بازگشت فولکس واگن به سنت ها ؛ دستگیرههای مخفی در مدل های جدید حذف میشوند

فولکس واگن در سالهای اخیر بارها به دلیل تغییراتی که بسیاری از مشتریان آنها را غیرضروری میدانستند، مورد انتقاد قرار گرفته است. از جمله این تغییرات میتوان به حذف دکمههای فیزیکی و انتقال اغلب عملکردها به نمایشگرهای بزرگ، یا استفاده از کنترلهای لمسی برای سیستم تهویه و تنظیم صدا اشاره کرد؛ کنترلهایی که در ابتدا حتی نور پس زمینه هم نداشتند. حالا مدیران این خودروساز آلمانی اعلام کردهاند که قصد دارند به روشهای سنتی برگردند؛ از جمله بازگرداندن دستگیرههای کلاسیک درها.
دستگیرههای مخفی زیبا اما ناکارآمد
توماس شفر مدیرعامل فولکس واگن، در حاشیه نمایشگاه خودروی IAA Mobility مونیخ تأکید کرده «دستگیرههای مخفی شاید ظاهر جذابی داشته باشند، اما از نظر عملکرد واقعاً بد هستند.» با وجود این اظهار نظر، کانسپت ID. Every1 که در مارس معرفی شد، همچنان از دستگیرههای مخفی شونده استفاده میکند. البته این مدل به عنوان خودروی الکتریکی اقتصادی در سال ۲۰۲۷ وارد خط تولید خواهد شد. از این رو فولکس واگن هنوز فرصت دارد تا با طراحی نهایی از دستگیرههای سنتی بهره ببرد.
مشکلات فنی در مدلهای ID.4 و ID.7
مدلهایی مانند ID.4 و ID.7 از دستگیرههای مخفی استفاده میکنند و مکانیزم باز شدن درهای آنها برقی است. با این حال، امکان کشیدن دستی دستگیره نیز وجود دارد. فولکس واگن سال گذشته به دلیل بروز مشکل در همین سیستم مجبور به فراخوان نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه از کراس اوور ID.4 شد. حتی تولید این خودرو در کارخانه چاتانوگا آمریکا برای مدتی متوقف شد تا راه حلی پیدا شود. مشکل اصلی نفوذ رطوبت به مدارهای کنترلی درب بود که در برخی شرایط میتوانست باعث باز شدن ناخواسته درها حین رانندگی شود.

بازخورد مشتریان و تغییر مسیر طراحی
فولکس واگن هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که آیا در آینده مدلهای فعلی خود را با دستگیرههای سنتی بروز رسانی خواهد کرد یا نه، اما محصول آینده این شرکت یعنی ID.2 Polo نشان میدهد که مسیر بازگشت به طراحی کلاسیک آغاز شده است. بسیاری از خودروسازان در سالهای اخیر برای بهبود آیرودینامیک و افزایش برد خودروهای برقی، به سراغ دستگیرههای مخفی رفتهاند. اما شفر معتقد است که خواسته مشتریان مهمتر از چند کیلومتر برد بیشتر است. او در این مورد گفته:
«ما همان چیزی را به مردم ارائه میدهیم که میخواهند. بازخورد مشتریان، نمایندگیها و رسانهها را به دقت بررسی میکنیم و آنها را جدی میگیریم.»

احتمال ممنوعیت دستگیرههای مخفی در چین
بر اساس گزارش رسانههای محلی چین، حتی احتمال دارد در آینده استفاده از دستگیرههای کاملاً مخفی در بزرگترین بازار خودروی جهان ممنوع شود. طبق این گزارشها، مقامات در حال بررسی قانونی هستند که تنها دستگیرههای نیمه مخفی را مجاز میداند، آن هم به شرطی که یک مکانیزم مکانیکی پشتیبان در صورت خرابی سیستم الکترونیکی وجود داشته باشد.
گرچه دستگیرههای مخفی ظاهر مدرنتری به خودرو میدهند و در بهبود ضریب آیرودینامیک مؤثرند، اما مشکلات فنی و نارضایتی مشتریان باعث شده فولکس واگن تصمیم به بازگشت به سنتها بگیرد. به نظر میرسد این تغییر نه تنها به سادگی و ایمنی بیشتر کمک خواهد کرد، بلکه دوباره اعتماد مشتریان به محصولات این برند آلمانی را افزایش خواهد داد.





