ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰

جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟

منتشر شده در 18 اردیبهشت 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟

به تازگی جنجال جدیدی در چین ایجاد شده و یک بلاگر مشهور در این کشور، شرکت آواتار (اوتار) را به دروغگویی متهم کرده است. این بلاگر که دنبال‌کنندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد، با انجام آزمایش‌های اختصاصی مدعی شده، برند نوپای آواتار در رابطه با ضریب درگ یکی از محصولات خود دروغ گفته است.  

ضریب درگ (Cd) شاید به اندازه قدرت موتور یا برد خودروهای الکتریکی تیترساز نباشد، اما در واقع یکی از کلیدی‌ترین عوامل در عملکرد و راندمان مدل‌های برقی محسوب می‌شود. هر چه عدد این فاکتور پایین‌تر باشد، به معنای آیرودینامیک بهتر و مقاومت کمتر در برابر جریان هواست. در نتیجه خودرویی با ضریب درگ پایین مصرف انرژی کمتری دارد و به می‌توان در آن از باتری‌های کوچک‌تر و سبک‌تری استفاده کرد. با توجه به اهمیت ضریب درگ، شرکت‌هایی نظیر آواتار (اوتار)، ولوو، لایت‌ یِر و آئودی همواره این فاکتور و طراحی آیرودینامیک محصولات خود به طور ویژه مانور می‌دهند.

جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟

جزئیات آزمایش بلاگر افشاگر

این بلاگر زوریخ بِی لِی یِه نام دارد و بیش از یک میلیون نفر وی را دنبال می‌کنند. او که مالک یک دستگاه خودروی برقی آواتار ۱۲ است، تصمیم گرفته صحت ادعای شرکت سازنده درباره ضریب درگ فوق‌العاده پایین این مدل را شخصاً بررسی کند. طبق اعلام رسمی آواتار، این سدان الکتریکی ضریب درگی برابر با ۰.۲۰۸ دارد. چنین رکوردی این مدل را در زمره خودروهای بسیار آیرودینامیک قرار می‌دهد.

اما در آزمایشی که یِه در مرکز تحقیقاتی خودرو چین در تیانجین (CATARC) انجام داده، نتیجه به کلی متفاوت بوده است. مطابق تستی که بر اساس استاندارد CSAE 146-2020 و توسط تکنسین‌های متخصص اجرا شده، ضریب درگ بدست آمدا برای آواتار ۱۲ برابر با ۰.۲۸۱ بوده است، رقمی که مشابه ضریب درگ فولکس واگن پاسات ۲۰ سال پیش می‌باشد و حتی از شاسی‌بلند ولوو EX90 هم بهتر نیست!

حذف ویدیو و واکنش جنجالی آواتار!

بر اساس گزارش رسانه‌های چینی، این بلاگر ادعا کرده که مرکز تست حاضر به ارائه گزارش رسمی آزمایش نشده است، موضوعی که احتمال دخالت مستقیم شرکت آواتار را در این ماجرا مطرح می‌کند. افزون بر این، ویدیوی مربوط به فرایندهای تست نیز به طرز مشکوکی از پلتفرم‌ های آنلاین حذف شده است.

در پاسخ به این ماجرا، آواتار صحت ویدیو را زیر سوال برده و این رویداد را بخشی از یک «کمپین تخریب برند» قلمداد کرده است. این شرکت تأکید نموده به هر فردی که بتواند اطلاعاتی درباره عوامل پشت‌ پرده این کمپین ارائه دهد، مبلغی معادل ۵ میلیون یوان (حدود ۶۹۵ هزار دلار) پرداخت خواهد کرد.

درخواست شفاف‌سازی و باز شدن پای سایر خودروسازان

این بلاگر چینی در ادامه خواستار آن شده که آواتار نتایج تست رسمی خود را به‌ صورت کامل منتشر کند و در یک محیط عمومی، مجدداً تست ضریب درگ خودرو را انجام دهد. این اتفاق نه ‌تنها ادعای آواتار را زیر سوال برده، بلکه باعث شده سایر خودروسازان چینی نیز با دیده تردید نگریسته شوند. از جمله اکسپنگ که ادعا می‌کند آیرودینامیک‌ترین خودروی تولیدی جهان را ساخته است.

با وجود پیشرفت چشمگیر صنعت خودروی چین در سال‌های اخیر، چنین اتفاقاتی نشان می‌دهند که هنوز تا رسیدن به سطح اعتماد و اعتبار جهانی برندهای سنتی، راهی طولانی در پیش است.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “جنجال جدید در چین؛ آیا آواتار درباره ضریب درگ سدان ۱۲ دروغ گفته است؟”

  1. حجت‌اله براهنی گفت:

    احتمال این که آواتار در مورد ضریب درگ اطلاعات درست منتشر نکرده باشه، وجود داره! اینا تو محتوای تبلیغاتشون اغراق می‌کنن. اگر دقت کرده باشید، تست‌های دیگه‌ای هم که گرفتن عموما در محیط کنترل شده بوده و معلوم نیست چه شرایطی در اون تست وجود داشته.

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X