%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰

بازگشت دیجیتالی اشکودا ۱۱۰ R ؛ احیای کوپه کلاسیک دهه ۷۰ با زبان طراحی مدرن

منتشر شده در 05 مهر 1404 ساعت 12:00
نویسنده سعید علیپور
بازگشت دیجیتالی اشکودا 110 R ؛ احیای کوپه کلاسیک دهه ۷۰ با زبان طراحی مدرن

شرکت اشکودا در ماه‌های اخیر سیاست جالبی را در پیش گرفته؛ این کمپانی اهل جمهوری چک به سراغ مدل‌های کلاسیک خود رفته و آنها را با زبان طراحی مدرن و در قالب مفهومی‌ های دیجیتال احیا می‌کند. جدیدترین عضو این سری کوپه اشکودا ۱۱۰ R است که طراحان آن را بر اساس زبان طراحی موسوم به Modern Solid احیا کرده‌اند.

تاریخچه اشکودا ۱۱۰ R؛ موفقیتی بزرگ برای یک کوپه مردمی

نسخه اصلی اشکودا ۱۱۰ R در سال ۱۹۷۰ معرفی شد؛ مدلی که با پس‌انداز تقریباً ۴۰ ماه حقوق یک شهروند عادی قابل خرید بود. هرچند این خودرو قیمتی برابر با ۷۸ هزار کرون داشت و گران به نظر می‌رسید، اما طی ۱۰ سال تولید تا دسامبر ۱۹۸۰، در مجموع ۵۷,۰۸۵ دستگاه از آن فروخته شد و به موفقیتی چشمگیر دست یافت.

اشکودا ۱۱۰ R اصلی یک کوپه دیفرانسیل عقب با موتور چهار سیلندر ۱.۱ لیتری در پشت بود. حالا در سال ۲۰۲۵ این مدل بازگشته، اما تنها در قالب یک کانسپت دیجیتالی و با یک پیشرانه برقی.

بازگشت دیجیتالی اشکودا 110 R ؛ احیای کوپه کلاسیک دهه ۷۰ با زبان طراحی مدرن

طراحی مدرن به‌ جای بازسازی نوستالژیک

طراح اشکودا، ریچارد شوِک، به جای بازسازی کلاسیک، رویکردی کاملاً مدرن در کانسپت اشکودا ۱۱۰ R انتخاب کرده است. چراغ‌های جلو و عقب سرتاسری، رینگ‌های آیرودینامیک و پنل‌ها و سطوح ساده و تمیز، نشان می‌دهند این کوپه چیزی فراتر از یک یادآوری قدیمی است.

در بخش جلو، یک نوار مشکی مخفی‌ کننده سنسورها طراحی را یکپارچه‌تر کرده است. دوربین‌های جانبی جایگزین آینه‌ها شده‌اند و حذف دستگیره‌های سنتی درها، ظاهر خودرو را یکدست‌تر کرده است. در قسمت عقب ورودی‌های هوای زیر پنجره‌ها به نصب موتور در پشت مدل اصلی متعلق به دهه ۷۰ اشاره دارند. نشان قدیمی «S 110 R» هم به ریشه‌های کلاسیک این کوپه ادای احترام می‌کند.

بازگشت دیجیتالی اشکودا 110 R ؛ احیای کوپه کلاسیک دهه ۷۰ با زبان طراحی مدرن

مشخصات و عملکرد مدل کلاسیک اشکودا ۱۱۰ R

مدل اصلی اشکودا ۱۱۰ R وزنی برابر با ۸۸۰ کیلوگرم داشت و نیروی آن از طریق یک موتور ۵۲ اسب بخاری تأمین می‌شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این مدل ۱۹ ثانیه زمان می‌برد و گیربکس چهار سرعته دستی در جلوی محور عقب نصب شده بود. به دلیل نسبت توزیع وزن ۴۳:۵۷ این خودرو تعادل خاصی داشت. این کوپه کلاسیک دارای دو محفظه بار بود؛ یکی در زیر کاپوت جلو و دیگری پشت صندلی‌های عقب.

مشخصات و عملکرد مدل کلاسیک اشکودا 110 R

جایگاه کانسپت جدید اشکودا ۱۱۰ R در بازار امروز

اگرچه کانسپت جدید اشکودا جذاب به نظر می‌رسد، اما تحقق چنین پروژه‌ای در سال ۲۰۲۵ بعید است. بازار کوپه‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود، از سوی دیگر یک پلتفرم تمام برقی نمی‌تواند به محبوبیت این خودرو کمک کند. در واقع، اشکودا از نظر برندینگ و اعتبار توانایی جذب مشتریان کافی برای چنین مدلی را ندارد.

در گروه فولکس واگن، برندهایی مانند آئودی با نسخه تولید انبوه کانسپت C و پورشه با نسل بعدی باکستر و کیمن، شانس بیشتری برای حضور موفق در کلاس کوپه‌های برقی دارند. البته پورشه قصد دارد در نسل بعدی ۷۱۸ همچنان موتورهای درون‌سوز را حفظ کند، نسخه الکتریکی نیز در دستور کار قرار گرفته است. اگر گروه فولکس واگن روزی بخواهد یک کوپه اسپرت ارزان‌تر بسازد، احتمالاً با برند اصلی فولکس واگن عرضه خواهد شد. این شرکت در سال ۲۰۰۹ با معرفی کانسپتی به نام «بلو اسپرت» تمایل خود را برای تولید چنین مدلی نشان داده بود.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X