%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰

اشکودا سوپرب دیزلی رکورد جهانی گینس را شکست؛ طی ۲۸۳۱ کیلومتر مسافت فقط با یک باک سوخت

منتشر شده در 01 آبان 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
اشکودا سوپرب دیزلی رکورد جهانی گینس را شکست؛ طی ۲۸۳۱ کیلومتر مسافت فقط با یک باک سوخت

موتورهای دیزل به آرامی در حال ترک عرصه و کنار گذاشته شدن از مدل‌های سواری هستند. اما شرکت اشکودا نشان داده این موتورها بهره‌وری بسیار بالایی دارند و هنوز می‌توان روی آنها حساب باز کرد. در آزمایشی که ترتیب داده شده، نسخه دیزلی اشکودا سوپرب توانسته با یک باک گازوئیل ۲۸۳۱ کیلومتر مسافت را طی کند. با چنین رکوردی، کمپانی اهل چک نام خود را وارد کتاب گینس کرده است.

افول تدریجی دیزل در بازار جهانی

دهه‌ گذشته نقطه‌ اوج محبوبیت موتورهای دیزلی بود؛ زمانی که بیش از ۵۰ درصد از خودروهای جدید فروخته‌شده در اروپا به این نوع پیشرانه مجهز بودند. اما پس از رسوایی بزرگ گروه فولکس واگن در سال ۲۰۱۵ شرایط تغییر کرد. بر اساس آمار انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، سهم بازار دیزل تا آگوست ۲۰۲۵ به تنها ۸.۳ درصد از خودروهای جدید کاهش یافته است. دلیل این کاهش، قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی و تمرکز خودروسازان بر تولید مدل‌های هیبریدی و برقی است. با این حال، اشکودا هنوز به موتورهای TDI وفادار باقی مانده و همچنان از آنها در مدل‌هایی چون اکتاویا و سوپرب استفاده می‌کند.

رکورد خارق‌العاده اشکودا سوپرب در مسافت طولانی

رکورد باورنکردنی اشکودا سوپرب دیزلی توسط یک راننده حرفه‌ای به نام میکو مارچیک (Miko Marczyk) ثبت شده است. این راننده ۲۹ ساله که عنوان قهرمان رالی اروپا در سال ۲۰۲۵ را در کارنامه دارد، با نسخه استاندارد سوپرب رکورد سفر ۲۸۳۱ کیلومتری با یک باک را بر جای گذاشته است.

مارچیک پیش از حرکت، باک ۶۶ لیتری اشکودا سوپرب دیزلی را پر کرده و با کنترل دقیق گاز و رانندگی آرام، رکورد جهانی را به نام خود ثبت نموده است. مسیر او از شهر لودز در لهستان آغاز و شامل عبور از کشورهای آلمان، فرانسه، هلند و بلژیک شده؛ در طول این سفر طولانی وی با میانگین سرعت تقریباً ۸۰ کیلومتر بر ساعت (۵۰ مایل در ساعت) رانندگی کرده است.

اشکودا سوپرب رکوردشکن به موتور ۲ لیتری مجهز بوده و از نظر پیشرانه تفاوتی با مدل استاندارد ندارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که لاستیک‌ها این خودرو از لحاظ مقاومت غلتشی در سطحی بالاتر قرار داشته و کمک‌ فنر های استاندارد آن جای خود را به کمک‌های نسخه اسپرت‌لاین داده‌اند. این موضوع باعث شده ارتفاع خودرو ۱۵ میلیمتر کاهش پیدا کند که نتیجه آن بهبود آیرودینامیک است.

مصرف سوخت باورنکردنی اشکودا سوپرب ؛ فقط ۲.۶۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

نتیجه این سفر رکوردشکن حیرت‌انگیز است، زیرا اشکودا سوپرب مصرف متوسط ۲.۶۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کرده؛ بد نیست بدانید طبق کاتالوگ رسمی، این خودرو مصرف سوختی برابر با ۴.۸ لیتر دارد. جالب اینکه در بخشی از مسیر در فرانسه، به خاطر وزش باد موافق، مصرف سوخت حتی به ۲.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. به گفته اشکودا، رینگ‌های کوچک ۱۶ اینچی، حالت رانندگی Eco و وزن نسبتاً پایین خودرو (۱۵۹۰ کیلوگرم) عواملی هستند که در دستیابی به این رکورد فوق‌العاده نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.

مشخصات فنی اشکودا سوپرب دیزلی رکوردشکن

خودروی مورد استفاده در این رکوردگیری، یک دستگاه اشکودا سوپرب دیزلی دیفرانسیل جلو با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت ‌سرعته (DSG) است. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۲ لیتری TDI چهار سیلندر وجود دارد که می‌تواند ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌ متر  گشتاور تولید کند. این خودرو پیش از آغاز سفر، کارکردی در حدود ۲۰ هزار کیلومتر داشته است. برای افزایش راندمان و بهبود رکورد، یک خودروی پشتیبان چند کیلومتر جلوتر از میکو مارچیک حرکت می‌کرد تا اطلاعات ترافیکی را گزارش دهد و به او در کاهش ترمزگیری و حفظ شتاب یکنواخت کمک کند.

اشکودا سوپرب دیزلی

هدف بعدی: عبور از مرز ۳۰۰۰ کیلومتر با یک باک

مارچیک پس از ثبت این رکورد جهانی با اشکودا سوپرب دیزلی اعلام کرد قصد دارد در آینده نزدیک مسافت ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶۴ مایل) را با یک باک سوخت طی کند. او اعتقاد دارد این هدف قابل دستیابی است، به ‌ویژه اگر از سوخت دیزل پریمیوم استفاده نماید و مسیر انتخابی بدون سربالایی‌های طولانی باشد.

آینده‌ مبهم موتورهای دیزل

با وجود موفقیت چشمگیر اشکودا سوپرب دیزلی، سرنوشت موتورهای دیزل چندان روشن نیست. گروه فولکس واگن که مالک اشکودا است، به تدریج موتورهای دیزل را از مدل‌های کوچک خود، شامل پولو و فابیا، حذف کرده است. در حال حاضر، این نوع موتور تنها در مدل‌های بزرگ‌تر مانند گلف، اکتاویا و سوپرب باقی مانده است. با توجه به برنامه اتحادیه اروپا برای ممنوعیت تولید خودروهای احتراقی از سال ۲۰۳۵، احتمالاً تا میانه دهه آینده، موتور دیزل از بازار خودروهای سواری اروپا به طور کامل حذف خواهد شد.حضور اشکودا اکتاویا در ایران

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X