پوند)

ارزش یک خودروی F1 چقدر است؟

هالو (Halo)

هالو برای محافظت از سر رانندگان در برابر تایرهای سایر ماشین ها (مانند آنچه در پیست ایتالیا بین همیلتون و راننده هلندی رخ داد!)، بال‌های شکسته و سایر debris خطرناکی که گاهی اوقات در هنگام تصادفات به هوا پرتاب می‌شوند، به کار گرفته می شود.

قیمت: ۱۷,۰۰۰ دلار (۱۲,۰۰۰ پوند)

ارزش یک خودروی F1 چقدر است؟

کفی و بردهای بدنه (Floor and bargeboards)

کفی یک ماشین فرمول یک حدود ۶۰٪ از نیروی رو به پایین آن را تشکیل می‌دهد. از زمان اصلاح شدن قوانین آیرودینامیک در در سال ۲۰۱۷، طراحی این بخش بسیار پیچیده است و ساخت این بخش‌ها نیز هزینه قابل توجهی دارد.

قیمت: ۱۴۱,۰۰۰ دلار (۱۰۰,۰۰۰ پوند)

موتور

فرمول یک از سال ۲۰۱۴ از همان موتورهای توربوشارژ ۱۶۰۰ سی‌سی V6 استفاده می‌کند.

قیمت: ۱۸.۳۲ میلیون دلار (۱۲.۹۲ میلیون پوند)

گیربکس

خودروهای فرمول یک دارای گیربکس نیمه اتوماتیک هستند که دارای هشت دنده جلو و یک دنده عقب است.

قیمت: ۳۵۴۰۰۰ دلار (۲۵۰۰۰۰ پوند)

مخزن سوخت

مخزن‌های سوخت فرمول یک تقریباً غیرقابل تخریب هستند و از پلی اورتان و کولار ساخته شده‌اند.

قیمت: ۳۱۰۰۰ دلار (۲۲۰۰۰ پوند)

فرمان

فرمان‌های فرمول یک عمدتاً از فیبر کربن بسیار گران‌قیمت ساخته شده‌اند و همچنین دارای دسته‌های سیلیکونی هستند. با وجود اندازه کوچک، تنظیمات تکنولوژیکی متعدد روی فرمان، آن را بسیار ارزشمند می‌کند.

قیمت: ۵۰,۰۰۰ دلار (۳۵۰,۰۰ پوند)

ارزش یک خودروی F1 چقدر است؟

سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک ماشین فرمول یک، بسیار پیچیده است و  شامل فرمان هیدرولیک، کلاچ، تعویض دنده، دنده عقب، دیفرانسیل، سیستم DRS، ترمز سیمی، دریچه گاز، سوپاپ‌های ورودی، دریچه تخلیه توربو می باشد.

قیمت: ۱۷۰,۰۰۰ دلار (۱۲۳,۰۰۰ پوند)

دیسک‌ها و لنت‌های ترمز

بسته به میزان پیچیدگی سوراخ‌های خنک‌کننده ماشین‌کاری شده، یک دیسک ترمز F1 می‌تواند بین ۲۰۰۰ دلار (۱۴۲۰ پوند) تا ۳۰۰۰ دلار (۲۱۲۰ پوند) قیمت داشته باشد. لنت‌ها ارزان‌تر هستند و هر کدام ۷۸۰ دلار (۵۵۰ پوند) قیمت دارند. کالیپرها هر کدام حدود ۵۶۰۰ دلار (۴۰۰۰ پوند) قیمت دارند، در حالی که سیلندرهای اصلی که برای تولید فشار سیال استفاده می‌شوند هر کدام ۵۴۰۰ دلار (۳۸۰۰ پوند) قیمت دارند. پدال‌های گاز و ترمز کمی بیش از ۷۰۰۰ پوند قیمت دارند.

قیمت: ۷۸۰۰۰ دلار (۵۵۰۰۰ پوند)

لاستیک‌ها

لاستیک‌های اختصاصی F1 ارزان نیستند. این لاستیک‌ها که برای عملکرد بهینه در تعداد محدودی از دورها توسط کمپانی ایتالیایی پیرلی (Pirelli) طراحی و تولید شده‌اند.

قیمت: ۳۰۰۰ دلار (۲۰۸۰ پوند) برای هر ست

لوازم جانبی: بلبرینگ / سیم‌کشی شاسی / میل گاردان و …

لیست کامل لوازم جانبی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک ماشین F1 بسیار زیاد است و در حوصله این مطلب نمی باشد اما بدانید هزینه لوازم جانبی و یدکی به شدت در‌حال افزایش است.

قیمت: ۵۱,۰۰۰ دلار (۳۶,۰۰۰ پوند)

کل هزینه یک ماشین F1 به طور میانگین: ۲۰.۶۲ میلیون دلار (۱۴.۵۸ میلیون پوند)

ارزش یک خودروی F1 چقدر است؟

ویدیو های پیشنهادی
  1. ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ گفت:

    بقیه‌ش چی؟ این که جمعش دو میلیون هم نشد؟ 😂

    ۰
    ۱
  2. تمدنی گفت:

    مقاله را کامل و دقیق مطالعه کنید.
    فقط قیمت موتور را ملاحظه کنید که ۱۸ میلیون دلار است.

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X