موضوعات داغ روز:

جریمه‌های مرتبط با تعداد ؛ تغییرات موتور و گیربکس در مسابقات F1

منتشر شده در 07 خرداد 1404 ساعت 15:00
نویسنده علیرضا تمدنی
جریمه‌های مرتبط با تعداد ؛ تغییرات موتور و گیربکس در مسابقات F1

با توجه به قوانین مربوط به تخصیص تعداد مشخصی از مجموعه power units برای هر راننده و جریمه‌هایی که در صورت نقض آنها اعمال می‌شود، power units و گیربکس‌ها در هر فصل‌ مسابقات F1 به موضوعات مناقشه‌ای تبدیل می‌شوند و اینکه چه تعداد از power units را می‌توان در طول تقویم ۲۴ راند بدون جریمه استفاده کرد، بسیار مهم است. با آخرین خودرو همراه باشید.

چند قطعه در یک واحد قدرت F1 وجود دارد؟

واحدهای قدرت فعلی F1 دارای چندین بخش هستند: موتور احتراق داخلی (ICE)، واحد مولد حرارت موتور (MGU-H)، واحد مولد جنبشی موتور (MGU-K)، توربوشارژر (TC)، ذخیره انرژی (ES)، کنترل الکترونیکی (CE) و مجموعه اگزوز (EX). در طول فصل ۲۰۲۵، یک راننده نمی‌تواند بیش از چهار موتور احتراق داخلی، MGU-H، MGU-K و توربوشارژر، دو واحد ذخیره انرژی و کنترل الکترونیکی و هشت مورد از هر چهار عنصری که مجموعه‌ای از سیستم‌های اگزوز را تشکیل می‌دهند (شامل اگزوز اصلی سمت چپ، اگزوز اصلی سمت راست، اگزوز فرعی LHS و اگزوز فرعی RHS) استفاده کند.

جریمه‌های مرتبط با تعداد ؛ تغییرات موتور و گیربکس در مسابقات F1

جریمه‌های موتور F1 چگونه اعمال می‌شوند؟

اگر راننده‌ای از عناصر power units بیشتری نسبت به اعداد ذکر شده در بالا استفاده کند، در اولین رویدادی که از هر بخش اضافی استفاده ‌شود، جریمه جایگاه شروع مسابقه به راننده تعلق می‌گیرد. اولین مرتبه‌ای که هر تیم از تعداد تخصیص یافته تجاوز کند، جریمه ۱۰ رتبه‌ای برای راننده اعمال می‌شود و بار دوم (و به همین ترتیب) منجر به افت پنج رتبه‌ای در جایگاه شروع مسابقه می‌شود که البته همه جریمه‌ها در همان گرندپری به صورت تجمعی اعمال می‌شوند.

اگر راننده‌ای جریمه‌ای بیش از ۱۵ جایگاه در خط شروع مسابقه متحمل شود، صرف نظر از این جریمه، ملزم به شروع مسابقه از انتهای پیست خواهد بود. این موضوع پس از برخی سردرگمی‌ها که در گرند‌پری ایتالیا ۲۰۲۲ رخ داد و چندین راننده چندین مرتبه از خط شروع مسابقه حذف شدند، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) فرآیند درخواست جریمه را شفاف‌سازی کرد.

به رانندگانی که در مجموع ۱۵ رتبه یا کمتر جریمه در خط شروع مسابقه دریافت کرده‌ باشند، یک جایگاه موقت در خط شروع مسابقه برابر با رده‌بندی زمانگیری اختصاص داده خواهد شد. بنابراین، اگر راننده‌ای دهم شود و در مجموع ۱۵ رتبه جریمه داشته باشد، در جایگاه موقت ۲۵ در خط شروع مسابقه قرار خواهد گرفت!

جریمه‌های مرتبط با تعداد ؛ تغییرات موتور و گیربکس در مسابقات F1

اگر دو یا چند راننده جایگاه موقت یکسانی در جدول داشته باشند، راننده‌ای که در مرحله مقدماتی رتبه پایین‌تری کسب کرده، آن جایگاه را حفظ می‌کند و راننده سریع‌تر در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. هر راننده‌ای که بیش از ۱۵ رتبه جریمه شده باشد یا اگر جریمه‌ای داشته باشد که او را به انتهای جدول رده‌بندی سوق دهد، بعداز راننده‌ی رده‌بندی‌شده‌ی مسابقه را شروع خواهد کرد.

یک قطعه‌ی power units زمانی «استفاده‌شده» تلقی می‌شود که فرستنده‌ی آن خودرو نشان دهد که در طول یک جلسه‌ی رسمی از pit lane خارج شده است. در همین حال، قطعات پاور‌یونیت و گیربکس مهر و موم شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که قطعات بدون اطلاع FIA تعویض یا استفاده نشده باشند.

اگر راننده‌ای بیش از یک قطعه مشابه که مشمول جریمه است را به کار گیرد، فقط آخرین قطعه نصب شده می‌تواند در رویدادهای بعدی بدون جریمه بیشتر استفاده شود. در همین حال، اگر راننده‌ای در هر زمانی از فصل با راننده دیگری تعویض شود، جایگزین او به عنوان راننده اصلی برای ارزیابی میزان استفاده از پاور‌یونیت در نظر گرفته می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که وقتی یک قطعه power units جدید معرفی می‌شود، برای بقیه فصل بخشی از اداوت همان راننده محسوب می‌شود؛ قطعاتی که می‌توانند بدون جریمه از مسابقه‌ای به مسابقه دیگر تعویض شوند.

جریمه‌های مرتبط با تعداد ؛ تغییرات موتور و گیربکس در مسابقات F1

سه نکته فوق به طور مشابه در مورد گیربکس‌ها نیز صدق می‌کند.

چند قطعه در گیربکس F1 وجود دارد؟

رانندگان همچنین از نظر تعداد قطعات گیربکس با تعداد محدود (RNC) که می‌توانند در طول یک فصل استفاده کنند، محدود می‌شوند. RNCها (Restricted-Number Components) قطعاتی هستند که گیربکس را تشکیل می‌دهند و بین بدنه و کاست گیربکس، و سیستم انتقال قدرت گیربکس، قطعات تعویض دنده و قطعات کمکی تقسیم می‌شوند.

اگر مشخص شود که راننده یا تیمی این مقررات را نقض کرده است، ممکن است جریمه شوند. این جریمه ها اغلب زمانی اعمال می‌شوند که تخلف در پیست رخ داده باشد اما جریمه‌هایی نیز می‌توانند برای تخلفاتی که خارج از پیست رخ می‌دهند، اعمال شوند. جریمه‌های صادر شده بسته به تخلف و شدت آن می‌تواند متفاوت باشند و انواع مختلفی از مجازات توسط FIA اعمال می‌شود.

جریمه‌های مرتبط با تعداد ؛ تغییرات موتور و گیربکس در مسابقات F1

جریمه‌های گیربکس F1 چگونه اعمال می‌شوند؟

همانند power units، رانندگان دارای یک «مجموعه» از پنج گیربکس هستند که می‌توانند در طول فصل تعویض شوند. تنها زمانی که راننده‌ای از تخصیص هر یک از اجزای گیربکس فوق تجاوز کند، جریمه خط شروع دریافت می‌کند. اولین باری که از تعداد تخصیصی هر یک از اجزا تجاوز کند، یک جریمه پنج رتبه‌ای برای خط شروع اعمال می‌شود و برای تخلفات مکرر نیز همین تعداد اعمال می‌شود. این موضوع بدان معناست که اگر تخصیص هر دو مجموعه اجزا به طور همزمان تجاوز شود، ۱۰ رتبه تنزل از خط شروع اعمال می‌شود.

در صورت جریمه power units یا گیربکس، رانندگان و تیم‌ها ممکن است تصمیم بگیرند مجموعه‌ای از تغییرات که شامل چندین جریمه به طور همزمان می‌شود را اعمال کنند تا در ادامه فصل آزادتر عمل کنند و از power units یا گیربکس‌های جدید بهره‌مند شوند.

چرا رانندگان برای تغییر این قطعات جریمه می‌شوند؟

در نهایت، این مجموعه اقدامات صرفه‌جویی در هزینه است. زمانی تیم‌های مسابقات F1 تقریباً بین هر جلسه‌ای که خودروها تکمیل می‌کردند، موتورها را تغییر می‌دادند. این بدان معناست که آنها هر سال ده‌ها واحد برای هر خودرو با هزینه هنگفتی می‌پرداختند. وادار کردن آنها به صرفه‌جویی بیشتر و مجازات آنها با حذف از جدول تضمین می‌کند که تیم‌ها سخت تلاش می‌کنند تا تغییرات خود را به حداقل برسانند و بهترین نوآوری ها را به جهان معرفی کنند.

جریمه‌های مرتبط با تعداد ؛ تغییرات موتور و گیربکس در مسابقات F1
ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.