انتقاد تند مدیر طراحی هیوندای از چراغ های عقب سرتاسری و نورپردازی های زیاد؛ زمان تغییر فرا رسیده است؟

نورپردازی در طراحی خودروهای مدرن به یکی از روندهای پرطرفدار تبدیل شده است. از چراغهای دوگانه و لوگوهای روشن گرفته تا نوارهای نوری سرتاسری در جلو و عقب، خودروسازان تلاش کردهاند با این شیوهها هویت تازهای برای محصولات خود خلق کنند. اما حالا به نظر میرسد این روند باب میل همه نیست. سایمون لوسبی طراح ارشد شرکت هیوندای، یکی از این افراد به حساب میآید.
خستگی طراح ارشد هیوندای از تب نوارهای نوری
آقای لوسبی که صندلی ریاست مرکز طراحی هیوندای در کره جنوبی را در اختیار دارد، در مصاحبه با نشریه معتبر Car Magazine انگلستان، از افزایش بیش از حد استفاده از نوارهای نوری در خودروها انتقاد کرده و گفته است:
«دیگر وقت خداحافظی با نوارهای نوری فرا رسیده؛ ما این طراحی را در مدلهایی مانند گرنجور، کُنا و سوناتا استفاده کردهایم، اما الان به همکارانم میگویم: دوستان، دیگر بس است.»
تناقض میان حرف و عمل
این اظهار نظر در حالی مطرح میشود که هیوندای هماکنون خودروهای متعددی با نوار نوری تولید میکند. در بازار آمریکا مدلهایی چون النترا، آیونیک ۶، کُنا و سوناتا همگی دارای این ویژگی هستند. حتی کراس اوور بزرگ آیونیک ۹ نیز هرچند نوار نوری سنتی ندارد، اما از المانهای روشن به وفور استفاده میکند.

آیا هیوندای واقعاً از نوارهای نوری فاصله میگیرد؟
با وجود انتقاد آقای لوسبی، هنوز خبری رسمی مبنی بر کنار گذاشتن کامل این سبک از طراحی اعلام نشده است. معرفی کانسپت سه (Three) نشان میدهد که هیوندای همچنان تجربههای تازه در زمینه نورپردازی را دنبال میکند. با این حال، سخنان طراح ارشد هیوندای حاکی از آن است که محبوبیت نوارهای نوری رو به کاهش خواهد بود. او افزوده:
«ما تقریباً به انتهای این سفر رسیدهایم. نوار نوری حالا مثل کروم در گذشته است. باید از خودمان بپرسیم چه چیزی برای مشتری منطقی بوده و چه چیزی از نظر احساسی جذابیت داد.»

هیوندای، پیشگام در طراحی نورپردازی مدرن
هیوندای یکی از برندهایی است که نقش مهمی در تغییر نگاه به نورپردازی خودرو داشته است. این خودروساز کرهای برای نخستین بار چراغهای پیکسلی موسوم به ۸ بیت را در آیونیک ۵ معرفی کرد؛ بعدها این ویژگی به خودروهای دیگری چون آیونیک ۶، آیونیک ۹ و حتی شاسی بلندهای بنزینی مانند پالیسید راه پیدا کرد.
جمعبندی
هرچند نورپردازیهای گسترده و نوارهای نوری به بهبود جذابیت بصری و ایجاد هویت جدید برای خودروها کمک کردهاند، اما به نظر میرسد بخشی از طراحان، از جمله مدیر ارشد هیوندای، اعتقاد دارد که زمان تغییر فرارسیده است. شاید در آینده نزدیک، خودروها بار دیگر به طراحیهای سادهتر و کاربردیتر بازگردند؛ طراحیهایی که بیش از آنکه مدگرا باشند، به نیاز واقعی مشتریان پاسخ دهند.




