%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
آریسان ۲
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۳
ساینا S
۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
کی ام سی ایگل
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
کی ام سی X5
۲,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
اکستریم LX
۳,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
کی ام سی T9
۴,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۸۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
شاهین GL
۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۱
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۵
اطلس GL
۹۱۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ری را
۲,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۶
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳
فوتون تونلند G7
۳,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۱
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۸,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
اطلس G
۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۱
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۸
هایما ۸S
۳,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۳
رانا پلاس
۱,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی J7
۲,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
اکستریم VX
۶,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۸
کوییک S
۷۸۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
فونیکس آریزو 8
۳,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰

بی وای دی از باتری جامد خود در سال ۲۰۲۷ رونمایی می‌کند؛ عرضه گسترده از ۲۰۳۰

منتشر شده در 02 اسفند 1403 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
باتری جامد بی وای دی

باتری‌های جامد به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی برای نسل آینده خودروهای برقی شناخته می‌شوند، اما مسیر تجاری‌ سازی آنها طولانی‌تر از حد انتظار بوده است. با این حال، تعداد بیشتری از خودروسازان در حال توسعه این نوع باتری‌ها هستند. یکی از این خودروسازان بی وای دی است که اخیراً اعلام کرده در سال ۲۰۲۷ از باتری جامد خود رونمایی می‌کند. اگر همه چیز طبق برنامه‌ ریزی‌ها پیش برود، باتری جامد این شرکت از سال ۲۰۳۰ وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

به گزارش آخرین خودرو، در هفته گذشته «اجلاس نوآوری و توسعه باتری‌های جامد چین» برگزار شد. در این رویداد، سان هواجون مدیر ارشد بخش فناوری ساخت باتری بی وای دی تایید کرد که در باتری‌های جامد این شرکت از الکترولیت‌های سولفیدی استفاده می‌شود. هرچند او جزئیاتی درباره چگالی انرژی این باتری ارائه نداد، اما بی وای دی از سال گذشته تولید آزمایشی باتری‌های جامد ۲۰ آمپر ساعت و ۶۰ آمپر ساعت را آغاز کرده است.

عرضه اولیه برای خودروهای میان‌رده و بالارده

بی وای دی قصد دارد در سال ۲۰۲۷ این باتری‌ها را ابتدا در خودروهای برقی میان‌رده و بالارده خود به کار بگیرد. با کاهش هزینه‌های تولید و بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۲ باتری جامد به خودروهای اقتصادی بی وای دی راه پیدا خواهد کرد. این شرکت انتظار دارد در بلندمدت باتری‌های جامد از نظر هزینه‌ با باتری‌های فعلی در یک سطح قرار بگیرند.

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات همچنان در میدان رقابت باقی می‌مانند

اینکه بی وای دی روی فناوری باتری‌های جامد سرمایه‌گذاری می‌کند، به معنای کنار گذاشتن سایر  باتری‌ها نیست. در اجلاس مذکور لیان یوبو محقق و مهندس ارشد بی وای دی اعلام کرد که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) حداقل تا ۱۵ الی ۲۰ سال آینده همچنان در بازار باقی مانده و برای خودروهای برقی اقتصادی اهمیت خود را حفظ خواهند کرد.

بی وای دی از باتری‌ جامد خود در سال ۲۰۲۷ رونمایی می‌کند؛ عرضه گسترده از ۲۰۳۰

رقابت داغ در صنعت باتری؛ چین پیشرو در توسعه باتری‌های ‌جامد

بی وای دی تنها خودروساز چینی نیست که روی توسعه باتری‌های جامد سرمایه‌گذاری کرده است. چری دیگر خودروسازان بزرگ چینی، در اکتبر ۲۰۲۳ از ساخت باتری‌های جامد با چگالی انرژی ۴۰۰ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن خبر داد. این شرکت قصد دارد میزان چگالی را در نهایت به ۵۰۰ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم افزایش دهد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، چری از سال ۲۰۲۶ از باتری جامد در خودروهای خود بهره خواهد گرفت. تولید انبوه هم برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده است. به گفته این خودروساز، باتری‌های جامد می‌توانند برد حرکتی خودروهای برقی را به ۱۵۰۰ کیلومتر برسانند.

سرمایه‌گذاری برندهای مطرح جهانی در باتری‌های جامد

علاوه بر خودروسازان چینی، برندهای مشهور جهانی نیز به شدت روی باتری‌های جامد سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تویوتا و نیسان دو شرکت بزرگی هستند که در این حوزه مشغول تحقیق و توسعه هستند و قصد دارند در سال‌های آینده باتری‌های جامد را به محصولات خود اضافه کنند.

باتری‌های جامد انقلابی در صنعت خودروهای برقی؟

از مزایای باتری‌های جامد باید به چگالی انرژی بالاتر، ایمنی بیشتر، عمر طولانی‌تر و زمان شارژ کوتاه‌تر نسبت به باتری‌های فعلی اشاره کرد. اگر این نوع باتری‌ها همانطور که بی وای دی و دیگر خودروسازان وعده داده‌اند، به مرحله تولید انبوه برسند، می‌توانند آینده صنعت خودروهای برقی را متحول نموده و وابستگی به باتری‌های لیتیوم-یونی سنتی را کاهش دهند.

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X