سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰

تیره روزی های نیسان ادامه دارد ؛ سبقت گیری سوزوکی و خروج از جمع ۱۰ خودروساز بزرگ جهان

منتشر شده در 08 شهریور 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
تیره روزی های نیسان ادامه دارد ؛ سبقت گیری سوزوکی و خروج از جمع ۱۰ خودروساز بزرگ جهان

شرکت نیسان در سال‌های اخیر همواره با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو بوده که از مهم‌ترین آنها باید به مواردی مثل مشکلات مالی جدی، تعدیل نیرو در کارخانه‌ها و حتی شکایت‌های حقوقی به دلیل نقص موتور برخی مدل‌ها اشاره کنیم. حالا این چالش‌ها اثرات خود را به شکلی کاملاً محسوس در آمار فروش نیسان نشان می‌دهند.

افت فروش نیسان و خروج از جمع ۱۰ خودروساز برتر دنیا

بر اساس داده‌های موسسه تحقیقاتی MarketLines، نیسان در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ از فهرست ۱۰ خودروساز برتر جهان خارج شده؛ اتفاقی که برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته شاهد آن هستیم. طبق داده‌ها، فروش جهانی این شرکت با کاهش ۶ درصدی به ۱.۶۱ میلیون دستگاه رسیده؛ این امر فاصله‌ نیسان با غول‌های صنعت خودرو مانند تویوتا و گروه فولکس واگن را بیش از پیش افزایش داده است.

افت شدید نیسان فرصتی برای خودروسازان چینی ایجاد کرده تا وارد لیگ بزرگان شوند. برای مثال بی وای دی با رشد ۳۳ درصدی فروش به رتبه هشتم صعود کرد و جیلی توانسته بالاتر از نیسان قرار بگیرد. حتی رقیب سنتی داخلی نیسان، یعنی سوزوکی نیز از این شرکت پیشی گرفته و با تحویل ۱.۶۳ میلیون دستگاه، حدود ۲۰ هزار دستگاه بیشتر از نیسان فروخته است. از سال ۲۰۰۴ این اولین بار است که سوزوکی موفق می‌شود نیسان را از لحاظ آمار فروش جهانی پشت سر بگذارد.

زیان مالی سنگین در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵

بین ماه‌های آوریل تا ژوئن، نیسان زیانی معادل ۱۵.۷ میلیارد ین (حدود ۱۰۵ میلیون دلار) ثبت کرده؛ این یعنی چهارمین فصل متوالی زیان‌دهی خودروساز ژاپنی. برای مقایسه بد نیست بدانید نیسان در مدت مشابه سال گذشته سودی معادل ۲۸.۵ میلیارد ین (حدود ۱۹۱ میلیون دلار) گزارش کرده بود.

بحران در بازار چین و افت فروش در ژاپن

مشکلات نیسان تنها به آمریکا و اروپا محدود نمی‌شود. در بازار چین که بزرگ‌ترین بازار این برند محسوب می‌شود، میزان فروش در نیمه نخست سال جاری با افت ۱۸ درصدی به ۲۷۰ هزار دستگاه افت کرده است. این رقم در مقایسه با اوج فروش نیسان در سال ۲۰۱۸ که ۷۲۰ هزار دستگاه بود، کاهش چشمگیری نشان می‌دهد.

در ژاپن نیز فروش نیسان با کاهش ۱۰ درصدی به ۲۲۰ هزار دستگاه رسیده؛ آماری که پایین‌ترین سطح فروش داخلی این برند از سال ۱۹۹۳ تاکنون به شمار می‌رود.

برنامه‌های نیسان برای بازگشت به چرخه رقابت

با وجود این چالش‌ها، نیسان قصد دارد با بازطراحی سبد محصولات خود راهی برای بازگشت به جمع برترین‌ها پیدا کند. در بازار آمریکا، این شرکت اخیراً نسل جدید لیف را با قیمت پایه ۳۱,۴۸۵ دلار عرضه کرده است. همچنین کراس اوور کیکس با فروش بیش از ۵۰ هزار دستگاه در نیمه نخست سال توانسته عملکرد مثبتی از خود نشان دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیسان می‌خواهد شاسی بلند محبوب اکسترا (رونیز) را نیز احیا کند.

نیسان سدان برقی N7 را با قیمت پایه ۱۱۹,۹۰۰ یوان (حدود ۱۶,۷۰۰ دلار) برای بازار چین معرفی کرده است. این مدل شروع خوبی در بازار داشته و نیسان قصد دارد طی ماه‌های آینده چندین خودروی برقی دیگر را نیز در چین عرضه کند.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “تیره روزی های نیسان ادامه دارد ؛ سبقت گیری سوزوکی و خروج از جمع ۱۰ خودروساز بزرگ جهان”

  1. بهزاد گفت:

    فک کنم یکی از علت های اصلی این اتفاق استفاده نیسان از گیربکس سی وی تی رو همه مدل هاست. یعنی چه اقتصادی و چه لوکس همه مدل ها رو داره از گیربکس سی وی تی استفاده میکنه. گیربکس سی وی تی هیجان رانندگی کمتری داره بیشتری برای سنین بالا طراحی شده و در سال های اخیر ماشینی نبود که نیسان با گیربکس ای تی یا حتی دبل ارایه بده. حالا هم که دنیا داره میره سمت خودروهای برقی دیگه استفاده از گیربکس دیگه معنایی نداره. در ضمن گیربکس سی وی تی به دلیل کارکرد کمتر هزینه نگه داری بالاتر و سابقه بد و صدای یکنواخت خواهان کمتری داره.

    ۷
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X