%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰

باتری خودروهای برقی بسیار بادوام‌تر از آن‌ چیزی است که تصور می‌شد

منتشر شده در 08 آبان 1404 ساعت 10:00
نویسنده سعید علیپور
باتری خودروهای برقی بسیار بادوام‌تر از آن‌ چیزی است که تصور می‌شد

خرید خودروهای برقی همواره با پرسش‌هایی درباره باتری همراه بوده؛ عمده این پرسش‌ها به مواردی مثل برد حرکتی، ظرفیت و البته عمر مفید باتری مربوط می‌شوند. در همین راستا، منتقدان سال‌ها هشدار داده‌اند که پس از چند سال باتری این خودروها که قیمت خیلی بالایی هم دارد، کارایی خود را از دست می‌دهد، درست مانند گوشی‌های هوشمند قدیمی. حالا یک پژوهش جدید از سوئد نشان می‌دهد که این ترس‌ها چندان واقعی نیستند.

نتایج شگفت‌انگیز مطالعه جدید شرکت سوئدی

شرکت سوئدی Kvdbil که در زمینه فروش خودروهای دست‌ دوم فعالیت می‌کند، با بررسی بیش از ۱۳۰۰ دستگاه خودروی برقی و پلاگین هیبریدی به نتایج جالبی دست یافته است. طبق این بررسی، هشت خودرو از هر ده خودروی آزمایش‌شده هنوز بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت اولیه باتری خود را حفظ کرده‌اند. این داده‌ها نشان می‌دهد که افت عملکرد باتری در خودروهای برقی برخلاف تصور رایج، چندان قابل توجه نیست و فناوری‌های مربوطه بسیار بادوام‌تر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده‌اند.

برترین خودروها از نظر سلامت باتری

خبر برای اکثر مدل‌ها امیدوارکننده است، اما در این مطالعه یک برنده مشخص وجود دارد. از بین تمامی مدل‌های آزمایش‌شده، کیا EV6 کمترین میزان افت ظرفیت باتری را داشته و در رتبه نخست قرار گرفته است. خودروی دیگر کیا، یعنی e-Niro نیز رتبه دوم را کسب کرده و عملکرد درخشانی به نمایش گذاشته است. پس از آن تسلا مدل Y در رتبه سوم و آئودی Q4 e-tron نیز در فهرست برترین‌ها دیده می‌شوند. این نتایج برند کیا را به‌ عنوان پیشتاز دوام باتری معرفی می‌کند.

شاخص سلامت باتری؛ معیار اصلی ارزیابی

شرکت Kvdbil برای ‌به دست آوردن این نتایج، شاخصی به نام «وضعیت سلامت باتری» یا (SoH) را اندازه‌گیری کرده است. این شاخص نشان می‌دهد باتری در مقایسه با ظرفیت اولیه خود چه میزان کارایی دارد. در مجموع، ۷۲۳ خودروی تمام برقی و ۶۴۳ مدل پلاگین هیبرید مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. نتایج مثبت آنقدر قابل توجه بوده که حتی کارشناسان را شگفت‌زده کرده است. «مارتین رینهولدسون»، مدیر تست در Kvdbil گفته: «پیشتر هم نشانه‌هایی از این دوام دیده بودیم، اما تعداد زیاد باتری‌هایی که در وضعیت عالی هستند، واقعاً ما را غافلگیر کرد.»

باتری خودروهای برقی بسیار بادوام‌تر از آن‌ چیزی است که تصور می‌شد

چه عواملی باعث افت سلامت باتری می‌شوند؟

در پژوهش Kvdbil فهرست ضعیف‌ترین باتری‌ها منتشر نشده، زیرا موارد اندک باتری‌های دارای مشکل به برند خاصی تعلق ندارند. به طور کلی تحلیل داده‌ها نشان داده که افت شدید عملکرد باتری بیشتر با کارکرد بالا، سن زیاد، شرایط اقلیمی و نحوه رانندگی مرتبط است. به عبارت دیگر، نحوه استفاده از خودرو تأثیر بیشتری بر سلامت باتری دارد تا برند سازنده آن.

۱۰ برند و مدل برتر از نظر سلامت باتری
رتبهبرندمدل برقی با بیشترین سلامت باتری
۱کیاKia EV6
۲آئودیKia e-Niro
۳اوپلTesla Model Y
۴تسلاOpel Mokka-e
۵مرسدسMazda MX-30
۶پژوAudi Q4 e-tron
۷ولووFiat 500e
۸ب ام وVolvo XC40 Recharge
۹فولکس ‌واگنCitroen e-C4
۱۰اشکوداVolkswagen ID.4

چگونه عمر باتری خودروی برقی را افزایش دهیم؟

بر اساس یافته‌های شرکت Kvdbil، مالکان خودروهای برقی کنترل بیشتری بر طول عمر باتری خود دارند. آقای رینهولدسون برای افزایش طول عمر باتری این مدل‎ها، سه توصیه ساده ارائه کرده است. نخست اینکه رانندگان نباید هر شب باتری را تا صد درصد شارژ کنند. برای رانندگی روزانه، شارژ تا ۸۰ درصد جهت حفظ سلامت باتری مناسب‌تر است. دوم، از شارژ سریع DC به صورت روزانه نباید استفاده کرد. هرچند شارژ سریع برای سفرهای طولانی مفید است، اما استفاده مکرر از آن باعث گرمای زیاد و کاهش عمر باتری می‌شود. مورد سوم هم اینکه مالکان باید از پارک کردن خودرو در گرما یا سرمای شدید برای مدت طولانی خودداری نمایند.

نتایج مشابه در بریتانیا

جالب آنکه یافته‌های این مطالعه سوئدی با تحقیق مشابهی از شرکت بریتانیایی RSEV همخوانی دارد. در آن مطالعه مشخص شد که خودروهای برقی به طور میانگین حتی پس از طی ۱۴۴,۸۰۰ کیلومتر، حدود ۹۰ درصد از ظرفیت باتری اولیه خود را حفظ می‌کنند. این داده‌ها گویای آن هستند که باتری خودروهای برقی مدرن برخلاف پیش‌بینی‌های بدبینانه، دوام بسیار بالایی دارند.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “باتری خودروهای برقی بسیار بادوام‌تر از آن‌ چیزی است که تصور می‌شد”

  1. فرشید گفت:

    بسیار گنگ و مبهم و غیر کاربردی بود. بعد از چند کیلومتر، بعد از چند سال استفاده هنوز ۹۰ درصد از باتری حفظ شده؟

    ۶
    ۱

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X