کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰

باتری جامد سان وودا با چگالی انرژی بالا معرفی شد؛ تلاش شریک اپل برای ارتقای برد خودروهای برقی

منتشر شده در 06 آبان 1404 ساعت 16:00
نویسنده سعید علیپور
باتری جامد سان وودا

شرکت چینی سان وودا (Sunwoda) که برای محصولات اپل باتری تولید می‌کند، به‌ تازگی از نسل جدید باتری جامد پلیمری خود با نام Xin·Bixiao رونمایی کرده است. این باتری از مشخصات بسیار خوبی برخوردار بوده و می‌تواند برد حرکتی خودروهای برقی را متحول کند. شاخص‌ترین ویژگی این باتری ثبت چگالی انرژی ۴۰۰ وات‌ ساعت بر کیلوگرم است که توجه تمام فعالان صنعت خودرو و انرژی را به خود جلب کرده است.

چگالی انرژی ۴۰۰  Wh/kg به چه معناست؟

عدد ۴۰۰ Wh/kg نشان می‌دهد که این باتری چه میزان انرژی را می‌تواند نسبت به وزن خود ذخیره کند. برای مقایسه، باتری‌های لیتیوم-یونی مایع که امروز در اغلب خودروهای برقی استفاده می‌شوند، معمولاً چگالی انرژی خیلی پایین‌تری دارند. این بدان معناست که باتری سان وودا Xin·Bixiao می‌تواند به مهندسان اجازه دهد تا خودروهایی با برد حرکتی بسیار بیشتر طراحی کنند یا همان برد فعلی را با بسته باتری کوچکتر و سبک‌تر به دست آورند.

باتری جامد سان وودا

دوام بالا و عمر طولانی باتری جامد سان وودا ؛ تا ۱۲۰۰ چرخه شارژ

شرکت سان وودا اعلام کرده که باتری جدید این شرکت تا ۱۲۰۰ چرخه عملکرد خود را حفظ می‌کند. این میزان دوام، به ‌ویژه برای خودروهای کوچک شهری، می‌تواند معادل ۲۰ سال استفاده بدون مشکل باشد؛ عددی چشمگیر که حتی از متوسط عمر نگهداری خودروها نیز بیشتر است.

حرکت به‌ سوی تولید صنعتی؛ خط آزمایشی تا پایان ۲۰۲۵

سان وودا تنها به وعده‌های آزمایشگاهی اکتفا نکرده و مسیر تولید صنعتی را آغاز نموده است. این شرکت گفته تا پایان سال ۲۰۲۵، ساخت خط تولید آزمایشی با ظرفیت ۰.۲ گیگاوات‌ ساعت را به پایان می‌رساند. این خط به عنوان طرح پایلوت تولید طراحی شده تا قابلیت ساخت انبوه باتری Xin·Bixiao را در شرایط واقعی نشان دهد. در صورت موفقیت این مرحله، تولید در مقیاس بزرگ‌تر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

باتری جامد سان وودا

هدف بزرگ؛ کاهش هزینه تولید به ۲ یوان برای هر وات‌ ساعت

یکی از مهم‌ترین چالش‌های فناوری‌های نو در صنعت خودرو، قیمت تمام‌شده است. سان وودا با هدف کاهش هزینه تولید، اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۲۶ قیمت باتری‌های جامد پلیمری خود را به ۲ یوان چین (حدود ۳۱ هزار تومان) به ‌ازای هر وات‌ ساعت برساند.

در صورت دستیابی به این هدف، قیمت باتری‌های جدید با فناوری نیمه‌ جامد امروزی برابری خواهد کرد و استفاده از آن برای خودروسازان کاملاً اقتصادی می‌شود.

مسیر آینده؛ آزمایش باتری‌های لیتیوم-فلزی با چگالی ۵۲۰ تا  ۷۰۰  Wh/kg

در دنیای توسعه باتری، نگاه به آینده شرط بقاست. سان وودا نیز فراتر از دستاورد فعلی گام برداشته و در آزمایشگاه‌های خود نمونه‌هایی با چگالی ۵۲۰ وات ساعت بر کیلوگرم را با استفاده از آند لیتیوم‌ فلزی آزمایش کرده است.

طبق نقشه‌ راه رسمی این شرکت، هدف بعدی دستیابی به باتری‌هایی با چگالی ۷۰۰ Wh/kg تا سال ۲۰۲۷ است. البته کارشناسان یادآور می‌شوند که چنین اهدافی در صنعت باتری معمولاً بلندپروازانه و با عدم قطعیت بالا همراه هستند.

باتری جامد سان وودا

رقابت داغ در چین؛ پاسخ چری با باتری ۶۰۰ Wh/kg و برد ۱۳۰۰ کیلومتر

رقابت برای ساخت باتری‌های نسل آینده در چین به ‌شدت داغ است. شرکت چری اخیراً مدعی شده که باتری جدیدش از سلول‌هایی با چگالی ۶۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم استفاده می‌کند. این باتری روی کاغذ می‌تواند برد حرکتی تا ۱۳۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ را فراهم کند. با این حال، چری اعلام کرده که آزمایش‌های واقعی روی خودروها تا سال ۲۰۲۷ آغاز نخواهد شد؛ بنابراین فعلاً سان وودا از نظر برنامه‌ زمانی جلوتر به نظر می‌رسد.

سان وودا؛ غول صنعتی در حال صعود

سان وودا اکنون یکی از بازیگران بزرگ صنعت باتری در چین محسوب می‌شود. در نیمه نخست سال جاری، حجم عرضه باتری‌های این شرکت برای خودروهای برقی بیش از ۹۳ درصد رشد داشته و به ۱۶.۰۸ گیگاوات ‌ساعت رسیده است.

افزون بر باتری خودرو، سان وودا همچنین باتری‌های نیمه‌ جامد نرم برای صنعت هوافضا، سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس شبکه برق و باتری‌های فوق ‌سریع موسوم به Flash-Charge را توسعه می‌دهد؛ این باتری‌های پیشرفته تنها با یک دقیقه شارژ، تا ۱۵۰ کیلومتر برد حرکتی به خودرو اضافه می‌کنند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X